Gå direkt till innehållet

Utländsk kund i S-Banken

S-Banken är en finländsk bank som vill möjliggöra en lite mer välbärgad morgondag för alla oberoende av plånbokens tjocklek.

Hos oss innebär expertis förståelse av både ekonomi och människor: som en del av S-gruppen känner vi våra 3,1 miljoner kunders vardag. Vi förnyar banksektorn genom att erbjuda överlägsen smidighet och nytta i och med att vi kombinerar bank- och butikstjänster.

Som vår kund vill vi erbjuda dig lite mer än vad du förväntat dig av en bank.

Så här blir du kund och öppnar ett konto

Våra tjänster är i första hand riktade till S-gruppens ägarkunder, och då kan du också utnyttja S-Bankens bästa förmåner. Dagliga banktjänster är avgiftsfria för ägarkunder, det vill säga konto, betalkort, webbankskoder och mobiltjänster. Uppdaterade servicetariffer finns på vår webbplats på s-banken.fi/serviceavgifter.

Observera att du behöver en finsk personbeteckning innan du kan få ett elektroniskt identifieringsverktyg, som behövs till exempel för identifiering i myndighetstjänster. Du kan kontrollera vilka identitetsbevis som godtas av S-Banken här.

Vår personal ger service på både finska och svenska. Vid behov kan du sköta ärenden hos oss med hjälp av en myndig tolk som har rättslig handlingsförmåga och pratar svenska eller finska.

Du kan bli kund och öppna ett konto på något av följande sätt:

  • I appen S-mobil eller på vår webbplatss-banken.fi/bli-kund, om du har webbankskoder hos en annan finländsk bank och en stadigvarande adress i Finland i befolkningsdatasystemet. Observera att tjänsten bara är på svenska eller finska.
  • Genom att boka tid till vårt kundtjänstställe på vår webbplats på s-banken.fi/tidsbokning, om du har
    • finsk personbeteckning,
    • adress i Finland som registrerats i befolkningsdatasystemet och
    • giltigt identitetskort för utlänning som utfärdats av finsk polis (inte uppehållstillstånd) eller ett pass eller identitetskort som godtas som resedokument och som utfärdats av en myndighet i en medlemsstat inom EU/EES, Schweiz eller San Marino.
    • Vi ber dig ta med ett giltigt identitetsbevis som nämns ovan samt ett bevis på finsk personbeteckning (t.ex. FPA-kort eller meddelande om beviljande av personbeteckning av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata).
    • Om du behöver tolk ber vi dig observera att tolken ska prata svenska eller finska och eventuellt ett annat språk som du och tolken kan kommunicera flytande på. Dessutom måste tolken vara myndig och ha rättslig handlingsförmåga.
  • Genom att fylla i ansökan om öppnande av konto på vårt kundtjänstställe. Du kan kontrollera var närmaste serviceställe finns och boka tid på vår webbplats på s-banken.fi/tidsbokning. På besöket behöver du ha med dig ett giltigt identitetsbevis som godtas av S-Banken samt uppehållstillstånd.
    • Om du inte har en finsk personbeteckning eller en adress i befolkningsdatasystemet, ber vi dig ta med ett intyg över din bostadsadress. Som intyg godtar vi ett brev eller ett meddelande som skickats av en myndighet, såsom Migrationsverket, Skatteförvaltningen, polisen eller Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Observera att till exempel en lönespecifikation eller en faktura inte är ett tillräckligt bevis.
    • Om du ännu inte har uppehållstillstånd, behöver du ta med ett intyg över att du bor lagligt i Finland utfärdat av en finländsk myndighet. Ett sådant intyg är till exempel Migrationsverkets meddelande om ansökan om uppehållstillstånd eller asyl.
    • Vi rekommenderar starkt att du skaffar en finsk personbeteckning innan du öppnar tjänsterna. Utan finsk personbeteckning kan du bara få tillgång till begränsade webbankskoder som du inte kan använda för identifiering i andra tjänster, såsom myndighetstjänster. Beroende på situationen kan du få en finsk personbeteckning från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Skatteförvaltningen eller Migrationsverket.

On this page, we have also included some basic information in English about how to open an account: Welcome to S-Bank