Siirry suoraan sisältöön

Turvallinen pankkiasiointi

Osio otsikolla Huijausviestit

Huijausviestit ja -sivustot

  • Saitko oudon sähköpostin tai tekstiviestin? Varo, viesti voi olla huijaus. Älä avaa linkkejä harkitsematta tai syötä tietojasi nettisivustoille, joiden aitoudesta et ole varma.
  • Rikolliset lähettävät pankkien ja muiden organisaatioiden nimissä yhä useammin väärennettyjä viestejä sekä mainoksia verkkosivuista, joilla yritetään saada selville pankkitunnuksia, luottokorttitietoja ja muita henkilökohtaisia tietoja. Tätä tietojen kalastelua (phishing) yritetään tehdä myös puhelimitse.
  • Huijareiden on mahdollista väärentää lähettäjän nimi – myös tekstiviesteihin. Viesti näyttää siten tulevan samaan viestiketjuun S-Pankilta tulleiden aitojen tekstiviestien kanssa. Valitettavasti väärentämistä ei voida toistaiseksi estää. Teemme kuitenkin parhaamme, jotta tällaiset huijaukset saataisiin estettyä.
  • Emme lähetä linkkejä verkkopankin kirjautumissivulle tai muille sivuille, joissa kysytään heti pankkitunnuksia tai korttitietoja.
  • Jos sait tällaisen viestin, kyseessä on huijaus. Älä avaa viestin sisältämiä linkkejä, vaan poista viesti.
  • Emme myöskään koskaan ota sinuun yhteyttä yllättäen ja pyydä luovuttamaan henkilökohtaisia tietojasi sähköpostissa, puhelimessa, tekstiviestillä, sosiaalisen median kanavissa tai kasvotusten tulemalla käymään kotiovellasi.
  • Emme myöskään koskaan pyydä etäyhteyttä tietokoneeseesi.
  • Jos olet saanut S-Pankin nimissä tehdyn huijausviestin sähköpostiisi, voit lähettää saamasi viestin edelleen osoitteeseen turvallisuus@s-pankki.fi. Poista tämän jälkeen viesti avaamatta siihen liittyviä liitteitä tai linkkejä. Huomioithan, että lähettämääsi sähköpostiin ei vastata.
  • Jos olet saanut S-Pankin nimissä tehdyn huijauspuhelun, voit ilmoittaa siitä meille sähköpostilla osoitteeseen turvallisuus@s-pankki.fi. Sähköpostista tulisi käydä ilmi huijauspuhelun ajankohta sekä puhelinnumero, josta sait puhelun. Voit sähköpostiviestissä kuvailla omin sanoin, mitä sinun on pyydetty tekemään huijauspuhelun aikana. Huomioithan, että lähettämääsi sähköpostiin ei vastata.
  • Jos olet saanut huijausviestin tekstiviestillä puhelimeesi, voit lähettää kuvakaappauksen saamastasi viestistä edelleen osoitteeseen turvallisuus@s-pankki.fi. Poista tämän jälkeen viesti avaamatta siihen liittyviä liitteitä tai linkkejä. Huomioithan, että lähettämääsi sähköpostiin ei vastata.
  • Jos sinulle on soitettu huijauspuhelu, jossa sinulta on yritetty pyytää esimerkiksi pankkitunnuksiasi tai maksukorttisi tietoja, mutta et ole antanut niitä, sinun ei tarvitse tehdä mitään.
  • Jos olet saanut huijausviestin ja klikannut siinä olevaa linkkiä, mutta et ole antanut tämän jälkeen pankkitunnuksiasi tai maksukorttisi tietoja sivustolle, voit poistaa viestin. Sinun ei lähtökohtaisesti tarvitse sulkea korttiasi tai pankkitunnuksiasiHuomaathan kuitenkin, että huijaussivustot saattavat sisältää myös muita riskejä, kuten levittää haitta- tai vakoiluohjelmia.
  • Siitä syystä suosittelemme tarkistamaan laitteesi mahdollisten haittaohjelmien varalta ja seuraamaan erityisellä huolellisuudella tili- ja maksutapahtumiasi.
  • Jos havaitset tili- tai maksutapahtumissasi poikkeavaa toimintaa ja epäilet maksukorttisi tai pankkitunnustesi päätyneen ulkopuolisen tietoon, toimi samojen ohjeiden mukaisesti kuin tilanteessa, jossa olisit antanut tietojasi.
  • Jos olet antanut pankkitunnuksiin tai maksukorttiin liittyviä tietojasi, ilmoita siitä välittömästi pankkitunnusten osalta pankkitunnusten sulkupalveluun 09 6964 6820 (pvm/mpm) ja maksukorttien osalta korttien sulkupalveluun 020 333 (pvm/mpm). Molemmat numerot ovat avoinna 24 h/vrk. Nopealla toiminnalla rahan siirto saatetaan pystyä vielä estämään.
  • Uudet pankkitunnukset saat asiakaspalvelupisteestämme. Tarvitset passin tai henkilökortin uusiessasi tunnuksesi. Uusi kortti toimitetaan sinulle postitse kotiin, kun suljet kortin sulkupalvelussa.
  • Tee vasta pankille ilmoittamisen jälkeen rikosilmoitus poliisille.
Osio otsikolla Kortin käyttö

Turvallinen kortin käyttö

  • Pidä korttisi tallessa ja erillään kortin tunnusluvusta.
  • Maksaessasi kortilla tai nostaessasi käteistä suojaa tunnuslukusi esimerkiksi kämmenellä tai lompakolla.
  • Jos korttisi tai tunnuslukusi on kadonnut, ilmoita siitä välittömästi korttien sulkupalveluun.
  • Aseta kortillesi vuorokausikohtaiset turvarajat ja maantieteellinen aluerajaus helposti S-Pankin verkkopankissa tai S-mobiilissa.
  • Suosi korttisi lähimaksu-ominaisuutta, jolloin tunnuslukusi ei joudu vääriin käsiin.
  • Jos mahdollista, niin tee ostokset vahvaa tunnistamista (Visa Secure/MasterCard Secure Code) tukevilla verkkosivuilla. Suojatun sivun tunnistat selainikkunan yläreunassa näkyvästä ehjästä avaimesta tai lukitusta lukosta.
  • Maksupalveludirektiivi vaatii pankkeja tunnistamaan asiakkaan vahvasti jokaisen maksutoimeksiannon yhteydessä. 
  • Seuraa korttitapahtumiasi verkkopankista tai S-mobiilista. Jos huomaat jotain epäilyttävää, niin ole yhteydessä S-Pankin asiakaspalveluun numeroon +358 10 76 5800, avoinna ma–pe klo 9–16 (pvm/mpm).
  • Lähetämme asiakkaillemme turvallisuussyistä viestejä tietyistä korttitapahtumista. Haluamme näin varmistaa, että olet itse tehnyt kyseisen tapahtuman. Jos saat tällaisen viestin, ole yhteydessä korttiturvallisuusnumeroomme +358 10 435 5993, ma–pe kello 8–17 (pvm/mpm). Palvelun tarjoaa Worldline. Huomaathan, että verkkopankkitunnukset tulee sulkea numerossa 09 6964 6820 (24h/pvm/mpm) ja kadonnut kortti numerossa 020 333 (24h/pvm/mpm).
Osio otsikolla Asiointi verkossa ja mobiilissa

Turvallinen asiointi verkossa ja mobiilissa

  • Omia pankkiasioita hoidetaan aina verkkopankkiin tai S-mobiiliin kirjautuneena S-Pankin verkkopankkitunnuksilla – ei koskaan esimerkiksi klikkaamalla sähköpostitse saapuvia linkkejä tai lähettämällä tietoja sähköpostilla tai some-palveluissa S-Pankille.
  • Älä mene verkkopankkiin käyttämällä hakukonetta. Turvallisin tapa kirjautua verkkopankkiin on kirjoittaa itse selaimen osoitekenttään S-Pankin verkkosivujen osoite, eli www.s-pankki.fi.
  • Pankkitietoja (tunnuslukuja tai korttitietoja) ei pidä luovuttaa kenelläkään.
  • Suhtaudu kriittisesti verkossa oleviin houkutteleviin tarjouksiin ja arvontoihin, mikäli ne kuulostavat liian hyviltä ollakseen totta.
  • Vältä avaamasta sähköposteja, sähköpostin liitteitä ja/tai näissä olevia linkkejä, jos et ole varma lähettäjän luotettavuudesta tai motiiveista.
  • S-Pankki käyttää Signom-allekirjoituspalvelua muun muassa sopimusten hyväksymiseen.
  • Jos puhelimesi, johon S-mobiili on asennettu, varastetaan, ilmoita asiasta välittömästi pankkitunnusten sulkupalveluun.
  • S-Pankin verkkopankki on suojattu ja turvallinen käyttää. Asiakkaana sinun tulee kuitenkin itse huolehtia siitä, että laite, jolla olet yhteydessä verkkopankkiin tai S-mobiilin pankkiosioon, on asianmukaisesti suojattu.
  • Pidä laitteesi – tietokone, puhelin tai tabletti – ohjelmisto ja käyttöjärjestelmä ajan tasalla.
  • Suojaa laitteesi haittaohjelmilta virustorjunta- ja palomuuriohjelmistoilla. Päivitä näitä ohjelmistoja säännöllisesti valmistajan antamien ohjeiden mukaisesti.
  • Älä asenna laitteeseesi ohjelmistoja epäilyttäviltä verkkosivuilta, ja lataa S-mobiili ainoastaan virallisesta sovelluskaupasta.
Osio otsikolla Tunnistautuminen

Turvallinen tunnistautuminen

  • Voit käyttää turvalliseen tunnistautumiseen sekä S-mobiili-sovellusta että tunnuslukutaulukkoa.
  • Käyttäessäsi S-mobiilin tunnistautumista, sinun ei tarvitse miettiä tunnuslukujen loppumista tai kuljettaa tunnuslukutaulukkoa mukanasi.
  • Kun tunnistaudut tunnuslukutaulukon avulla, lähetämme matkapuhelimeesi tekstiviestivahvistuksen.
  • Tilillesi saapuvia maksuja ei koskaan tarvitse vahvistaa S-mobiililla tai tunnuslukutaulukolla.
  • Kun kirjaudut verkkopankkiin, vahvistat maksuja tai tunnistaudut S-mobiilin avulla erilaisiin palveluihin, näet tunnistautumisen yhteydessä kirjaimia ja numeroita sisältävän yksilöintitunnuksen. Tunnuksen tarkoitus on varmistaa, että tekemäsi tunnistautuminen on varmasti sinun tekemäsi.
  • Kun olet esimerkiksi kirjautumassa verkkopankkiin, näet yksilöintitunnuksen verkkopankin kirjautumissivulla ja saman tunnuksen S-mobiilisi tunnistautumisnäkymässä. Jos tunnus on sama molemmissa näkymissä, voit huoletta hyväksyä tunnistautumisen.
  • Ethän hyväksy S-mobiilissa tunnistustapahtumia, joiden yksilöintitunnus ei täsmää verkkopalvelussa tai verkkopankissa tunnistautumisen yhteydessä näkemäsi yksilöintitunnuksen kanssa. Älä hyväksy myöskään mitään tunnistustapahtumia, jos et ole itse samalla hetkellä tekemässä jotain tunnistautumista vaativaa, kuten kirjautumassa verkkopankkiin.
  • Jos et näe tunnistautuessasi yksilöintitunnusta lainkaan, päivitä S-mobiilisi uusimpaan versioon puhelimesi sovelluskaupasta.
  • Huomaathan myös, että yksilöintitunnus vaihtelee ja on erilainen jokaisella tunnistautumiskerralla.
  • Lähetämme puhelimeesi tekstiviestivahvistuksen, kun vahvistat maksuja tunnuslukutaulukon avulla verkkopankissa tai verkkokaupoissa. Lähetämme vahvistuksen myös joidenkin verkkopankissa tekemiesi muutosten yhteydessä. Tekstiviestivahvistusta ei tarvita välttämättä joka kerta. Esimerkiksi verkkopankkiin kirjautuessa vahvistuskoodia ei tarvita jokaisella kirjautumisella.
  • Tekstiviestin saapumisessa voi kestää hetki. Jos et kuitenkaan saa vahvistuskoodia, tarkista, että antamasi puhelinnumero on oikein. Näet puhelinnumeron kirjautuessasi verkkopankkiin. Jos numero on väärin, voit päivittää sen verkkopankissa kirjautumalla tunnuslukutaulukolla tai käymällä asiakaspalvelupisteellämme. Muista ottaa asiakaspalvelupisteelle mukaasi voimassa oleva henkilökortti tai passi.
  • Joissakin tapauksissa tekstiviestivahvistus saattaa päätyä puhelimen roskaposti- tai roskasisältö -kansioon. Tarkista myös sen sisältö tarvittaessa.
Osio otsikolla S-Pankki sosiaalisessa mediassa

S-Pankki sosiaalisessa mediassa

S-Pankilla on yksi virallinen S-Pankki-sivu suosituimmissa sosiaalisen median palveluissa Facebookissa ja Instagramissa. Virallisen sivun tunnistaa sinisestä vahvistettu sivu -merkistä profiilikuvan ja sivun nimen yhteydessä. Vahvistettu sivu -merkintä esiintyy myös virallisen S-Pankki-sivun julkaisuissa. Lisäksi S-Pankin X-tilillä on Twitterin myöntämä varmistettu tili -merkintä joka esiintyy jokaisessa julkaisussamme. Facebookin ja Instagramin Ohje- ja tukikeskus -sivustolta löytyy lisätietoja aiheeseen liittyen.

Facebook: Mikä vahvistettu sivu tai profiili on?
Instagram: Mikä on vahvistettu-merkki Instagramissa?
X: Lisätietoja vahvistetuista tileistä (lisätiedot englanniksi)

S-Pankin virallisilla sosiaalisen median tileillä Facebookissa, Instagramissa, X:ssä, LinkedInissä ja YouTubessa julkaistaan ainoastaan turvallisia linkkejä, jotka johtavat pääsääntöisesti S-Pankin omilla verkkosivuilla julkaistuihin tiedotteisiin, artikkeleihin tai esimerkiksi kotimaisen median julkaisemiin uutisartikkeleihin, jotka liittyvät S-Pankkiin. S-Pankin TikTok-tilillä ei turvallisuussyistä julkaista linkkejä.

Osio otsikolla Sulkupalvelut

Pankkitunnusten sulkupalvelu

puh. 09 6964 6820 (pvm/mpm, 24 h/vrk)

Jos verkkopankkitunnuksesi tai puhelimesi, jossa on käytössä S-mobiililla tunnistaminen, katoavat tai varastetaan, estä viipymättä niiden käyttö soittamalla pankkitunnusten sulkupalveluun. Ulkomailta soitettaessa +358 9 6964 6820.

Sulkemisen jälkeen et voi enää käyttää verkkopankkitunnuksiasi tai S-mobiilin tunnistamista. Hae uusia tunnuksia asiakaspalvelupisteessämme ja ota tunnistaminen uudelleen käyttöön S-mobiilissa.

Korttien sulkupalvelu

puh. 020 333 (pvm/mpm, 24 h/vrk)

Jos pankki- tai luottokorttisi on kadonnut tai varastettu, sulje se heti soittamalla pankkien yhteiseen sulkupalveluun. Vastuu kortin mahdollisesta väärinkäytöstä siirtyy ilmoitushetkellä sinulta S-Pankille. Ulkomailta soitettaessa numero on +358 20 333.

Heräsikö kysymyksiä?

Varmista, että me tavoitamme sinut

Kun yhteystietosi ovat ajan tasalla, saat sähköpostiisi tietoa S-Pankin ja koko S-ryhmän uusista palveluista ja ajankohtaisista asiakasomistajaeduista heti ensimmäisten joukossa.

Päivitä yhteystietosi