Gå direkt till innehållet

EPSI Rating: Sparare och investerare rankade S-Banken som nummer ett bland fullservicebanker

2024-12-16

S-Banken rankades som nummer ett bland universalbanker i en nyligen genomförd undersökning som mäter kundnöjdheten bland sparare och investerare. S-Banken fick höga betyg för både kvaliteten på sina produkter och tjänster och för det som kunden får i utbyte för sina pengar.

EPSI Rating har redan under en lång tid studerat den allmänna kundnöjdheten inom banksektorn i Finland. Kundnöjdheten hos sparare och investerare mättes nu separat för andra gången. Index för kundnöjdheten med S-Banken, 78,8 (0-100), var det högsta bland universalbankerna och fem indexenheter högre än branschgenomsnittet. Indexet mäter bland annat aktörernas image och hur välkända olika aktörer var samt kundernas erfarenheter av investeringstjänster.

S-Banken utmärker sig i undersökningen för kvaliteten på sina produkter och tjänster. Produktkvaliteten bedömdes bland annat genom frågor om produktutbud, digitala tjänster och säker hantering av medel. När det gäller servicekvalitet tillfrågades deltagarna till exempel om banken hade en respektfull attityd gentemot kunden och om banken på eget initiativ kunde tillhandahålla service som tillgodosåg kundens behov. För produktkvalitet fick S-Banken betyget 80,5, som är högre än branschgenomsnittet (78,5). Upplevelsen av S-Bankens servicekvalitet var också mycket god, 76,4 – nästan fyra indexenheter högre än genomsnittet (72,5).

Spararna och investerarna anser att S-Banken ger mest valuta för pengarna bland fullservicebankerna. Det indexvärde som beskriver detta var 80,8 för S-Banken, 5,3 indexenheter högre än branschgenomsnittet. Dessutom har S-Banken de näst mest lojala kunderna i branschen: Kundlojalitetsindexet för S-Banken var 82,3, vilket var 5,7 indexenheter högre än branschgenomsnittet.

S-Banken fick också exceptionellt höga betyg av de mest aktiva investerarna, som köper eller säljer värdepapper minst en gång i veckan. De är en mer krävande kundgrupp som värdesätter lättanvända och tillförlitliga investeringstjänster. Enligt undersökningen var den genomsnittliga kundnöjdheten i detta segment 72,5. Men S-Banken fick ett enormt högt betyg, 85,9, av aktiva investerare.

”Sparare och investerare har väldigt olika förväntningar. Enligt undersökningen anser ändå 80 procent av investerarna att S-Banken har god kännedom om deras behov. Resultaten är glädjande och vittnar om att vårt utvecklingsarbete har tagit oss i rätt riktning. Det nyligen genomförda förvärvet mellan S-Banken och Handelsbanken ökar ytterligare våra möjligheter att tillhandahålla våra kunder ett brett utbud av investeringsprodukter och den bästa servicen i branschen”, säger Teri Heilala, som var direktör för S-Banken förmögenhetsförvaltning under det gångna året.

EPSI Ratings undersökning om värdepappersinnehavare och investerare 2024 intervjuade cirka 1 400 personer som investerade i värdepapper eller aktier. Intervjuerna genomfördes i november 2024.

Bild: EPSI Rating, Kundnöjdhet 2024, privatkunder 

 

Presskontakter:
S-Bankens kommunikation, +358 10 767 9300, viestinta@s-pankki.fi