Så här identifierar du dig i telefontjänsten
Vi hjälper dig gärna i vår telefontjänst. För att du ska kunna sköta dina ärenden smidigt och vi ska kunna handleda dig i dina egna bankärenden, måste du identifiera dig med S-mobil eller kodtabellen genast i början av samtalet när du ringer vår kundtjänst. Identifiering på förhand försnabbar ärendehanteringen, eftersom våra kundrådgivare kan fokusera mer på att hjälpa kunderna med deras personliga bankärenden. Enklast identifierar du dig med appen S-mobil. På denna sida får du mer information om hur identifieringen går till.
Så här identifierar du dig med S-mobil
För identifieringen behöver du användarkoden till webbanken och du bör ha laddat ner appen S-mobil i din telefon. Så här börjar du använda S-mobil
- I början av samtalet välj siffran 1, det vill säga identifiering med S-mobil.
- Ange din användarkod till webbanken (6–8 siffror) i sin helhet och tryck fyrkant (#). Vad är en användarkod?
- Vi skickar identifieringsbegäran till S-mobil, där du kan godkänna den med din egen kod i S-mobil, ditt fingeravtryck eller Face ID. Öppna S-mobil utan att bryta samtalet. I S-mobil välj avsnittet Jag och klicka på Godkänn transaktionen. Du kan godkänna identifieringsbegäran vars avsändare är S-Bankens kundtjänst. I begäran om identifiering visas också den identifieringskod för begäran om identifiering som du har hört under samtalet.
- Efter detta får du i samtalet information om huruvida identifieringen har lyckats. Välj därefter orsaken till ditt samtal och vänta i lugn och ro på en ledig kundtjänstmedarbetare. Vi strävar efter att svara på ditt samtal så snabbt som möjligt.
Observera att identifieringen inte lyckas, om dina webbankskoder är spärrade. Du kan få nya koder på vårt kundtjänstställe, förutsatt att du har med dig ett pass eller ID-kort.
Så här identifierar du dig med kodtabellen
För identifieringen behöver du webbankskoder, det vill säga användarkod till webbanken, lösenord och kodtabell. Dessutom skickar vi en bekräftelsekod per sms till det telefonnummer vi känner till.
Hur kan jag registrera eller ändra mitt telefonnummer för sms-bekräftelser?
Så här får du webbankskoder till S-Banken
- I början av samtalet välj siffran 2, det vill säga identifiering med kodtabell.
- Ange din användarkod till webbanken (6–8 siffror) i sin helhet och tryck fyrkant (#). Vad är en användarkod?
- Ange därefter ditt lösenord till webbanken och tryck fyrkant (#). Vad är ett lösenord?
- Ange sedan den kod som efterfrågas på kodtabellen och tryck fyrkant (#). Vad är en kodtabell?
- Efter detta skickar vi en bekräftelsekod per sms till din telefon. Öppna sms:et utan att bryta samtalet. Ange den bekräftelsekod du fick per sms och tryck fyrkant (#). Vad är en sms-bekräftelse?
- Efter detta får du i samtalet information om huruvida identifieringen har lyckats. Välj därefter orsaken till ditt samtal och vänta i lugn och ro på en ledig kundtjänstmedarbetare. Vi strävar efter att svara på ditt samtal så snabbt som möjligt.
Observera att identifieringen inte lyckas, om dina webbankskoder är spärrade. Du kan få nya koder på vårt kundtjänstställe, förutsatt att du har med dig ett pass eller ID-kort.
Kom ihåg en säker hantering av bankärenden
Identifieringen i telefontjänsten är säker och linjen är skyddad. Identifiering innan du uträttar bankärenden förbättrar säkerheten i ärendehanteringen och på så sätt kan vi vara säkra på att vi alltid diskuterar bankärenden med rätt person.
Du kommer väl ihåg att webbankskoderna är personliga. Du ska inte låta någon annan använda dem, inte ens din make/maka eller en familjemedlem. Av säkerhetsskäl ska du förvara koderna omsorgsfullt och alltid separat från varandra. Spara inte webbankskoderna på den enhet du använder, utan lär dig dem utantill. På detta sätt förhindrar du att koderna hamnar i fel händer.
Se också upp för bedrägerier som förekommer i bankernas namn, till exempel i sms och e-postmeddelanden, på bluffwebbplatser och per telefon. Mata aldrig in dina bankkoder eller kortuppgifter på en webbplats till vilken du fått en länk som ett meddelande i din telefon eller per e-post. S-Banken ber dig aldrig någonsin uppge webbankskoder, kortuppgifter eller annan känslig information per sms, i snabbmeddelandetjänster, i e-postmeddelanden eller genom att ringa och fråga om dina webbankskoder. Om du misstänker att du har fått ett bluffmeddelande, ska du ta bort meddelandet utan att öppna meddelandet eller länkar i det.