Gå direkt till innehållet

Byte av bank till S-Banken

Trevligt att du är intresserad av en kundrelation i S-Banken! Vi hjälper dig gärna att överföra dina ärenden från en annan bank till S-Banken. Du kan själv byta bank med hjälp av våra anvisningar nedan eller besöka ett av våra kundtjänstställen så att vi tillsammans kan genomföra bytet av bank.

Beräkna vilken ekonomisk fördel du har av en kundrelation i S-Banken

 

Överför dina bankärenden själv

Om du redan har webbankskoder till S-Banken kan du själv enkelt och snabbt överföra dina bankärenden till oss. Den bifogade minneslistan hjälper dig att beakta och sköta allt det praktiska i anknytning till bytet av bank. Om du har tappat bort dina koder, gör så här.

 

Minneslista för dig som byter bank

Ytterligare information om överföring av bankkonto (PDF, 38 kt)

Överföring av ärenden på ett kundtjänstställe

Om du vill ha hjälp med att överföra dina bankärenden, kan du ge oss en fullmakt så ordnar vi det praktiska för din räkning. Ta först del av fullmakten och besök oss efter det. Vi betjänar dig på cirka 80 kundtjänstställen över hela landet – även på kvällar och lördagar.

Du kan sköta dina ärenden utan att behöva köa genom att boka en tid till ett serviceställe. Du kan även komma utan att boka tid.

BOKA TID


Hitta det närmaste kundtjänststället

  1. Ta del av fullmakten och fyll i de punkter du kan
    Med fullmakten kan du ge oss rätt att överföra dina bankärenden från en annan bank till S-Banken.

    Fullmakt för byte av bank (PDF, 1 600 kt)
  2. Besök vårt kundtjänstställe
    Kom ihåg att ta med fullmakten och identitetsbevis. Under besöket aktiverar vi webbankskoder till dig och ser till att du får andra tjänster du behöver för att sköta din dagliga ekonomi, såsom konto och bank- och/eller kreditkort. Ägarkunder i handelslag får alla dessa gratis.
  3. Vi avslutar de tjänster du vill avsluta i din tidigare bank
    Efter besöket kan vi avsluta de tjänster du vill avsluta i din tidigare bank. Observera att överföringen av kontoärenden från den andra banken till S-Banken tar 2–4 veckor från det att vi har fått fullmakten.
  • avsluta de konton du vill avsluta.
  • överföra medel som finns på konton i din tidigare bank till ditt konto i S-Banken.
  • avsluta de tjänster du vill avsluta i anknytning till betalkonton, såsom e-fakturor.
  • säga upp kort inklusive eventuella krediter anslutna till korten enligt dina önskemål.
  • meddela ditt nya kontonummer till din lönebetalare.
  • säga upp de banktjänster som vi inte kan säga upp för din räkning. Till dessa hör till exempel tidsbundet konto, konsumtionslån och bankmedlemskap.
  • betala de fakturor som kommit till din tidigare nätbank.
  • beställa e-fakturor på nytt till S-Bankens webbank. Så här beställer du e-faktura
  • meddela ditt nya kontonummer till skattemyndigheten, försäkringsbolag och andra eventuella aktörer som vi inte har befogenhet att meddela om bankbytet.
  • fylla i låneansökan, om du vill överföra ditt bostadslån eller ett konsumtionslån till oss. Fyll i låneansökan

Har du frågor?

Ring oss på 010 76 5810

Vår kundtjänst är öppen må–fr kl. 9–16 (lna/mta). När du ringer ska du alltid ha webbankskoder eller identifiering i S-mobil till hands.

Boka tid och besök oss

Vi har totalt cirka 80 kundtjänstställen på Prisma, de flesta Sokosvaruhus och utvalda S-marketenheter runt om i Finland. Vi har öppet även på kvällar och lördagar. Du kan sköta dina ärenden utan att behöva köa om du bokar tid till ett serviceställe.

Boka tid

Säkerställ att vi kan nå dig

När dina kontaktuppgifter är uppdaterade hör du till de första som per e-post får information om S-Bankens och hela S-gruppens nya tjänster och aktuella ägarkundsförmåner.

Uppdatera dina kontaktuppgifter