Gå direkt till innehållet

Hej Private Banking-kund som flyttas över från Handelsbanken till S-Banken

Snart är det dags att överföra dina tjänster till oss på S-Banken: När förvärvet genomförs den 1 december 2024. Efter detta kan du sköta dina bankärenden såväl på internet som tillsammans med S-Bankens nuvarande experter och de kundansvariga som förflyttas från Handelsbanken. På denna sida finns aktuell information om överföringen av dina tjänster. Börja genom att välja om du är privatkund eller företagskund i Private Banking. Sidan uppdaterad 6.11.2024
Avsnitt med titel #pbprivatkund
Boka tid för ett möte
Tiderna kan bokas från den 14 oktober 2024 till den 30 november 2024. På mötet behöver du ett giltigt pass eller identitetskort.

Förbered överföringen av din kundrelation på ett möte med en av våra experter

Som Private Banking-privatkund kan du förbereda överföringen av din kundrelation antingen på elektronisk väg eller på ett möte genom att boka tid tillsammans med en av våra experter. Du kan boka tid för ett möte, om du vill förbereda din kundrelation, till exempel uppdatera kund- och investeraruppgifterna, ansöka om webbankskoder och, om ansökningskriterierna är uppfyllda, ansöka om ett Private Visa-kort på ett personligt möte. Du kan välja mellan ett personligt möte på ett av Handelsbankens kontor eller ett bekvämt webbmöte hemma i soffan.

Tider kan bokas från och med den 1 oktober 2024 och möten ordnas från den 14 oktober 2024 till den 30 november 2024. På mötet behöver du ett giltigt pass eller identitetskort.

Efter att förvärvet har slutförts, vilket förväntas ske den 1 december 2024, kan du tillsammans med din kundansvarige sköta ärenden som gäller din kundrelation.

Möten ordnas i begränsad omfattning på Handelsbankens kontor på följande orter:

  • Helsingfors, veckorna 42-48
  • Dickursby, vecka 46
  • Lahtis, veckorna 42-43
  • Kervo, vecka 44
  • Hyvinge, vecka 45
  • Hagalund, veckorna 42-48
  • Åbo, veckorna 42-48
  • Tammerfors,veckorna 42-47
  • Tavastehus, vecka 48
  • Vasa, vecka 42
  • Jakobstad, veckorna 44-45
  • Uleåborg, veckorna 42-43
  • Kuopio, vecka 46
  • S:t Michel, vecka 48
  • Jyväskylä, veckorna 44-45
  • Kouvola, vecka 46

S-Banken förutsätter stark autentisering i samband med ärendehantering, såväl på kontoren och kundtjänstställen, i telefontjänsten som på webbförhandlingar. Du bör identifiera dig också när du uträttar ärenden med kundansvariga som flyttats över från Handelsbanken till S-Banken.

Identitetshandlingar som vi godtar är pass eller identitetskort utfärdat av en myndighet. Identitetshandlingen ska vara försedd med foto, giltig och oskadad.

Vi godtar följande identitetshandlingar:

  • Utfärdat av en finländsk myndighet  pass
  • Utfärdat av en finländsk myndighet identitetskort (utfärdat efter 31.5.2011)
  • Utfärdat av en myndighet i en annan stat pass
  • Identitetskort som godtas som resedokument
    utfärdat av en myndighet i EU/EES-området, Schweiz eller San Marino
  • På webbförhandlingar kan du identifiera dig med  webbankskoder

Mer ingående information om vilka identitetshandlingar som godtas finns på s-banken.fi/identitetsbevis.

Så här gör du:

Ja, jag är redan kund
Om du redan är kund, kan du kontrollera att dina webbankskoder till S-Banken fungerar. Samtidigt kan du beställa en ny kodtabell som ersätter den förkomna tabellen.
Jag är ännu inte kund
Om du ännu inte är kund hos S-Banken eller om du är osäker på om dina bankkoder fungerar, ber vi dig förbereda din kundrelation som överförs.

Är du redan kund hos S-Banken?

Försäkra dig i god tid om att du har ett konto på S-Banken och att dina webbankskoder fungerar innan dina tjänster överförs till S-Banken. Om du inte har varit kund hos S-Banken tidigare, kan du aktivera de tjänster du behöver på internet och samtidigt bli ägarkund. Vid behov kan du genast börja utnyttja förmånerna för ägarkunder när du har laddat ned S-mobil i din telefon.

Om du redan har S-mobil i din telefon, ska du kontrollera att du har den senaste versionen av appen. Du kan uppdatera appen i din appbutik.

S-Bankens dagliga banktjänster är avgiftsfria för S-gruppens ägarkunder och personer som hör till ägarkundshushåll. Genom att koncentrera dina inköp till S-gruppen får du dessutom värdefulla förmåner och samlar Bonus på ditt konto. Du kan samla Bonus på dina inköp genom att visa upp ditt S-Förmånskort i betalterminalen.

Om du har S-mobil eller ett giltigt S-Förmånskort med ditt eget namn på, är det ett tecken på att du hör till ett ägarkundshushåll. Om du inte har något av detta, är det bra att kontrollera saken.

Enklast kan du kontrollera om du är ägarkund eller hör till ett ägarkundshushåll genom att ladda ner appen S-mobil från din appbutik. Om ingen ägarkundsrelation finns i dina uppgifter, hänvisas du efter aktiveringen av S-mobil att bli ägarkund i webbtjänsten.

Du kan också kontrollera om du är ägarkund eller hör till ett ägarkundshushåll genom att logga in på S-användarkontot (S-användarkonto.fi), som är ett verktyg för inloggning och identifiering i S-gruppens digitala tjänster. Om du ännu inte har något S-användarkonto, kan du registrera dig i tjänsten med din e-postadress. Under Mina uppgifter på S-användarkontot ser du om det bland dina uppgifter finns ett giltigt S-Förmånskort, vilket innebär att du hör till ett ägarkundshushåll. I tjänsten ser du också om andra personer är anslutna till ditt ägarkundshushåll. Om du har ett S-Förmånskort, dvs. hör till ett ägarkundshushåll, men kortet inte är anslutet till S-användarkontot kan du ansluta kortet till ditt användarkonto genom att identifiera dig med bankkoder till vilken bank som helst eller med mobilcertifikat. Mer information om S-användarkontot finns på S-gruppens webbplats https://www.s-kanava.fi/sv/kundtjanst/s-anvandarkonto.

Utöver i S-mobil och på S-användarkontot kan du kontrollera om du är ägarkund genom att ringa S-gruppens Ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 må–fr kl. 9–16 (msa/lna) eller genom att besöka en Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkt på S-gruppens verksamhetsställe.

Om du har fyllt 18 år ska huvudmedlemmen i ägarkundshushållet, till exempel din familjemedlem, i S-mobil eller på S-användarkontot skicka dig en inbjudan till sitt ägarkundshushåll. Du får inbjudan som innehåller huvudmedlemmens namnuppgifter per e-post. När du har godkänt inbjudan har du anslutits till ägarkundshållet. Observera att om du vill höra till samma ägarkundshushåll med din familjemedlem, ska du godkänna huvudmedlemmens inbjudan innan du på s-banken.fi/handelsbanken förbereder överföringen av din kundrelation till S-Banken. Då kan vårt system identifiera att du hör till ett ägarkundshushåll.

Om du är minderårig, kan din vårdnadshavare ansluta dig till ett ägarkundshushåll i sin S-mobil eller genom att logga in på S-kanava på s-kanava.fi. Om din vårdnadshavare är en kund som flyttas över från Handelsbanken till S-Banken, kan hen ansluta dig till ett ägarkundshushåll på samma gång som hen aktiverar sin kundrelation till S-Banken på s-banken.fi/handelsbanken. 

Vi vill underlätta för dig att bli kund hos S-Banken

Vi sköter om det mesta, men det finns saker som vi tyvärr inte kan sköta om för din räkning. Läs och följ anvisningarna nedan för att kunna börja använda de nya banktjänsterna så smidigt som möjligt efter den 1 december.

Aktuellt – du kan göra dessa redan nu!

I ett brev som skickas hem till dig de närmaste dagarna ser du dina tidigare konton på Handelsbanken och numren på de nya konton som öppnas för att ersätta Handelsbanken-kontona. De nya kontona på S-Banken öppnas söndagen den 1 december, varefter du kan använda dem.

Betalningar som har matats in och bekräftats på dina konton på Handelsbanken och som förfaller efter överföringen överförs automatiskt till de nya kontona på S-Banken. Betalningar som inte har bekräftats överförs inte. Bekräfta betalningarna i Handelsbankens nätbank eller mobilbank före klockan 19 den 29 november 2024 för att de ska kunna överföras till S-Banken.

Om du får fakturor efter den 18 november, innan dina tjänster överförs, kan du få dem som pappersfakturor eller e-postfakturor, beroende på fakturautställare.

Har du återkommande betalningar? Läs anvisningen:

På S-Banken kan du ange att betalningar återkommer varje månad eller den sista bankdagen varje månad. Om du har återkommande betalningar med någon annan periodisering på Handelsbanken, kan vi av tekniska skäl inte överföra dem till S-Banken. Vi informerar dig separat med ett meddelande på webbanken eller per brev, om dina återkommande betalningar inte har kunnat överföras till S-Banken.

Kontoutdragen och de tidigare kontotransaktionerna på Handelsbanken överförs inte till S-Banken, och du ser dem inte på S-Bankens webbank (med undantag av BSP-konton vilkas uppgifter inte överförs). Du ser de tidigare kontotransaktionerna och kontoutdragen i Handelsbankens nätbank under fyra månaders tid efter att tjänsterna har överförts.

Genom att kontrollera statusen för dina webbankskoder kan du också försäkra dig om att dina koder säkert fungerar och är i förvar när dina tjänster överförs till S-Banken. Webbankskoderna till S-Banken består av en användarkod, ett lösenord och en kodtabell. Alla dessa behövs för att du smidigt ska kunna börja använda de tjänster som överförs den 1 december.

Du behöver webbankskoder för att kunna sköta ärenden på internet och hantera dina konton, kort eller investeringar. Med koderna kan du också använda stark autentisering när du behöver det. Som ägarkund kan du också börja använda vår mobilbank S-mobil med hjälp av koderna. Om du har glömt dina webbankskoder, kan du kontrollera dem här.

Det är vår skyldighet att tillsammans med dig se till att de uppgifter om dig som hör samman med dina bankärenden är aktuella. Därför ber vid dig uppdatera dina uppgifter genom att besvara några frågor.

Uppdatera dina uppgifter

Om du använder Handelsbankens bankkort, får du ett S-Förmånskort Visa Debit som ersätter Handelsbankens kort. Kortet skickas automatiskt hem till dig. Det nya kortet är ett debit-kort som du kan använda vid många olika betalningar i Finland, utomlands och på internet. Av säkerhetsskäl får du PIN-koden i en separat försändelse.

Ta till vara kortet och PIN-koden - du kan använda kortet först efter att förvärvet har genomförts, den 1 december. Till dess fungerar dina nuvarande kort som vanligt.

Läs mer om S-Förmånskort Visa Debit

Vanliga frågor

Som S-Banken Private-kund kan du ansöka om ett S-Banken Private Visa-kort. S-Banken Private Visa-kortet är ett kombinationskort utan månads- och årsavgifter för våra Private Banking-kunder. Observera att S-Banken Private Visa-kortet förutsätter investeringstillgångar på 300 000 euro i S-Banken. Dessutom är det bara ägarkunder som kan ansöka om Private Visa-kortet.

Du kan ansöka om kortet tillsammans med vår expert i samband förberedelserna
inför överföringen av kundrelationen. Det går inte att ansöka om S-Banken Private Visa-kortet via digitala kanaler. Du kan också ansöka om kortet tillsammans med din kundansvarige efter att kundrelationen överförts.

S-mobil är ägarkundernas egen app. Över två miljoner finländare har redan
appen. Vi erbjuder högklassiga digitala tjänster som gör det smidigt att sköta dagliga bankärenden. Som S-Banken Private-kund hittar du ett avsnitt för dig i S-mobil och via det kan du i framtiden sköta bland annat dina investeringar och granska kapitalförvaltningsrapporter. Med S-mobil kan du också identifiera dig i S-Bankens telefontjänst och på S-Bankens kundtjänstställen. Du hittar vår anvisning om aktivering av S-mobil på s-banken.fi/banktjanster-i-s-mobil.

Skaffa webbankskoder, uppdatera dina kunduppgifter och bli ägarkund om du vill. Som S-Banken Private-kund kan du förbereda överföringen av din kundrelation på elektronisk väg eller genom att boka tid till en av våra experter.  Om du är ägarkund eller vill bli ägarkund, kan du enkelt förbereda överföringen av din kundrelation på elektronisk väg på denna sida. Om du redan är kund hos oss kan du kontrollera att dina webbankskoder fungerar. Du kan också skaffa koder om du är ny kund. Samtidigt kan du bli ägarkund och vid behov också öppna ett konto på S-Banken och beställa S-Förmånskort Visa.

Vi erbjuder också våra Private Banking-kunder möjlighet att tillsammans med en av våra experter sköta alla ärenden som gäller överföringen av kundrelationen. Du kan boka tid till en av våra experter på denna sida. Tider kan bokas från och med den 1 oktober och möten ordnas från och med den 14 oktober. På mötet behöver du ett giltigt pass eller identitetskort. Observera att du inte kan bli ägarkund på mötet. Om du vill bli ägarkund, följ anvisningarna ovan för att förbereda överföringen av kundrelationen på internet.

Om du vill förbereda överföringen av kundrelationen utan att bli ägarkund, ska du då också boka tid till en av våra experter. Kom ihåg att också uppdatera dina investeraruppgifter som gäller kapitalförvaltning senast den 30 november på webbanken eller på mötet med vår expert.

Bra att veta just nu

De konton och kontomedel som överförs från Handelsbanken kommer att överföras från Handelsbanken till S-Banken. De nya kontona på S-Banken öppnas under söndagen den 1 december och kan användas från och med den dagen. Observera att om du använder S-Bankens webbank, visas kontona inte på webbanken förrän de har överförts.

I november skickade vi nya kontonummer och mer information om överföringen av kontona per brev till de kunder som berörs av förändringen. Du behöver vidta några åtgärder för att kontona ska kunna överföras:

  • Meddela de nya kontonumren i S-Banken till relevanta parter, till exempel din arbetsgivare för löneutbetalning samt utbetalare av förmåner och andra myndigheter som FPA och Skatteförvaltningen. Uppdatera också vid behov kontonumren i de betalappar som du använder, till exempel MobilePay. Vidta ovannämnda åtgärder så snart som möjligt efter att kontona har överförts till S-Banken, men tidigast den 1 december, eftersom gireringar som gjorts innan dess returneras till betalarna.
  • Lagra vid behov dina kontoutdrag från Handelsbanken. Kontoutdragen och de tidigare kontotransaktionerna på Handelsbanken överförs inte till S-Banken, och du ser dem inte på S-Bankens webbank.
  • Uppgifterna om BSP-kontona överförs dock till S-Banken. Lagra vid behov kontoutdragen och uppgifterna om kontotransaktionerna i Handelsbankens nätbank.
  • Kontrollera dispositionsrätterna till dina konton och deras betalkontofunktioner. Informationen om kontots dispositionsrätter överförs till S-Banken utifrån de uppgifter som erhållits från Handelsbanken. Observera att Handelsbankens nätbanksavtal inte överförs till S-Banken och att kontoinnehavaren därför separat bör bevilja eventuella innehavare av dispositionsrätt rätt att använda ett konto som betalkonto på S-Bankens webbank. När kontona har överförts, ber vi dig därför genast kontrollera att dispositionsrätterna är tillräckligt omfattande och vid behov ge ditt samtycke till att innehavaren av dispositionsrätt får använda kontot för betalningar på sin webbank. Kontrollera också betalningsgränserna per dygn för dina konton. Du kan göra detta i uppgifterna om dina konton på S-Bankens webbank, under fliken Dispositionsrätter. På S-Bankens webbank kan du göra detta på fliken Dispositionsrättigheter i dina kontouppgifter eller före den 1 december tillsammans med vår kundrelationsexpert och efter den 1 december tillsammans med din kundansvarige. 

När dina tjänster har förts över till S-Banken, tillämpas S-Bankens gällande villkor på tjänsterna. Handelsbanken har skickat mer information om detta per brev och till sin nätbank. Du behöver inte vidta några åtgärder, om du godkänner överföringen av avtalen om konto och debit-kort samt S-Bankens villkor för de avtal som förs över.

Du kan fortfarande genom att meddela Handelsbanken motsätta dig överföringen av dina konto- och debit-kortavtal med Handelsbanken till S-Banken fram till dess att förvärvet genomförs. Observera att om du motsätter dig överföringen i detta skede har överföringen av kunduppgifter från Handelsbanken till S-Banken redan inletts. På Handelsbankens kontor eller på www.handelsbanken.fi/sv/s-banken/ratt-att-motsatta-sig-overforingen kan du lämna ett meddelande om att du motsätter dig överföringen.

På Handelsbankens kontor eller på www.handelsbanken.fi/sv/s-banken/ratt-att-motsatta-sig-overforingen kan du lämna ett meddelande om att du motsätter dig överföringen. Om du motsätter dig överföringen av avtalen kommer avtalen att gälla på Handelsbanken. Avtalen sägs dock upp enligt ett separat tidsschema, eftersom Handelsbanken har meddelat att det drar sig från Finland.

Dina kreditkortsavtal (inklusive Credit/Debit-kortets kreditegenskap) överförs inte från Handelsbanken till S-Banken. Credit/Debit-kombinationskortet ersätts med S-Bankens Visa Debit-kort. Kreditkortsavtalen på Handelsbanken kommer att sägas upp under 2024. I våras skickade Handelsbanken mer information om detta till sina kreditkortskunder.

Vid behov kan du ansöka om ett nytt kreditkort hos S-Banken. Du kan enkelt göra ansökan på vår webbank med S-Bankens webbankskoder. Du kan också göra ansökan med webbankskoder från en annan bank på s-banken.fi/handelsbanken.

Nuvarande e-fakturaavtal överförs inte från Handelsbanken till S-Banken. Därför ska du beställa nya e-fakturor när din kundrelation har överförts till S-Banken. Överföringen förväntas ske den 1 december 2024. Handelsbanken säger upp tjänsten för mottagande av e-fakturor så att tjänsten upphör den 18 november 2024. Efter detta får du inte längre e-fakturor på Handelsbankens nätbank och kan inte heller beställa nya e-fakturor på Handelsbankens nätbank. Om du får räkningar efter den 18 november, innan dina tjänster överförs, kan du få dem som pappersfakturor eller e-postfakturor, beroende på fakturautställare. Beställ nya e-fakturor till S-Banken när de nya kontona har öppnats för dig. Du kan beställa nya e-fakturor på S-Bankens webbank eller i S-mobil. Närmare anvisningar finns på s-banken.fi/e-faktura. Vid behov kan du se dina inkomna e-fakturor på Handelsbanken och de avslutade e-fakturabeställningarna på Handelsbankens nätbank även efter den 1 december 2024. 

I september skickade Handelsbanken ytterligare information om detta till de kunder som berörs av förändringen. Informationen skickades per brev och som meddelande på Handelsbankens nätbank. För att du ska kunna använda e-fakturatjänsten på S-Banken behöver du webbankskoder till S-Banken. I november skickade S-Banken kontoinnehavare som flyttas över mer detaljerad information och anvisningar om hur man beställer e-faktura. Om du har frågor om e-fakturaavtal, kan du kontakta din kundansvarige på Handelsbanken eller Handelsbankens kundtjänst på 010 444 2442 (lna/mta, må–fr kl. 9–16).

Betalningar som förfaller och som du har matat in och bekräftat på kontona på Handelsbanken överförs automatiskt till det nya kontot på S-Banken. Bekräfta betalningarna på Handelsbankens nätbank eller mobilbank före klockan 19 den 29 november 2024 för att de ska kunna överföras till S-Banken. Efter överföringen av kundrelationen styrs gireringar till konton på Handelsbanken automatiskt till de nya kontona på S-Banken under tre månaders tid. Observera dock att utlandsbetalningar och expressbetalningar till konton på Handelsbanken inte styrs till konton på S-Banken, utan att de returneras till betalaren från och med den 1 december.

De beställningar av direktbetalning som är anslutna till konton på Handelsbanken överförs till S-Banken. Följ ändå dina direktbetalningar och beställ vid behov nya. Direktbetalning är en tjänst som ersätter e-fakturan och är avsedd för kunder som inte använder webbanken. Om direktbetalningar debiteras från dina konton på Handelsbanken, debiteras de från nya konton på S-Banken på samma sätt som tidigare på Handelsbanken.

Observera att SEPA-direktdebiteringsavtalen inte överförs till S-Banken. Om du har använt en SEPA-direktdebiteringstjänst på Handelsbanken, ska du kontakta fakturautställarna och meddela ditt nya kontonummer. Vi kontaktar dig med ett meddelande på webbanken eller per brev för att ett SEPA-direktdebiteringsavtal ska ingås mellan banken och kunden, när en första begäran om SEPA-direktdebitering kommer in på ditt nya konto.

Kapitalförvaltningsavtalen överförs till S-Banken den 1 december 2024, då förvärvet förväntas bli genomfört. Efter överföringen omfattas kapitalförvaltningsavtalen av S-Bankens allmänna villkor för avtal om diskretionär kapitalförvaltning och/eller de allmänna villkoren för avtal om konsultativ kapitalförvaltning, beroende på företagets nuvarande kapitalförvaltningsavtal. Villkoren träder i kraft den 1 december 2024. I augusti 2024 skickade Handelsbanken villkoren samt mer information om hur överföringen påverkar kapitalförvaltningstjänsterna per brev och som meddelande på Handelsbankens nätbank till de kunder som berörs av förändringen. I september 2024 skickade S-Banken information om kundrelationen på S-Banken och om praktiska frågor, som aktivering av webbankskoder och överföring av tjänster, till de kunder som flyttas över från Handelsbanken. Informationen skickades per brev till de kunder som berörs av förändringen. Om du godkänner villkoren i S-Bankens kapitalförvaltningsavtal behöver du inte vidta några åtgärder. Om du inte godkänner S-Bankens villkor har du rätt att säga upp ditt kapitalförvaltningsavtal innan de nya villkoren träder i kraft. Kontakta i så fall Handelsbanken senast den 15 november 2024.

Vi ber dig uppdatera investeraruppgifterna om dig så snart som möjligt, senast före utgången av november, på S-Bankens webbank eller genom att boka tid till en av våra experter.

Fondförvaret och tillhörande avtal om investeringstjänster och förvar överförs från Handelsbanken till S-Banken i samband med förvärvet, vilket förväntas ske den 1 december 2024. Om du har fondinnehav eller avtal om månadssparande på Handelsbanken, överförs de till S-Banken och det sker inga ändringar i dem efter att fonderna har överförts. Efter att tjänsterna överförts kan du lämna order till Handelsbankens fonder via S-Banken. Överföringen av fondinnehaven till S-Banken medför inga skattepåföljder. S-Banken tar inte ut några avgifter för teckning eller inlösen av Handelsbanken-fonderna, så det sker inga ändringar i fondernas kostnader. S-Banken erbjuder inte byte av Handelsbanken-fonderna. Beslut om förvaltningsavgifterna för fonderna fattas av Handelsbanken Fonder AB och S-Banken kan inte påverka eventuella ändringar av dessa. Efter överföringen omfattas fondförvaret och handeln av villkoren i avtalet om S-Bankens investeringstjänster. Villkoren börjar gälla den 1 december 2024.

I augusti 2024 har Handelsbanken skickat villkoren samt mer information om hur överföringen påverkar investeringstjänsterna per brev och som meddelande på Handelsbankens nätbank till de kunder som påverkas av förändringen. Om du godkänner villkoren i S-Bankens investeringstjänstavtal behöver du inte göra någonting. Om du inte godkänner S-Bankens villkor, har du rätt att säga upp ditt avtal om investeringstjänster innan de nya villkoren träder i kraft genom att kontakta Handelsbanken senast den 15 november 2024. Fondinnehavet måste lösas in i samband med uppsägningen av avtalet.

Dessutom skickade S-Banken i september 2024 information om kundrelationen på S-Banken och om praktiska frågor, som aktivering av webbankskoder, uppdatering av investeraruppgifter och överföring av tjänster, till de kunder som flyttas över från Handelsbanken. Informationen skickades per brev till de kunder som berörs av förändringen.

Handelsbanken och S-Banken har skickat följande information om överföringen av kundrelationen per brev och till Handelsbankens nätbank:

  • I februari och april fick din huvudman från Handelsbanken information om överföringen av kundrelationen till S-Banken.
  • I juni fick intressebevakarna och intressebevakningsfullmäktige från Handelsbanken information om vilka uppgifter Handelsbanken skulle överföra till S-Banken före och i anslutning till förvärvet och vilka uppgifter som inte skulle överföras till S-Banken.
  • I september skickade S-Banken information om vad huvudmannen och intressebevakaren och/eller intressebevakningsfullmäktige behöver göra för att få tillgång till tjänsterna på S-Banken. Brevet innehåller bland annat information om vilka tjänster som ska överföras och anvisningar om hur man uppdaterar kunduppgifterna om huvudmannen, blir ägarkund och ansöker om webbankskoder och vilka handlingar som intressebevakaren ska skicka till S-Banken. Vi ber er observera att också intressebevakaren bör vara privatkund på S-Banken, om han eller hon behöver tillgång till huvudmannens konton. Om intressebevakaren inte är kund hos S-Banken, kan han eller hon sköta huvudmannens ärenden endast på S-Bankens serviceställen. Breven skickades till huvudmännen och deras intressebevakare och/eller intressebevakningsfullmäktige.
  • I november skickade S-Banken din huvudman per brev numren på de nya kontona på S-Banken, information om de nya kontona på S-Banken och anvisningar om hur de nya kontona tas i bruk.
  • Om din huvudman har haft ett kort till sitt konto i Handelsbanken, skickade vi i oktober-november 2024 ett S-Banken Visa Debit-kort och information om hur kortet används till den adress som är införd i huvudmannens kunduppgifter.

Anvisningar för intressebevakare om hur man ska sköta huvudmannens ärenden finns också här.

Om du i egenskap av intressebevakare har frågor om överföringen av huvudmannens kundrelation, kan du kontakta Handelsbankens kundtjänst på 010 444 2442 (lna/mta). Om du har frågor om S-Bankens tjänster och har aktiverat S-Bankens webbankskoder, kan du skicka ett meddelande till oss i S-mobil eller på webbanken. Du kan också kontakta oss per telefon på 010 76 5810 (lna/mta).

Ladda ned Intressebevakarens anmälan om huvudmannens rätt att använda banktjänster här

I september 2024 skickade S-Banken ytterligare information om kundrelationen på S-Banken och om praktiska frågor, som aktivering av webbankskoder och överföring av tjänster, till minderåriga och deras vårdnadshavare. Informationen skickades per brev. Breven skickades med den minderårigas namn. Om du är minderårig, ber vi dig läsa igenom brevet tillsammans med dina vårdnadshavare. 

Om du är vårdnadshavare, ska du uppdatera kunduppgifterna om barnet på s-banken.fi/egna-uppgifter med webbankskoder från vilken bank som helst, till exempel Handelsbanken, oberoende av om barnet redan är kund hos S-Banken eller inte. Om ni vill att barnet ska ha alla ägarkundsförmåner, ska ni kontrollera att barnet hör till ert ägarkundshushåll. Ni kan kontrollera personerna i ägarkundshushållet i uppgifterna om S-användarkontot genom att logga in på kontot på s-kanava.fi. Anslut barnet till ägarkundshushållet senast den 30 september, så att barnets tjänster överförs till S-Banken som tjänster för ägarkunder.   

Om ni vill öppna nya tjänster för barnet på S-Banken, ska ni boka tid till ett av våra kundtjänstställen i december eller i början av 2025. Vid behov kan ni då också kontrollera statusen för de produkter som har överförts. Boka tid på s-banken.fi/tidsbokning. Besök servicestället tillsammans med barnet och hens officiella vårdnadshavare. Om ni inte kan besöka kundtjänststället tillsammans, kan ni ge en av vårdnadshavarna fullmakt att uträtta ärenden tillsammans med barnet. Befullmäktigandet kan göras på S-Bankens webbank när den andra vårdnadshavaren har egna webbankskoder till S-Banken, eller med en fullmakt som finns på s-banken.fi/livssituationer. Boka inte tid till ett kundtjänstställe förrän ni har lämnat in fullmakten. S-Banken använder Signom-signeringstjänsten bland annat för godkännande av avtal.

Dödsboets tjänster överförs från Handelsbanken till S-Banken när förvärvet genomförs, den 1 december 2024. Handelsbanken skickar grundläggande uppgifter om dödsboet samt information om dödsboets banktjänster och avtal på Handelsbanken till S-Banken. Om bouppteckningsinstrumentet har lämnats till Handelsbanken, ska det också överlämnas till S-Banken.

Dödsboets övriga handlingar, till exempel fullmakter, överförs inte till S-Banken, utan de ska vid behov lämnas till S-Banken för skötsel av dödsboets ärenden. Handlingar behövs om förvaltningen av dödsboet kräver några andra åtgärder än att betala räkningar. Sådana åtgärder kan till exempel vara bevilja dispositionsrätter eller avsluta dödsboets tjänster. 

Fullmakten ska omfatta fullmakt att efter den 1 december 2024 förvalta dödsboets ärenden i S-Banken, inklusive de tjänster som överförs från Handelsbanken.

Ladda ned fullmakt

Vanliga frågor om överföring av tjänster

Så här framskrider flytten till S-Banken

Dina tjänster fortsätter tills vidare som förut i Handelsbanken, tills de överförs till S-Banken när förvärvet genomförs. Förvärvet förväntas ske den 1 december 2024.

Alla kunder som flyttas till S-Banken får mer information av Handelsbanken per brev och meddelande på Handelsbankens nätbank. Dessutom skickade S-Banken i september 2024 närmare praktiska anvisningar, till exempel om hur du kan bli ägarkund, hur du får webbankskoder och hur du ansöker om kreditkort. Informationen skickades per brev till alla kunder som flyttas över till S-Banken. Senare i höst skickar vi även nya kontonummer och S-Bankens Visa Debit-kort direkt hem till dig.

När förvärvet är genomfört ger vi alla kunder som har flyttats från Handelsbanken till S-Banken service på S-Banken, och du kan kontakta S-Banken i alla frågor om dina tjänster.

Bra att veta om tjänsterna

  • Konton
  • Debit- och Online Debit-kort
  • Lån och deras säkerheter
  • Fonder
  • Kapitalförvaltningsavtal
  • Kreditkort (Inkluderar kreditegenskapen på Credit/Debit-kombinationskort. Credit/Debit-kombinationskorten ersätts med S-Bankens Visa Debit-kort). Vid behov kan du ansöka om ett nytt kreditkort hos S-Banken. Vi rekommenderar att de kunder som flyttas från Handelsbanken gör ansökan närmare den tidpunkt då förvärvet genomförs.
  • Avtal om webbanken
  • Tjänster för förmedling och förvaring av värdepapper samt värdeandelskonton, exklusive värdepappersförvar som ingår i avtal om diskretionär kapitalförvaltning.
  • Valutakonton

Om du har dispositionsrätt till ett konto tillhörande en person som är kund i Handelsbanken (t.ex. ett minderårigt barn), överförs kontot inklusive kontodispositionsrätten till S-Banken när förvärvet genomförs. Det enda som förändras är kontonumret.

Om du har ett Debit-kort anslutet till ett konto som ska överföras, kan du få ett nytt kort från S-Banken i god tid före överföringen. I juni 2024 skickade Handelsbanken mer information om påverkan av överföringen till de som har kontodispositionsrätt och som berörs av ändringen. Meddelandena skickades per brev och som meddelande på Handelsbankens nätbank.

Så här framskrider flytten till S-Banken

Era tjänster fortsätter tills vidare som förut i Handelsbanken, tills de överförs till S-Banken den 1 december, då förvärvet förväntas bli genomfört. När förvärvet är genomfört ger vi de Private Banking-företagskunder som har flyttats från Handelsbanken till S-Banken service på S-Banken, och ni kan kontakta S-Banken i alla frågor om era tjänster.
Boka tid för ett möte
Tiderna kan bokas från den 14 oktober 2024 till den 30 november 2024. På mötet behöver du ett giltigt pass eller identitetskort.

Så här förbereder ni överföringen av företagets Private Banking-investeringskundrelation

Ni kan förbereda överföringen av er kundrelation antingen på elektronisk väg genom att uppdatera kunduppgifterna om ert företag från och med den 7 oktober på s-banken.fi/handelsbanken/foretagkund eller på ett möte med en av våra experter. Om ert företag behöver webbankskoder för företag eller ni vill sköta ärenden som gäller överföringen av kundrelationen personligen, kan ni boka tid till en av våra experter på denna sida eller, efter att förvärvet har genomförts den 1 december, via er kundansvarige. Möten ordnas online eller på utvalda orter. Du kan välja lämplig ort och tid via tidsbokningen. Tider kan bokas från och med den 1 oktober och möten ordnas från och med den 14 oktober.

På mötet behöver ni ha med er ett giltigt pass eller identitetskort, ett registerutdrag som är högst tre månader gammalt och ett protokoll från det styrelsemöte där företaget har gett tillstånd att aktivera webbankskoder och specificerar användarna av webbankskoder på företaget samt de som har rätt att använda kontot/kontona. Användare som har angetts som användare av företagets webbank får dispositionsrätter till de konton som i protokollet anges som konton för betaltrafik på företagets webbank. Observera att om styrelsen består av en enda person som undertecknar avtalen på mötet, behövs inte styrelsemötesprotokollet.

Möten ordnas i begränsad omfattning på Handelsbankens kontor på följande orter:

  • Helsingfors, veckorna 42-48
  • Dickursby, vecka 46
  • Lahtis, veckorna 42-43
  • Kervo, vecka 44
  • Hyvinge, vecka 45
  • Hagalund, veckorna 42-48
  • Åbo, veckorna 42-48
  • Tammerfors,veckorna 42-47
  • Tavastehus, vecka 48
  • Vasa, vecka 42
  • Jakobstad, veckorna 44-45
  • Uleåborg, veckorna 42-43
  • Kuopio, vecka 46
  • S:t Michel, vecka 48
  • Jyväskylä, veckorna 44-45
  • Kouvola, vecka 46

Vi vill underlätta för ert företag att bli S-Banken Private-kund

Vi sköter om det mesta, men det finns saker som vi tyvärr inte kan sköta om för företagets räkning. De är kortfattat uppräknade här. Genom att utföra stegen inom utsatt tid får företaget tillgång till S-Banken Private Banking-tjänster när kundrelationen har överförts till S-Banken.

Uppdatera företagets kunduppgifter och skaffa webbankskoder. Ni kan uppdatera företagets kunduppgifter på denna sida. Vi rekommenderar att ni uppdaterar kunduppgifterna i god tid innan kundrelationen överförs. Observera att bara en person med firmateckningsrätt i företaget kan uppdatera företagets kunduppgifter. Den person som uppdaterar kunduppgifterna ska identifiera sig med personliga bankkoder i en bank som är verksam i Finland.

Om ert företag behöver webbankskoder eller ni vill sköta ärenden som gäller överföringen av kundrelationen personligen, kan ni boka tid till en av våra experter. Ni kan boka tid på denna sida eller, när förvärvet har genomförts, via er kundansvarige. Tider kan bokas från och med den 1 oktober och möten ordnas från och med den 14 oktober. För mötet behövs
ett giltigt pass eller identitetskort samt andra dokument om företaget som anges i brevet.

Kom ihåg att också uppdatera investeraruppgifterna om företagets kapitalförvaltning under mötet, senast den 30 november.

Företagets ägare kan ansöka om ett S-Banken Private Visa-kort, om företaget har minst 300 000 euro inom S-Bankens kapitalförvaltning och ägaren är ägarkund i S-gruppen. S-Banken Private Visa-kortet är ett kombinationskort utan månads- och årsavgifter för våra Private Banking-kunder. Ni kan ansöka om kort tillsammans med vår expert i samband med förberedelserna inför överföringen av kundrelationen eller tillsammans med den kundansvarige efter att kundrelationen har överförts. Observera att ni inte kan ansöka om S-Banken Private Visa-kort via digitala kanaler.

Aktuellt – Bra att veta just nu

De konton och kontomedel som överförs från Handelsbanken kommer att överföras från Handelsbanken till S-Banken. De nya kontona på S-Banken öppnas under söndagen den 1 december och kan användas från och med den dagen. Observera att om du använder S-Bankens webbank, visas kontona inte på webbanken förrän de har överförts.

I november skickade vi nya kontonummer och mer information om överföringen av kontona per brev till de kunder som berörs av förändringen. Ni behöver vidta några åtgärder för att kontona ska kunna överföras:

  • Meddela de nya kontonumren på S-Banken till relevanta parter. Vidta ovannämnda åtgärder så snart som möjligt efter att kontona har överförts till S-Banken, men tidigast den 1 december, eftersom gireringar som gjorts innan dess returneras till betalarna.
  • Lagra vid behov era kontoutdrag från Handelsbanken. Kontoutdragen och de tidigare kontotransaktionerna på Handelsbanken överförs inte till S-Banken, och ni ser dem inte på S-Bankens webbank. Lagra vid behov kontoutdragen och uppgifterna om kontotransaktionerna i Handelsbankens nätbank för företag.
  • Kontrollera dispositionsrätterna till era konton och deras betalkontofunktioner. Informationen om kontots dispositionsrätter överförs till S-Banken utifrån de uppgifter som erhållits från Handelsbanken. Observera att Handelsbankens nätbanksavtal inte överförs till S-Banken. Därför bör ert företag vid behov ingå ett avtal om webbanken för företaget med S-Banken. Ni kan ingå ett avtal om webbanken för företaget och kontrollera dispositionsrätterna till kontot tillsammans med er kundansvarige. För detta kan ni boka tid via er kundansvarige efter att kundrelationen har överförts, från och med den 1 december.

När er tjänster har förts över till S-Banken, tillämpas S-Bankens gällande villkor på tjänsterna. Handelsbanken har skickat mer information om detta per brev och till sin nätbank. Ni behöver inte vidta några åtgärder, om ni godkänner överföringen av avtalen om konto och debit-kort samt S-Bankens villkor för de avtal som förs över.

Genom att meddela Handelsbanken kan ni fortfarande motsätta er överföringen av era konto- och debit-kortavtal till S-Banken fram till dess att förvärvet genomförs. Observera att om ni motsätter er överföringen i detta skede har överföringen av kunduppgifter från Handelsbanken till S-Banken redan inletts. Observera att ert företag bör meddela Handelsbanken om att det motsätter sig överföringen, antingen på Handelsbankens kontor eller på handelsbanken.fi/sv/s-banken/ratt-att-motsatta-sig-overforingen.

Om ni motsätter er överföringen av avtalen kommer avtalen att gälla på Handelsbanken. Avtalen sägs dock upp enligt ett separat tidsschema, eftersom Handelsbanken har meddelat att banken ska upphöra med sin verksamhet i Finland.

Om företaget har haft kort anslutna till ett konto på Handelsbanken, överförs de inte till S-Banken. Handelsbanken har meddelat att den säger upp eventuella kort anslutna till företagskonton så att de upphör den 30 november 2024. S-Banken har inte företagskort i sitt sortiment och kort för privatpersoner kan inte anslutas till företagets konto på S-Banken.

På Handelsbankens webbplats på handelsbanken.fi/sv/s-banken finns information om att korten upphör. Företagets ägare kan i egenskap av S-Banken Private-kund ansöka om ett personligt S-Banken Private Visa-kort. Det går att ansöka om kort tillsammans med vår expert i samband med förberedelserna inför överföringen av kundrelationen eller tillsammans med er kundansvarige efter att kundrelationen har överförts.

Kapitalförvaltningsavtalen överförs till S-Banken den 1 december 2024, då förvärvet förväntas bli genomfört. Efter överföringen omfattas kapitalförvaltningsavtalen av S-Bankens allmänna villkor för avtal om diskretionär kapitalförvaltning och/eller de allmänna villkoren för avtal om konsultativ kapitalförvaltning, beroende på företagets nuvarande kapitalförvaltningsavtal. Villkoren träder i kraft den 1 december 2024.

I augusti 2024 skickade Handelsbanken de Private Banking-företagskunder som flyttas över till S-Banken S-Bankens villkor och mer information om överföringen av fonderna och investeringstjänst- och kapitalförvaltningsavtalen. I september 2024 skickade S-Banken information om kundrelationen på S-Banken och om praktiska frågor, som aktivering av webbankskoder och överföring av tjänster, till de Private Banking-företagskunder som flyttas över från Handelsbanken. Informationen skickades per brev till de Private Banking-företagskunder som berörs av förändringen.

Om ni godkänner villkoren i S-Bankens kapitalförvaltningsavtal behöver ni inte vidta några åtgärder. Om ni inte godkänner S-Bankens villkor har ni rätt att säga upp era kapitalförvaltningsavtal innan de nya villkoren träder i kraft. Kontakta i så fall Handelsbanken senast den 15 november 2024.

Om ert företag har ett kapitalförvaltningsavtal, ber vi er uppdatera företagets investeraruppgifter, så att vi kan förvalta företagets medel i enlighet med avtalet även på S-Banken. Ert företag ska uppdatera investeraruppgifterna före utgången av november. Ni kan göra detta genom att boka tid till en av våra experter.

Fondförvaret och tillhörande avtal om investeringstjänster och förvar överförs från Handelsbanken till S-Banken den 1 december 2024. Om ert företag har fondinnehav eller avtal om månadssparande på Handelsbanken, överförs de till S-Banken och det sker inga ändringar i dem. Efter att tjänsterna överförts kan en Private Banking-företagskund med fullmakt att vidta åtgärder lämna order till Handelsbankens fonder via S-Banken, antingen via företagets kontaktperson eller genom att skicka ett meddelande på företagets webbank. 

Överföringen av Handelsbanken-fonderna till S-Banken medför inga skattepåföljder. S-Banken tar inte ut några avgifter för teckning och inlösen av Handelsbankens fonder, så det sker inga ändringar i avgifterna för fonderna. S-Banken erbjuder inte byte av Handelsbanken-fonderna. Beslut om förvaltningsavgifterna för fonderna fattas av Handelsbanken Fonder AB och S-Banken kan inte påverka eventuella ändringar av dessa. Efter att förvärvet genomförts tillämpas villkoren i S-Bankens investeringstjänstavtal på fondförvar och fondhandel samt motsvarande villkor i S-Bankens kapitalförvaltningsavtal på kapitalförvaltningsavtal. 

I augusti 2024 skickade Handelsbanken de Private Banking-företagskunder som flyttas över till S-Banken S-Bankens villkor och mer information om överföringen av fonderna och investeringstjänst- och kapitalförvaltningsavtalen. Om ni godkänner villkoren i S-Bankens investeringstjänstavtal behöver ni inte vidta några åtgärder. Om ni inte godkänner S-Bankens villkor har ni rätt att säga upp era avtal om investeringstjänster innan de nya villkoren träder i kraft genom att kontakta Handelsbanken senast den 15 november 2024. Fondinnehavet ska lösas in i samband med uppsägningen av avtalet. 

I september 2024 skickade S-Banken information om kundrelationen på S-Banken och om praktiska frågor, som överföring av investeringstjänster, till de Private Banking-företagskunder som flyttas över från Handelsbanken. Informationen skickades per brev till de Private Banking-företagskunder som berörs av förändringen. 

Vanliga frågor

Funderar du över den kommande ändringen? Vi uppdaterar regelbundet vår webbplats med nya frågor och svar.

Vanliga frågor om tjänster för Private Banking-privatkunder

Tjänsterna för Privat Banking-kunder kommer också att överföras från Handelsbanken till S-Banken när företagsförvärvet genomförs, vilket förväntas ske den 1 december 2024. Vi förbereder för närvarande överföringen av dina tjänster, och detta kräver också vissa åtgärder från din sida. För att du ska få smidig tillgång till tjänsterna behöver du dina webbankskoder till S-Banken och uppdatera dina kunduppgifter på S-Banken. Samtidigt kan du vid behov bli ägarkund i S-gruppen.
Som S-Bankens Private-kund kan du förbereda överföringen av din kundrelation

på elektronisk väg eller genom att boka tid till en av våra experter.

I september 2024 skickade S-Banken information om kundrelation i S-Banken och om praktiska frågor, såsom aktivering av webbankskoder, bokning av tid till en expert hos oss och överföring av tjänster, till de kunder som flyttas över från Handelsbanken. Informationen skickades per brev till de kunder som berörs av förändringen.

Dina Private Banking-tjänster fortsätter tills vidare på vanligt sätt. Om du har frågor om dina tjänster eller övergången till S-Banken kan du kontakta din Private Banker på Handelsbanken.

Om du har ett kapitalförvaltningsavtal med Handelsbanken eller är Private Banking-kund i Handelsbanken, kommer du att bli Private Banking-kund på S-Banken när förvärvet genomförs. Överföringen förväntas ske den 1 december 2024. Allmän information om Private-kundrelationen och förutsättningarna för beviljande av tilläggstjänster på S-Banken finns på s-banken.fi/private-banking.

I september 2024 skickade S-Banken information om kundrelationen på S-Banken och om praktiska frågor, som aktivering av webbankskoder, uppdatering av investerarinformation och överföring av tjänster. Informationen skickades per brev till Private Banking-kunder som flyttas över från Handelsbanken till S-Banken.

Om du har ett kapitalförvaltningsavtal med Handelsbanken eller är Private Banking-kund i Handelsbanken, kommer du att bli Private Banking-kund i S-Banken i samband med att förvärvet genomförs. Överföringen förväntas ske vid månadsskiftet november–december 2024.

Allmän information om Private-kundrelationen och förutsättningarna för beviljande av kompletterande tjänster på S-Banken finns på s-banken.fi/private-banking.

Tills vidare betjänar Handelsbanken dig som tidigare och du kan ta kontakt med din kontaktperson som hittills.

När förvärvet genomförs, överförs Handelsbankens kontor till S-Banken, utom kontoren i Munksnäs, Fiskehamnen, Böle och Aviapolis i huvudstadsregionen. De kundansvariga som överförs från Handelsbanken till S-Banken fortsätter som kontaktpersoner för sina kunder.

Det innebär att du även efter överföringen kan fortsätta att sköta dina ärenden på det kontor och med den kontaktperson du känner till.

Observera att det sker ändringar i de kundansvarigas kontaktuppgifter. Telefonnumren ändras när personalen flyttas över till S-Banken och i framtiden får du kontakt med de kundansvariga via S-mobil eller S-Bankens webbank. De nuvarande kontaktuppgifterna gäller tills vidare. Efter att kundrelationen överförts du kontaktuppgifter till din kundansvarige via denna sida på s-banken.fi/handelsbanken.

Så här förändras Handelsbankens konton:

  • Brukskonto och grundläggande betalkonto är S-Konto på S-Banken.
  • Avkastningskonto är S-Konto på S-Banken.
  • Placeringskonto är S-Avkastningskonto på S-Banken.
  • Placeringsdeposition är S-Tidsbundet konto på S-Banken.
  • Kapitalförvaltningskonto är Placeringskonto på S-Banken.
  • Handelsbankens BSP-konto är också BSP-konto på S-Banken.

Du ska beställa nya e-fakturor till S-Banken. Du kan beställa nya e-fakturor på S-Bankens webbank eller i S-mobil efter att dina tjänster har överförts. Närmare anvisningar finns på s-banken.fi/e-faktura.

Vid behov kan du se dina inkomna e-fakturor på Handelsbanken och de avslutade e-fakturabeställningarna på Handelsbankens nätbank även efter den 1 december 2024.

På S-Banken förutsätter ett Private Visa-kort en Private-kundrelation och att ansökningskriterierna är uppfyllda. Mer information om Private-kundrelationen på S-Banken får du av S-Bankens privatbankirer. Allmän information om en Private-kundrelation på S-Banken finns på s-banken.fi/private-banking.

I september 2024 skickade S-Banken information om Private Banking-kundrelationen på S-Banken och om praktiska frågor, som aktivering av webbankskoder, överföring av tjänster och ansökan om Private Visa-kort samt ansökningskriterier, till dem som flyttas över från Handelsbanken och blir Private Banking-kunder på S-Banken. Informationen skickades per brev till de kunder som berörs av förändringen.

Om du har S-mobil eller ett giltigt S-Förmånskort med ditt eget namn på, är det ett tecken på att du hör till ett ägarkundshushåll. Om du inte har något av detta, är det bra att kontrollera saken.

Enklast kan du kontrollera om du är ägarkund eller hör till ett ägarkundshushåll genom att ladda ner appen S-mobil från din appbutik. Om ingen ägarkundsrelation finns i dina uppgifter, hänvisas du efter aktiveringen av S-mobil att bli ägarkund i webbtjänsten.

Du kan också kontrollera om du är ägarkund eller hör till ett ägarkundshushåll genom att logga in på S-användarkontot (S-användarkonto.fi), som är ett verktyg för inloggning och identifiering i S-gruppens digitala tjänster. Om du ännu inte har något S-användarkonto, kan du registrera dig i tjänsten med din e-postadress. Under Mina uppgifter på S-användarkontot ser du om det bland dina uppgifter finns ett giltigt S-Förmånskort, vilket innebär att du hör till ett ägarkundshushåll. I tjänsten ser du också om andra personer är anslutna till ditt ägarkundshushåll. Om du har ett S-Förmånskort, dvs. hör till ett ägarkundshushåll, men kortet inte är anslutet till S-användarkontot kan du ansluta kortet till ditt användarkonto genom att identifiera dig med bankkoder till vilken bank som helst eller med mobilcertifikat. Mer information om S-användarkontot finns på S-gruppens webbplats https://www.s-kanava.fi/sv/kundtjanst/s-anvandarkonto.

Utöver i S-mobil och på S-användarkontot kan du kontrollera om du är ägarkund genom att ringa S-gruppens Ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 må–fr kl. 9–16 (msa/lna) eller genom att besöka en Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkt på S-gruppens verksamhetsställe.

Vanliga frågor om tjänster för Private Banking-företagskunder

Innan ditt företags kundrelation och/eller investeringstjänster överförs till S-Banken ska ni uppdatera era kunduppgifter på s-banken.fi/sv/handelsbanken/foretagkund. Uppgifterna kan enkelt uppdateras på internet från och med den 7 oktober. Som Private Banking-företagskund kan ditt företag även sköta överföringen av kundrelationen personligen med en av S-Bankens experter vid en videokonferens eller ett kontorsmöte, som ordnas på ett begränsat antal utvalda orter. Vid mötet kan ditt företag också uppdatera sina investeraruppgifter, vilket ska göras senast i slutet av november. S-Banken har skickat mer information om dessa per brev till de Private Banking-företagskunder som övergår till S-Banken och som berörs av ändringen.

Handelsbanken har meddelat att den säger upp eventuella kort anslutna till företagskonton per den 30 november 2024. S-Banken har inte företagskort i sitt sortiment, och kort för privatpersoner kan inte anslutas till ett företags konto på S-Banken.

Företagets ägare kan i egenskap av S-Banken Private-kund ansöka om ett personligt S-Banken Private Visa-kort. Observera då att endast ägarkunder kan ansöka om S-Banken Private Visa-kort. Detta innebär att företagets ägare ska vara ägarkund för att kunna ansöka om ett Private Visa-kort. Dessutom förutsätter kortet att vissa ansökningskriterier uppfylls. S-Banken gav närmare information om dessa i september till de S-Banken Private-kunder som berörs av ändringen. Informationen skickades per brev.

Du kan ansöka om kortet i samband med förberedelserna inför överföringen av kundrelationen med en av S-Bankens experter eller tillsammans med ditt företags kundansvarige efter att kundrelationen har överförts. Överföringen förväntas ske den 1 december 2024.

Informationen om dispositionsrätterna till ditt företags konton överförs till S-Banken utifrån de uppgifter som erhållits från Handelsbanken. Observera att Handelsbankens nätbanksavtal inte överförs till S-Banken. Därför bör ni vid behov ingå ett avtal om webbanken för företaget med S-Banken.

För närvarande kan du kontrollera kontodispositionsrätterna genom att boka tid till en av våra experter eller, efter överföringen den 1 december 2024, genom att kontakta ert företags kundansvarige. På mötet kan ni också ingå ett avtal om webbanken för ert företag. I november skickade S-Banken per brev mer information om bokning av möte till de Private Banking-företagskunder som flyttas över till S-Banken och som berörs av förändringen.

Nej. Bara privatkunder i S-Banken kan bli ägarkunder.

S-Bankens dagliga banktjänster, dvs. konto, kort, webbankskoder och mobilbanken S-mobil, är avgiftsfria för de av S-bankens privatkunder som är ägarkunder i S-gruppen eller hör till ett ägarkundshushåll. En privatkund kan bli ägarkund genom att ladda ner S-mobil från appbutiken i en mobil enhet eller genom att gå till webbtjänsten för att bli ägarkund på s-kanava.fi/sv. En privatkund i S-Banken kan också bli ägarkund på Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkterna på S-gruppens verksamhetsställen.

Kontoren och de kundansvariga ger dig service även framöver

Vid företagsförvärvet överförs Handelsbankens kontor till S-Banken, utom kontoren i Munksnäs, Fiskehamnen, Böle och Aviapolis i huvudstadsregionen.

De kundansvariga som förflyttas från Handelsbanken till S-Banken fortsätter i regel som kontaktpersoner för sina kunder. Det innebär att du kan fortsätta att sköta dina ärenden på det kontor och med den kontaktperson du känner till.

Observera att det sker ändringar i de kundansvarigas kontaktuppgifter. De nuvarande kontaktuppgifterna gäller tills vidare. Efter att kundrelationen överförts får du de kundansvarigas kontaktuppgifter via denna webbplats.

De uppdaterade kontaktuppgifterna finns på denna sida från den 1 december 2024

Se till att uppgifterna om dig är i säkert förvar

Säker hantering av bankärenden

Vi vill påpeka att banker aldrig ber dig uppge webbankskoder per e-post, sms eller telefon. Logga inte in med webbankskoder under länkar som finns i e-postmeddelanden eller sms. Ta bort tvivelaktiga meddelanden utan att öppna dem. S-Banken använder Signom-signeringstjänsten bland annat för godkännande av avtal.

Läs mer

Behandling av personuppgifter

När Handelsbankens tjänster överförs till S-Banken, behöver S-Banken uppgifter om vilka banktjänster och avtal som Handelsbankens kunder har, för att kunna förbereda och genomföra förändringen. Handelsbanken skickar dessa uppgifter till S-Banken. På så sätt kan vi försäkra oss om att tjänsterna fungerar smidigt genast när affären slutförts.

Läs mer om behandling och skydd av uppgifter