Det är säkert att använda kort och sköta ärenden på internet så länge du kommer ihåg ett par grundläggande saker. Det viktigaste är att komma ihåg att du aldrig ska lämna ut koder eller kortuppgifter till någon annan. Se också till att den dator eller mobila enhet som du använder har de senaste säkerhetsuppdateringarna.
Säker hantering av bankärenden
Meddelanden om säkerhet
-
2024-09-11
Bluffmeddelanden cirkulerar i S-Bankens namn – se våra tips på säker hantering av bankärenden -
2023-12-22
Bedragare försöker komma över kundernas bankuppgifter per e-post i S-Bankens namn -
2023-10-06
Se upp för bluffmeddelanden – bedragare i S-Bankens namn ber mottagaren att "uppdatera sin kontaktinformation" -
2023-08-09
Bluffreklamer cirkulerar i sociala medier i S-Bankens namn
Bedrägerimeddelanden och -webbplatser
- Fick du ett underligt e-postmeddelande eller sms? Var försiktig, meddelandet kan vara ett bedrägeri. Öppna inte tanklöst länkar och lämna inte ut dina uppgifter på webbplatser, om du inte är säker på att de är äkta.
- Brottslingar skickar allt oftare förfalskade meddelanden där de utger sig vara banker eller andra organisationer och gör reklam för webbplatser med hjälp av vilka de försöker ta reda på bankkoder, kreditkortsuppgifter och andra personliga uppgifter. Denna typ av nätfiske (phishing) förekommer även per telefon.
- Det är möjligt för bedragare att förfalska avsändarens namn – också i sms. Meddelandet ser alltså ut att komma i samma meddelandekedja som äkta sms som skickats från S-Banken. Tyvärr kan förfalskning tills vidare inte förhindras. Vi gör ändå vårt bästa för att förhindra dessa bedrägerier.
Säker användning av kort
- Förvara ditt kort omsorgsfullt och separat från PIN-koden till kortet.
- När du betalar med kort eller tar ut pengar ska du skydda din PIN-kod till exempel med handen eller plånboken.
- Om du upptäcker att ditt kort eller din PIN-kod har förkommit ska du omedelbart anmäla det till spärrtjänsten för kort.
- Fastställ dygnsspecifika säkerhetsgränser och en geografisk begränsning för ditt kort enkelt på S-Bankens webbank eller i S-mobil.
- Använd gärna kortets kontaktlösa betalningsfunktion för att undvika att din PIN-kod hamnar i fel händer.
- Om möjligt, shoppa på webbplatser som har stöd för stark autentisering (Visa Secure/MasterCard Secure Code). Du känner igen en säker sida på symbolen av en obruten nyckel eller ett låst hänglås upptill i webbläsarfönstret.
- Genom direktivet om betaltjänster krävs att bankerna gör stark kundautentisering i samband med alla betalningsuppdrag.
Säker hantering av ärenden på internet och mobilt
- Du ska alltid sköta dina bankärenden så att du är inloggad på webbanken eller i S-mobil med S-Bankens bankkoder – aldrig exempelvis genom att klicka på länkar som du fått per e-post eller genom att skicka uppgifter till S-Banken per e-post eller i sociala medier.
- Gå inte till webbanken med hjälp av en sökmotor. Det säkraste sättet att logga in på webbanken är att du själv anger adressen till S-Bankens webbplats, www.s-banken.fi, i adressfältet i webbläsaren.
- Lämna aldrig ut bankuppgifter (PIN-koder eller kortuppgifter) till någon annan.
- Förhåll dig kritiskt till lockande erbjudanden och utlottningar på internet, om de låter för bra för att vara sanna.
- Undvik att öppna e-postmeddelanden, e-postbilagor och/eller länkar i dem om du inte är säker på avsändarens pålitlighet och motiv.
- S-Banken använder Signom-signeringstjänsten bland annat för godkännande av avtal.
- Om du har S-mobil installerad i din telefon och telefonen blir stulen ska du genast anmäla det till spärrtjänsten för bankkoder.
Säker identifiering
- Du kan använda såväl appen S-mobil som kodtabellen för säker identifiering.
- När du identifierar dig med S-mobil behöver du inte oroa dig över att koderna tar slut eller ha kodtabellen med dig.
- När du loggar in på webbanken med kodtabell skickar vi en sms-bekräftelse till din mobiltelefon.
- Betalningar som kommer in på ditt konto behöver inte bekräftas i S-mobil och med kodtabell.
Spärrtjänst för bankkoder
tfn 09 6964 6820 (lna/msa, 24 h/dygn)
Om dina webbankskoder eller din telefon där identifiering med S-mobil är aktiverad förkommer eller blir stulna ska du omedelbart spärra användningen av dem genom att ringa spärrtjänsten för bankkoder. När du ringer från utlandet är numret +358 9 6964 6820.
Efter spärrningen kan du inte längre använda dina webbankskoder eller identifiering med S-mobil. Ansök om nya koder på vårt kundtjänstställe och aktivera identifiering på nytt i S-mobil.
Spärrtjänst för kort
tfn 020 333 (lna/msa, 24 h/dygn)
Om ditt bank- eller kreditkort har förkommit eller blivit stulet ska du spärra det genast genom att ringa bankernas gemensamma spärrtjänst. Ansvaret för eventuellt missbruk av kortet övergår från dig till S-Banken vid tidpunkten för spärranmälan. När du ringer från utlandet är numret +358 20 333.
Har du frågor?
Boka tid och besök oss
Vi har totalt cirka 80 kundtjänstställen på Prisma, de flesta Sokosvaruhus och utvalda S-marketenheter runt om i Finland. Vi har öppet även på kvällar och lördagar. Du kan sköta dina ärenden utan att behöva köa om du bokar tid till ett serviceställe.
Private Banking-kunder
Som Private Banking-kund kan du förutom vår kundtjänst även kontakta din personliga kontaktperson för att diskutera säker hantering av bankärenden.