Överföringen av tjänsterna från Handelsbanken till S-Banken orsakar ett avbrott i användningen av S-Bankens tjänster för alla våra kunder söndagen den 1 december. Avbrottet gäller S-Bankens webbank, appen S-mobil och identifieringen till e-tjänster via webbanken eller S-mobil. Avbrottet börjar söndagen den 1 december klockan 04.00 och uppskattas upphöra klockan 16.00.
Under avbrottet kan kunderna betala med S-Bankens kort i betalterminaler, till exempel i butiker och på restauranger. Du kan också använda korten för att som vanligt ta ut kontanter i automater och samla Bonus. Under avbrottet kan korten dock inte användas i webbutiker där det krävs elektronisk identifiering vid kortbetalningar. S-Förmånskort som kan användas kontaktlöst via S-mobil kan användas för att samla Bonus, men under avbrottet kan nya kunder inte börja använda kortet med S-Bankens koder. Det går också normalt att betala och samla Bonus med kort som har lagts till i Apple Plånbok. Det är inte möjligt att använda S-Förmånskortets streckkod under avbrottet.
Vi har personligen kontaktat de kunder vars tjänster eller produkter överförs till S-Banken. Vi kommer att informera om det kommande serviceavbrott via olika kanaler, bland annat på webbanken och i S-mobil.
På vår webbplats på s-banken.fi/handelsbanken finns nyttig information om överföringen av kundrelationer, serviceavbrotten samt tidpunkterna för avbrotten. På webbplatsen finns också vanliga frågor och svar. Vår telefontjänst och en del av våra Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkter har öppet längre än normalt när kundrelationer överförs, såsom under helgen den 30 november till den 1 december 2024. Närmare information finns i slutet av meddelandet.
Förvärvet har förberetts noggrant i samarbete med Handelsbanken för att överföringen av kundrelationen ska bli så smidig som möjligt för de kunder som flyttas över till S-Banken. Vi strävar efter att avbrottets längd och inverkan i våra kunders vardag ska vara så obetydlig som möjligt. På vår webbplats och våra sociala kanaler meddelar vi när avbrottet är över. Dessutom informeras de kunder som flyttas över från Handelsbanken separat om när deras tjänster är tillgängliga. Utöver S-Bankens serviceavbrott bör de kunder som flyttas över från Handelsbanken beakta serviceavbrotten i Handelsbankens tjänster. Dessa börjar tidigare och är något som Handelsbanken informerar om separat.
Vår kundtjänst har öppet under överföringen
Vi har utökade öppettider när Handelsbankens kundrelationer överförs. Du når vår kundtjänst per telefon på 010 76 5810 (lna/mta). En del av våra Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkter har undantagsvis öppet även under helgen den 30 november till den 1 december. Observera dock att vår kundtjänst har begränsade tjänster på kvällar och helger, särskilt under serviceavbrottet. Handelsbankens kontor övergår till S-Banken och ger de kunder som flyttas över till S-Banken service med tidsbokning från och med den 2 december. Även de kundansvariga förflyttas till S-Banken. De nya kontaktuppgifterna till de kundansvariga finns på vår webbplats från och med den 2 december.
Vår kundtjänst betjänar per telefon under överföringen:
25–29.11 klockan 9–20 (Vi betjänar med begränsade tjänster kl. 16–20)
30.11–1.12 klockan 8–18 (Vi betjänar med begränsade tjänster under serviceavbrottet)
2–5.12 klockan 9–20 (Vi betjänar med begränsade tjänster kl. 16–20)
Övriga dagar som vanligt, vardagar klockan 9–16.
Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkter som har utökade öppettider när kundrelationer överförs: Sokos Helsingfors, Sokos Wiklund, Sokos S:t Michel, Köpcentrum Valkea Uleåborg, Prisma Sello, Prisma Hyllykallio, Prisma Kaleva, Prisma Seppälä, Prisma Jumbo, Prisma Laune, Prisma Kuopio, Prisma Hyvinge, Prisma Kervo, Prisma Degelbäck, Prisma Villmanstrand, S-market Näse.
Närmare information om de öppettider finns under Serviceställen på vår webbplats.
Se upp för bluffmeddelande gällande serviceavbrottet!
S-Banken har fått anmälningar om nätfiske, vilket görs i S-Bankens namn via e-post. Meddelanden som har kommit till vår kännedom hänvisar till detta kommande serviceavbrott och ber att uppdatera kundinformation genom att klicka på en länk. Om du har fått ett sådant meddelande är det fråga om ett bedrägeri. Öppna inte länkarna i meddelandet, utan radera det. Vi skickar inte länkar till webbankens inloggningssida och inte heller länkar till andra webbplatser som ber besökaren ange kunduppgifter, bankkoder eller kortuppgifter direkt. Vi ber heller aldrig att uppdatera kunduppgifter i samband med serviceavbrott.
Läs mer om säker hantering av bankärenden på vår webbplats.