Webbankskoderna kan spärras av säkerhetsskäl till exempel i dessa fall:
- Fel användarkod eller lösenord har angetts flera gånger vid inloggning.
- Du har beställt ett nytt lösenord hem per post, men har inte bytt det till ett lösenord som du själv väljer.
- Du har inte loggat in på webbanken inom 3 månader från aktiveringen av koderna på vårt kundtjänstställe.
Kontrollera dina webbankskoder
Spärrade lösenord eller webbankskoder
Även om ditt lösenord har spärrats kan du logga in på webbanken med hjälp av S-mobil. Om du inte använder S-mobil får du tillgång till ett lösenord genom att
- beställa ett nytt lösenord genom att identifiera dig med koder från en annan bank eller med mobilcertifikat
- beställa ett nytt lösenord genom att identifiera dig med S-Bankens bankkoder och dina uppgifter
- besöka vårt kundtjänstställe för att öppna det spärrade lösenordet. Ta med dig giltigt pass eller identitetskort
Om dina webbankskoder är spärrade fullständigt, kan du på vissa villkor också öppna dem genom att identifiera dig med koder från en annan bank eller med mobilcertifikat. Du kan också öppna koderna på vårt kundtjänstställe.
Webbankskoderna består av en användarkod, ett lösenord och en kodtabell. Observera att spärrade webbankskoder i första hand påverkar inloggningen på webbanken. Spärrningen påverkar inte till exempel ditt fysiska kort, kontotransaktionerna eller PIN-koden till kortet. Däremot påverkar spärrningen av koderna betalning på internet och det kan hända att det inte går att betala med kort på internet.