Vi väntar på att du blir vår kund vid månadsskiftet november-december 2024. Efter detta kan du sköta dina bankärenden såväl på internet som tillsammans med S-Bankens nuvarande experter och de kundansvariga som förflyttas från Handelsbanken.
Vi vill gemensamt att förändringen ska gå så smidigt som möjligt för dig. För detta syfte finns också denna sida som även framöver innehåller aktuell information om kommande händelser. Så här börjar vår gemensamma färd - passa på att vara vaken för nyheter!
Sidan uppdaterad 14.6.2024
För tillfället förbereder vi tillsammans med Handelsbanken överföringen av dina tjänster så att överföringen, som äger rum i slutet av året, ska gå så smidigt som möjligt för dig. Vi håller dig uppdaterad och uppdaterar också informationen om de kommande överföringsfaserna på denna sida.
Vid företagsförvärvet överförs Handelsbankens kontor till S-Banken, utom kontoren i Munksnäs, Fiskehamnen, Böle och Aviapolis i huvudstadsregionen.
De kundansvariga som förflyttas från Handelsbanken till S-Banken är fortfarande kontaktpersoner för sina nuvarande kunder. Det innebär att du kan fortsätta att sköta dina ärenden tillsammans med den bekanta kontaktpersonen och det kända kontoret.
Dessa tjänster överförs till S-Banken:
Dessa tjänster överförs inte till S-Banken:
Om du har frågor eller vill diskutera dina bankärenden, betjänar Handelsbankens kundtjänst dig tills förvärvet genomförs.
Om du vill ha mer information om S-Banken, ber vi dig kontakta vår kundtjänst.
Funderar du över den kommande ändringen? Vi lägger ut nya frågor på webbplatsen allteftersom ändringen framskrider.
Kreditkortsavtal överförs inte från Handelsbanken till S-Banken. Handelsbanken har skickat sina kreditkortskunder information om att avtalet upphör per brev och som meddelande på nätbanken.
Vid behov kan du ansöka om ett nytt kreditkort hos S-Banken. Om du redan är kund hos S-Banken, kan du ansöka om kreditkort på webbanken eller i S-mobil. Vi rekommenderar att de kunder som flyttas över ansöker om ett kreditkort först när tidpunkten för att tjänsterna ska överföras till S-Banken närmar sig, vilket förväntas ske vid månadsskiftet november–december.
S-Banken är till för att alla ska ha möjlighet till en lite mer välbärgad morgondag. Vi är ditt stöd både till vardags och i livets stora vändpunkter – oavsett om det är fråga om dagliga bankärenden eller lån, sparande och kapitalförvaltning.
Som ägarkund i ett handelslag får du automatiskt betydande monetära förmåner och tillgång till avgiftsfria tjänster som du absolut bör använda. Du får Bonus och andra goda förmåner även från våra samarbetspartner.
S-Banken är en bank för hela familjen. S-Bankens konton, kort och webbankskoder samt webbanken och mobilbanken är alltid avgiftsfria för ägarkunderna i handelslagen och kunder som hör till ett ägarkundshushåll. När du betalar med S-Förmånskort Visa samlar du också Bonus och betalningssättsförmån.
För att säkerställa en smidig överföring erbjuder vi alla kunder som flyttas från Handelsbanken konto, webbankskoder och debit-kort utan månadsavgift från den dag då tjänsterna förs över till utgången av maj 2025. Dessa tjänster är även efter detta avgiftsfria för S-gruppens ägarkunder och personer som hör till ett ägarkundshushåll.
Som ägarkund får du också tillgång till S-mobil. S-mobil är en mobilapp som tillhandahåller banktjänster i din telefon. I S-mobil kan du också identifiera dig i tjänster som kräver en stark autentisering. Kontrollera ditt kontosaldo och dina kontotransaktioner, betala räkningar, följ dina korttransaktioner och ändra säkerhetsgränserna för ditt kort eller börja spara och investera. I appen ser du dina förmåner, Bonus som du samlat samt inköp och kvitton från dina shoppingturer.
Finländarna har röstat fram S-Banken till Finlands mest hållbara bankvarumärke redan för tolfte gången i rad i den årliga undersökningen Sustainable Brand Index. Vår verksamhet bygger alltid på kundernas förtroende för oss. Vi vill också vara en flexibel arbetsgivare som beaktar jämlikhets- och belöningsfrågor.
Vi har fått många olika erkännanden för vårt arbete.
Vi vill påpeka att banker aldrig ber dig uppge webbankskoder per e-post, sms eller telefon. Logga inte in med webbankskoder under länkar som finns i e-postmeddelanden eller sms. Ta bort tvivelaktiga meddelanden utan att öppna dem.
När Handelsbankens tjänster överförs till S-Banken, behöver S-Banken uppgifter om vilka banktjänster och avtal som Handelsbankens kunder har, för att kunna förbereda och genomföra förändringen. Handelsbanken skickar dessa uppgifter till S-Banken. På så sätt kan vi försäkra oss om att tjänsterna fungerar smidigt genast när affären slutförts.
Handelsbanken har skickat dessa brev till sina kunder
2/2024: Mer information för privatkunder om företagsförvärvet och överföringen av insättningsgarantin.
4/2024: Mer information för privatkunder om nya tjänster och S-Bankens villkor
4/2024: S-Bankens villkor för dagliga banktjänster för kunder som flyttas över från Handelsbanken
4/2024: Information för privatkunder och företagskunder om uppdateringar av villkoren för konsultativ kapitalförvaltning och diskretionär kapitalförvaltning
5/2024: Allmänt infobrev, information om nya produkter samt nya villkor för de företagskunder som flyttas över som huvudbankskunder till S-Banken
5/2024: Information om uppsägning av Handelsbankens kreditkortsavtal
6/2024: Allmänt infobrev om tillfälliga lösningar för kunder som flyttas över som huvudbankskunder till OmaSp
Vid behov kan du kontakta Handelsbankens kundtjänst.
Meddelanden om förvärvet
The Finnish Competition and Consumer Authority has approved S-Bank’s acquisition (18.7.2023)
Villkor och priser för S-Bankens produkter
Mer information finns också på www.handelsbanken.fi/s-banken.