Gå direkt till innehållet

En färsk undersökning: S-Banken har det bästa anseendet i branschen

2025-03-07

S-Banken har det bästa anseendet i finansbranschen, framgår det av T-Medias senaste undersökning. S-Banken fick högsta betyg för kvaliteten på sina produkter och tjänster. S-Bankens betyg som mäter ledarskapet och växelverkan inom S-Banken ökade mest jämfört med året innan.

I undersökningen Luottamus&Maine 2024, som offentliggjordes den 5 mars 2025, har T-Media undersökt medborgarnas åsikter om anseendet hos aktörer i finansbranschen, såsom banker och arbetspensions- och försäkringsbolag. S-Banken fick ett totalbetyg på 3,74 för anseendet, medan det allmänna betyget i finansbranschen var 3,21. S-Banken rankades som nummer ett bland alla aktörer i finansbranschen. Förtroende och anseende bedömdes inom åtta delområden på en skala från ett till fem. Det totala betyget var genomsnittet av betygen inom de olika delområdena.

Under den nuvarande strategiperioden har S
-Banken vänt blad i sin historia. Det innebär inte enbart en stark tillväxt utan också betydande satsningar på kundorientering och utveckling av digitala tjänster. I slutet av förra året genomförde S-Banken en av de största integrationerna inom bankbranschen i Finland, när företagsförvärvet med Handelsbanken slutfördes. Till följd av förvärvet blev S-Banken den fjärde största banken för privatkunder i Finland.

“S
-Banken har gjort ett fantastiskt och långsiktigt arbete med att utveckla sina tjänster, och vi har börjat bygga nästa kapitel i bankens historia på en riktigt solid grund. Dessa resultat visar att vi är på rätt väg, och vi är mycket glada för det. Under denna strategiperiod gör vi en stor ändring, där kundinsikten i allt högre grad styr allt vårt utvecklingsarbete”, säger Anni Hiekkanen, direktör med ansvar för S-Bankens kundrelationer och varumärke.

Det är säkert och smidigt att använda S-Bankens tjänster

Delområdena i T-Medias undersökning var förvaltning, ekonomi, ledarskap, innovativitet, växelverkan, produkter och tjänster samt arbetsplats och hållbarhet. S-Banken presterade utmärkt inom alla delområden, men särskilt inom de delområden som mäter kvaliteten på produkter och tjänster samt bankens ekonomi. Säkerheten i att använda S-Bankens tjänster fick ett fantastiskt betyg, 3,93, av deltagarna. Användningen av tjänsterna ansågs också vara smidigt och fick ett betyg på 3,83.

“Vi står i begrepp att inleda en ny fas i utvecklingen av kundorienteringen. Framöver vill vi framför allt vara partner i en bättre vardag för våra kunder och Finlands mest okomplicerade bank med digitala tjänster i världsklass som kärna. Det är verkligen fint att se hur utmärkt vi redan nu presterar inom de delområden som är viktiga för oss”, säger Hiekkanen.

Störst ökning inom ledarskap och växelverkan

Jämfört med året innan förbättrade S-Banken sina betyg inom nästan alla delområden i undersökningen. Störst ökning skedde inom ledarskap och växelverkan. Betygen för S-Bankens förvaltning, produkter och tjänster samt S-Banken som arbetsplats förbättrades också avsevärt. Inget av delområdena försämrades jämfört med året innan.

T-Medias undersökning Luottamus&Maine 2024 genomfördes mellan den 2 och den 26 december 2024 genom en elektronisk enkät. Enkäten besvarades av sammanlagt 4 956 finländare i åldern 1565 år.

Presskontakter


S
-Bankenskommunikation, +358107679300, viestinta@s-
pankki.fi