Gå direkt till innehållet

Närståendes död

När en närstående avlider kan det kännas tungt att sköta praktiska ärenden. Praktiska arrangemang och dödsbohandlingar ska dock ordnas. Vi på S-Banken gör vårt bästa för att det går smidigt att sköta bankärenden i en sådan situation.

På Suomi.fi får du ytterligare anvisningar och information om hur du sköter ärenden vid dödsfall. När en närstående avlider

Så här sköts dödsboärenden

Bouppteckning

Ett bouppteckningsinstrument ska upprättas om den avlidnes tillgångar och skulder inom tre månader efter dödsdagen. Bouppteckningsinstrumentet ska förses med ämbetsbevis över den avlidne från och med 15 års ålder och en släktutredning av vilken dödsbodelägarna framgår. Läs mer om bouppteckning på Skatteförvaltningens webbplats

Skaffa intyg, betala fakturor och avsluta den avlidnes konton samt överför eller avsluta ägarkundsrelationen

Avsnitt med titel intyg

1. Se till att du har de intyg som behövs för bouppteckningen

  • Du får intyget automatiskt
    Vi skickar automatiskt intyg över den avlidnes tillgångar och skulder på S-Banken till den avlidnes adress som är införd i vårt kundregister inom cirka en månad efter att vi har fått ett meddelande om dödsfallet från befolkningsdatasystemet. Du har väl kommit överens med Posti om att den avlidnes post skickas till en tillbörlig adress? Om du inte får några intyg, kan du beställa dem genom att ringa vår telefontjänst. Handelslaget skickar ett separat insatsintyg med nformation om medlemskapet i handelslaget.
  • Beställ den efterlevande makans/makens saldointyg
    Den efterlevande makan/maken ska beställa ett saldointyg över sina konton, krediter och placeringar. Du kan beställa ett saldointyg i vår kundtjänst, tfn 010 76 5810 må–fr kl. 9–16 (lna/mta).
Avsnitt med titel fakturor

2. Betala den avlidnes fakturor

  • Se till att den avlidnes återkommande fakturor och fakturor som gäller dödsfallet blir betalda
    I egenskap av dödsbodelägare eller en person som en dödsbodelägare har befullmäktigat kan du betala den avlidnes el-, telefon- och bolagsvederlagsräkningar och andra motsvarande räkningar samt fakturor som hänför sig direkt till dödsfallet, till exempel avgifter för sjukhus, begravning och minnesstund. Du kan betala fakturorna från ett konto på S-Banken som står i den avlidnes namn.
  • Lämna fakturorna till S-Banken för betalning
    Adressen till betaltjänsten är S-Banken/Betaltjänst, PB 78, 00088 S-gruppen. Fakturan ska vara riktad till den avlidne eller dödsboet, och avgiftsgrunden ska framgå av fakturan. Fakturan ska vara försedd med numret på det konto som fakturan ska betalas från och vara undertecknad av dödsbodelägaren. Du kan hämta avgiftsfria betaltjänstkuvert från vårt kundtjänstställe. För en betalning som betalas via betaltjänst tas en avgift ut enligt servicetariffen (6 €). Observera att vi inte lämnar tillbaka fakturor som har skickats till betaltjänsten.
  • Observera att den avlidnes konton endast får användas av alla dödsbodelägare tillsammans när det gäller andra ärenden
    Det innebär att alla delägare ska vara på plats på vårt verksamhetsställe eller att de frånvarande har gett någon fullmakt att sköta dödsboets ärenden, till exempel ta ut pengar från dödsboets konto. Till exempel arvskatter hör inte till dödsboets skulder. De kan betalas från boets konto endast med samtycke från alla delägare.
Avsnitt med titel konton-agarkundsrelationen

3. Avsluta den avlidnes konton

  • För att kunna avsluta den avlidnes konto krävs samtycke från samtliga dödsbodelägare.
  • Om den avlidne har varit medlem i ett handelslag, ger handelslaget dig anvisningar om hur du överför eller avslutar medlemskapet.

För att använda de medel som finns på den avlidnes konto och avsluta banktjänsterna behöver du åtminstone följande handlingar:

  • bouppteckningsinstrument i sin helhet, inklusive en släktutredning som bifogats
  • ett eventuellt testamente och testamentets delgivnings- och godkännandebevis eller lagakraftsbevis
  • registrerat äktenskapsförord
  • den avlidna makans eller makens bouppteckningsinstrument om boet är oskiftat
  • avvittrings- och skiftesinstrument om boet redan är skiftat
  • en högst tolv månader gammal specificerad fullmakt från alla de aktieägare som inte själva kan vara på plats och sköta ärendet.

Ladda ned fullmakt

Kontakta vår telefontjänst om du behöver hjälp med att sköta dödsboets ärenden, tfn 010 76 5810 må–fr kl. 9–16 (lna/mta). Vi hjälper dig gärna i alla dödsbofrågor.

När du sköter dödsboets ärenden ska du ta med dig

  • ett giltigt pass eller identitetskort. På kundtjänststället kan du också identifiera dig genom identifiering i S-mobil.
  • den avlidnes ämbetsbevis för att påvisa att du är delägare i dödsboet (du får beviset av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller församlingen)
  • vid behov en högst tolv månader gammal specificerad fullmakt från alla de aktieägare som inte själva kan vara på plats och sköta ärendet.

Sköt dina ärenden utan att behöva köa och boka tid till vårt kundtjänstställe.

Hitta ditt närmaste serviceställe

Vanliga frågor

Har du frågor?

Ring oss på 010 76 5810

Vår kundtjänst är öppen må–fr kl. 9–16 (lna/mta). När du ringer ska du alltid ha webbankskoder eller identifiering i S-mobil till hands.

Boka tid och besök oss

Vi har totalt cirka 80 kundtjänstställen på Prisma, de flesta Sokosvaruhus och utvalda S-marketenheter runt om i Finland. Vi har öppet även på kvällar och lördagar. Du kan sköta dina ärenden utan att behöva köa om du bokar tid till ett serviceställe.

Boka tid