Gå direkt till innehållet

Hej kund hos Handelsbanken

Välkommen till S-Banken! Du kan nu se ditt konto och andra tjänster i S-mobil och på webbanken och kan använda ditt nya bankkort. Denna sida innehåller aktuell information och tips om hur du kan dra full nytta av din kundrelation. Om du vill sköta ärenden personligen eller behöver personliga råd, kan du tillsammans med din kundansvarige sköta ärenden på det bekanta kontoret. Du kan endast sköta ärenden på kontor efter tidsbokning.

Bra att veta just nu

Sidorna nedan innehåller mer detaljerad information om din kundrelation.

Konton, kort, webbankskoder och mobiltjänster är avgiftsfria för ägarkunder

Som ägarkund får du konto, kort, webbankskoder samt webb- och mobilbank i S-Banken avgiftsfritt. För kunder som flyttats över från Handelsbanken är dessa tjänster avgiftsfria till och med 31.5.2025, varefter en avgift enligt vår tariff tas ut för tjänsterna. Dessa tjänster är avgiftsfria även efter detta för ägarkunder och personer som hör till ett ägarkundshushåll.

Samla förmåner med gröna S-Förmånskort Visa

Med gröna S-Förmånskort Visa kan du som ägarkund samla Bonus och betalningssättsförmån på köp inom S-gruppen.

Som ägarkund eller medlem i ett ägarkundshushåll får du två avgiftsfria S-Förmånskort Visa-kort. Ett av korten kan vara ett Debit-kort som är anslutet till ett bankkonto och det andra till exempel ett kombinerat bank- och kreditkort, dvs. Credit/Debit. För fler kort än så tar vi ut en månadsavgift enligt servicetariffen.

Du kan avsluta ett onödigt Visa Debit-kort själv i S-mobil eller på internet. Du kan också avsluta ett kort genom att skicka ett meddelande till kundtjänsten i S-mobil eller på webbanken. Observera att kortet inte kan avslutas om det finns köp som ännu inte har debiterats och som visas på ditt konto som en täckningsreservering. Observera att om det är fråga om ett kort med kredit, kan du inte på egen hand säga upp kortet. Skicka i så fall ett meddelande till oss i S-mobil eller på webbanken.

S-Bankens blå debit-kort

Om du varken var ägarkund eller hörde till ett ägarkundshushåll när kortet beställdes, har du fått ett blått Visa Debit-kort från S-Banken. Du kan därför ha fått ett blått Visa Debit-kort per post, ifall du inte var ägarkund då uppgifterna om kunder som flyttades över från Handelsbanken till S-Banken överfördes. Observera att S-Bankens blå debit-kort alltid är avgiftsbelagt, även om du hör till ett ägarkundshushåll.

Kom ihåg att meddela oss om du slutar använda ditt blåa S-Banken Visa-kort så att det raderas från dina kunduppgifter. Om kortet inte raderas från dina uppgifter kommer en serviceavgift att debiteras från och med den 1 juni.

Du kan avsluta ett onödigt Visa Debit-kort själv i S-mobil eller på internet. Du kan också avsluta ett kort genom att skicka ett meddelande till kundtjänsten i S-mobil eller på webbanken. Observera att kortet inte kan avslutas om det finns köp som ännu inte har debiterats och som visas på ditt konto som en täckningsreservering.

Har du onödiga kort eller konton?
Om du redan tidigare har använt S-Bankens tjänster, aktiveras de tjänster som överförts från Handelsbanken vid sidan av de tjänsterna. S-Bankens nya konton och kort som motsvarar dina överförda tjänster öppnades söndagen den 1 december och kan nu användas. Du kan själv säga upp eventuella onödiga kort eller konton på S-Bankens webbank eller på vårt kundtjänstställe.
Uppge nya kontonummer till olika aktörer
Kom ihåg att uppge dina nya kontonummer exempelvis till din arbetsgivare, FPA och Skatteförvaltningen. Kom också ihåg att byta det kontonummer som du använder i appar för mobilbetalning, såsom MobilePay, till ett nytt. Om det kommer in pengar på ditt konto för månadssparande i en fond, ska du meddela det nya kontonumret till den person som pengarna kommer från. Du ser det nya kontonumret i S-mobil eller på S-Bankens webbank.

Så här gör du:

Kontrollera webbankskoderna till S-Banken
Om du redan har varit kund hos S-Banken, ska du kontrollera att dina webbankskoder till S-Banken fungerar. På samma gång kan du beställa en ny kodtabell eller ett nytt lösenord och kontrollera ditt användarnamn och telefonnumret för sms-bekräftelser.
Aktivera din kundrelation
Om du inte har förberett din kundrelation inför överföringen, kan du aktivera din överförda kundrelation nu.

Aktivera din överförda kundrelation

Dina tjänster har nu överförts till S-Banken! Om du ännu inte har aktiverat din överförda kundrelation eller kontrollerat att dina webbankskoder fungerar, ska du göra det nu så att du får tillgång till alla dina banktjänster.

Det är bra att ladda ner S-mobil i din telefon redan nu så att dina kundförmåner börjar gälla direkt. Om du redan har S-mobil i din telefon, ska du kontrollera att du har den senaste versionen av appen. Du kan uppdatera appen i din appbutik.

Om du vill fortsätta att vara kund hos S-Banken utan att bli ägarkund och inte har webbankskoder till S-Banken, ska du boka tid till ett av S-Bankens kundtjänstställen.

S-Bankens dagliga banktjänster är avgiftsfria för S-gruppens ägarkunder och personer som hör till ägarkundshushåll. Genom att koncentrera dina inköp till S-gruppen får du dessutom värdefulla förmåner och samlar Bonus på ditt konto. Du kan samla Bonus på dina inköp genom att visa upp ditt S-Förmånskort i betalterminalen.

Om du har S-mobil eller ett giltigt S-Förmånskort med ditt eget namn på, är det ett tecken på att du hör till ett ägarkundshushåll. Om du inte har något av detta, är det bra att kontrollera saken.

Enklast kan du kontrollera om du är ägarkund eller hör till ett ägarkundshushåll genom att ladda ner appen S-mobil från din appbutik. Om ingen ägarkundsrelation finns i dina uppgifter, hänvisas du efter aktiveringen av S-mobil att bli ägarkund i webbtjänsten.

Du kan också kontrollera om du är ägarkund eller hör till ett ägarkundshushåll genom att logga in på S-användarkontot (S-användarkonto.fi), som är ett verktyg för inloggning och identifiering i S-gruppens digitala tjänster. Om du ännu inte har något S-användarkonto, kan du registrera dig i tjänsten med din e-postadress. Under Mina uppgifter på S-användarkontot ser du om det bland dina uppgifter finns ett giltigt S-Förmånskort, vilket innebär att du hör till ett ägarkundshushåll. I tjänsten ser du också om andra personer är anslutna till ditt ägarkundshushåll. Om du har ett S-Förmånskort, dvs. hör till ett ägarkundshushåll, men kortet inte är anslutet till S-användarkontot kan du ansluta kortet till ditt användarkonto genom att identifiera dig med bankkoder till vilken bank som helst eller med mobilcertifikat. Mer information om S-användarkontot finns på S-gruppens webbplats https://www.s-kanava.fi/sv/kundtjanst/s-anvandarkonto.

Utöver i S-mobil och på S-användarkontot kan du kontrollera om du är ägarkund genom att ringa S-gruppens Ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 må–fr kl. 9–16 (msa/lna) eller genom att besöka en Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkt på S-gruppens verksamhetsställe.

Om du har fyllt 18 år ska huvudmedlemmen i ägarkundshushållet, till exempel din familjemedlem, i S-mobil eller på S-användarkontot skicka dig en inbjudan till sitt ägarkundshushåll. Du får inbjudan som innehåller huvudmedlemmens namnuppgifter per e-post. När du har godkänt inbjudan har du anslutits till ägarkundshållet. Observera att om du vill höra till samma ägarkundshushåll med din familjemedlem, ska du godkänna huvudmedlemmens inbjudan innan du på s-banken.fi/handelsbanken förbereder överföringen av din kundrelation till S-Banken. Då kan vårt system identifiera att du hör till ett ägarkundshushåll.

Om du är minderårig, kan din vårdnadshavare ansluta dig till ett ägarkundshushåll i sin S-mobil eller genom att logga in på S-kanava på s-kanava.fi. Om din vårdnadshavare är en kund som flyttas över från Handelsbanken till S-Banken, kan hen ansluta dig till ett ägarkundshushåll på samma gång som hen aktiverar sin kundrelation till S-Banken på s-banken.fi/handelsbanken. 

Avsnitt med titel bor-utomlands

I september 2024 skickade S-Banken information om kundrelationer i S-Banken och om praktiska frågor, såsom aktivering av webbankskoder och överföring av tjänster, till de kunder som flyttas över från Handelsbanken och som bor utomlands. Informationen skickades per brev till de kunder som berörs av förändringen.

Tyvärr är det inte möjligt att få tillgång till tjänster via den digitala kanalen om du inte har en adress i Finland. Du kan dock uppdatera dina kunduppgifter på s-banken.fi/egna-uppgifter. Om du behöver webbankskoder får du dem genom att besöka en Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkt. Vi rekommenderar att du bokar tid på förhand. Det går endast att öppna webbankskoder åt personer som bor i EU/EES.

Observera att du ska ha en fast adress i Finland för att kunna ansöka om ett kreditkort.

Välkommen till S-Banken

S-Banken är en fullservicebank, som erbjuder överlägsen smidighet och nytta för sina ägarkunder. Vi är känd för våra lättillgängliga tjänster, som möter kundernas olika behov och livssituationer.

Riikka Laine-Tolonen
Verkställande direktör

Vi finns här för dig

På S-Banken kan du sköta nästan alla dina bankärenden via digitala kanaler när det passar dig bäst. Som ägarkund kan du använda den praktiska S-mobilappen vid sidan av webbanken. I S-mobil kan du se de viktigaste uppgifterna om dina tjänster och enkelt sköta dina dagliga bankärenden.

Läs mer om digitala tjänster

Om du vill sköta ärenden personligen eller behöver personliga råd, kan du tillsammans med din kundansvarige sköta ärenden på det bekanta kontoret. Du kan endast sköta ärenden på kontor efter tidsbokning.

De kundansvarigas nya kontaktuppgifter finns på denna sida

Vanliga frågor
Funderar du över den kommande ändringen? Vi uppdaterar regelbundet vår webbplats med nya frågor och svar.

Se till att uppgifterna om dig är i säkert förvar

Säker hantering av bankärenden

Vi vill påpeka att banker aldrig ber dig uppge webbankskoder per e-post, sms eller telefon. Logga inte in med webbankskoder under länkar som finns i e-postmeddelanden eller sms. Ta bort tvivelaktiga meddelanden utan att öppna dem. S-Banken använder Signom-signeringstjänsten bland annat för godkännande av avtal.

Läs mer

Behandling av personuppgifter

När Handelsbankens tjänster överförs till S-Banken, behöver S-Banken uppgifter om vilka banktjänster och avtal som Handelsbankens kunder har, för att kunna förbereda och genomföra förändringen. Handelsbanken skickar dessa uppgifter till S-Banken. På så sätt kan vi försäkra oss om att tjänsterna fungerar smidigt genast när affären slutförts.

Läs mer om behandling och skydd av uppgifter

Kundbrev och meddelanden

Till de kunder som flyttas över till S-Banken har S-Banken skickat följande brev

9/2024: Information om din kundrelation
10-11/2024: Nya debit-kortet
11/2024: Nya kontonummer och information om de konton som överförs till S-Banken 
1/2025: Välkommen till S-Banken

Handelsbanken har skickat dessa brev till sina kunder

2/2024: Mer information för privatkunder om företagsförvärvet och överföringen av insättningsgarantin.
4/2024: Mer information för privatkunder om nya tjänster och S-Bankens villkor
4/2024: S-Bankens villkor för dagliga banktjänster för kunder som flyttas över från Handelsbanken
4/2024: Information för privatkunder och företagskunder om uppdateringar av villkoren för konsultativ kapitalförvaltning och diskretionär kapitalförvaltning
5/2024: Allmänt infobrev, information om nya produkter samt nya villkor för de företagskunder som flyttas över som huvudbankskunder till S-Banken
5/2024: Information om uppsägning av Handelsbankens kreditkortsavtal
6/2024: Allmänt infobrev om tillfälliga lösningar för kunder som flyttas över som huvudbankskunder till OmaSp
7/2024: Information för intressebevakare och intressebevakningsfullmäktige
8/2024: Mer information till privatkunder om överföring av fonder till S-Banken och om villkoren för S-Bankens investeringstjänstavtal
8/2024: Mer information till företagskunder om överföring av fonder till S-Banken och om villkoren för S-Bankens investeringstjänstavtal
8/2024: Mer information till privatkunder om överföring av kapitalförvaltningsavtal till S-Banken och om villkoren för S-Bankens kapitalförvaltningsavtal och avtal om konsultativ kapitalförvaltning
8/2024: Mer information till företagskunder om överföring av kapitalförvaltningsavtal till S-Banken och om villkoren för S-Bankens kapitalförvaltningsavtal och avtal om konsultativ kapitalförvaltning
9/2024: Information om att e-fakturaavtal upphör
11/2024: Meddelande och information om avslutande av tjänster på Handelsbanken 

 

Meddelanden om förvärvet

S-Bank’s asset purchase with Handelsbanken has been completed (1.12.2024)

The Finnish Competition and Consumer Authority has approved S-Bank’s acquisition (18.7.2023)

S-Banken förvärvar Handelsbankens privatkunds- samt förmögenhetsförvaltnings- och investeringsverksamhet i Finland (31.5.2023)

 

Villkor och priser för S-Bankens produkter

Villkor för alla produkter

Servicetariff

 

Mer information finns också på www.handelsbanken.fi/s-banken.