Nuvarande e-fakturaavtal överförs inte från Handelsbanken till S-Banken. Därför ska du beställa nya e-fakturor när din kundrelation har överförts till S-Banken. Överföringen förväntas ske den 1 december 2024. Handelsbanken säger upp tjänsten för mottagande av e-fakturor så att tjänsten upphör den 18 november 2024. Efter detta får du inte längre e-fakturor på Handelsbankens nätbank och kan inte heller beställa nya e-fakturor på Handelsbankens nätbank. Om du får räkningar efter den 18 november, innan dina tjänster överförs, kan du få dem som pappersfakturor eller e-postfakturor, beroende på fakturautställare. Beställ nya e-fakturor till S-Banken när de nya kontona har öppnats för dig. Du kan beställa nya e-fakturor på S-Bankens webbank eller i S-mobil. Närmare anvisningar finns på s-banken.fi/e-faktura. Vid behov kan du se dina inkomna e-fakturor på Handelsbanken och de avslutade e-fakturabeställningarna på Handelsbankens nätbank även efter den 1 december 2024.
I september skickade Handelsbanken ytterligare information om detta till de kunder som berörs av förändringen. Informationen skickades per brev och som meddelande på Handelsbankens nätbank. För att du ska kunna använda e-fakturatjänsten på S-Banken behöver du webbankskoder till S-Banken. I november skickade S-Banken kontoinnehavare som flyttas över mer detaljerad information och anvisningar om hur man beställer e-faktura. Om du har frågor om e-fakturaavtal, kan du kontakta din kundansvarige på Handelsbanken eller Handelsbankens kundtjänst på 010 444 2442 (lna/mta, må–fr kl. 9–16).
Betalningar som förfaller och som du har matat in och bekräftat på kontona på Handelsbanken överförs automatiskt till det nya kontot på S-Banken. Bekräfta betalningarna på Handelsbankens nätbank eller mobilbank före klockan 19 den 29 november 2024 för att de ska kunna överföras till S-Banken. Efter överföringen av kundrelationen styrs gireringar till konton på Handelsbanken automatiskt till de nya kontona på S-Banken under tre månaders tid. Observera dock att utlandsbetalningar och expressbetalningar till konton på Handelsbanken inte styrs till konton på S-Banken, utan att de returneras till betalaren från och med den 1 december.
De beställningar av direktbetalning som är anslutna till konton på Handelsbanken överförs till S-Banken. Följ ändå dina direktbetalningar och beställ vid behov nya. Direktbetalning är en tjänst som ersätter e-fakturan och är avsedd för kunder som inte använder webbanken. Om direktbetalningar debiteras från dina konton på Handelsbanken, debiteras de från nya konton på S-Banken på samma sätt som tidigare på Handelsbanken.
Observera att SEPA-direktdebiteringsavtalen inte överförs till S-Banken. Om du har använt en SEPA-direktdebiteringstjänst på Handelsbanken, ska du kontakta fakturautställarna och meddela ditt nya kontonummer. Vi kontaktar dig med ett meddelande på webbanken eller per brev för att ett SEPA-direktdebiteringsavtal ska ingås mellan banken och kunden, när en första begäran om SEPA-direktdebitering kommer in på ditt nya konto.