För närvarande cirkulerar sms-bedrägerier i S-Bankens namn. Bedrägerierna har skickats från ett främmande nummer. Dessutom har avsändaren kunnat förfalskas, så att det ser ut som att meddelandena har skickats av S-Banken och de således hamnar i samma meddelandekedja som äkta sms från S-Banken. En sms-avsändares namn kan förfalskas och det här kan än så länge inte förhindras. Vi gör ändå vårt bästa för att få slut på bluffmeddelandekampanjen.
Bluffmeddelandena kan till exempel innehålla felaktig information om en ny betalningsmottagare eller om tvivelaktiga transaktioner på bankkontot, men även andra varianter förekommer. Klicka inte på länkar i meddelandena, utan radera meddelandena.
S-Banken skickar aldrig till sina kunder länkar till webbplatser där kunden ombes uppge sina bankkoder eller lämna kortuppgifter. Viktiga meddelanden som gäller dina egna ärenden skickar vi alltid direkt till S-mobil och webbanken.
Det bästa är att alltid sköta bankärenden med appen S-mobil eller att själv ange adressen till S-Bankens webbplats, www.s-banken.fi, i adressfältet.
Utöver sms-bedrägerier utför kriminella också bedrägerier till exempel på sociala medier, såsom Facebook och Instagram. Vanliga bedrägerier är olika utlottningar i S-Bankens namn och man ska inte delta i dem eller överlåta egna uppgifter.
Innehållet i bluffmeddelanden varierar. Nedan finns exempel på bluffmeddelanden:
Vi har samlat fem tips för säker hantering av bankärenden.
- Viktiga meddelanden som gäller dina egna ärenden skickar vi alltid direkt till S-mobil och webbanken. Vi ber dig aldrig uppge bankkoder eller kortuppgifter per sms. Du sköter bankärenden på ett säkert sätt med appen S-mobil eller så att du loggar in på webbanken genom att själv ange adressen till S-Bankens webbplats, www.s-banken.fi, i adressfältet i webbläsaren.
- Svara aldrig på kontakter som verkar diffusa. Klicka inte på länkar som verkar konstiga och öppna inte bilagor i suspekta e-postmeddelanden. Om du inte är säker på att kontakten är äkta, kan du alltid söka efter kontaktuppgifterna till företaget eller en annan avsändare till exempel på deras egna webbplatser och kontakta det aktuella företagets kundtjänst.
- Lämna inte ut bankkoder, kortuppgifter eller andra känsliga personuppgifter till någon. Myndigheter och banker begär aldrig personliga uppgifter per telefon, e-post, sms, på sociala medier eller ansikte mot ansikte genom att söka upp dig i ditt hem. S-Banken ber dig heller aldrig skicka en bild på kodtabellen eller plötsligt på passet.
- Var uppmärksam även i webbutiker. Se upp för erbjudanden som är för bra för att vara sanna och försäkra dig om att webbutiken är säker. Här finns mer information om säkra betalningar på internet. Genom att betala med kreditkort får du ett bättre skydd vid eventuella problem.
- Logga in på S-Banken med S-mobil eller på S-Bankens webbplats. Vi skickar inte e-postmeddelanden med länkar som styr dig till inloggningssidan för S-Bankens webbank. Vi begär heller aldrig en fjärranslutning till kundens dator. Det säkraste sättet att logga in på webbanken är att du själv anger adressen till S-Bankens webbplats, www.s-banken.fi, i adressfältet i webbläsaren. Gå inte till webbanken med hjälp av en sökmotor.
Jag har klickat på en länk i ett bedrägerimeddelande. Vad ska jag göra?
Om du inte har lämnat ut dina uppgifter
Om du har fått ett bluffmeddelande och klickat på en länk i meddelandet men därefter inte har lämnat ut uppgifter om dina bankkoder eller ditt betalkort på webbplatsen, kan du radera meddelandet. I princip behöver du inte spärra ditt kort eller dina bankkoder. Notera dock att bedrägeriwebbplatser kan medföra även andra risker, de kan till exempel sprida skadliga program eller spionprogram. Därför rekommenderar vi att du
- kontrollerar din enhet för eventuella skadliga program,
- särskilt noggrant följer upp dina konto- och betalningstransaktioner.
Om du upptäcker någonting avvikande i dina konto- eller betalningstransaktioner eller du misstänker att en utomstående har kommit över ditt betalkort eller dina bankkoder, följ anvisningarna nedan.
Om du har lämnat ut dina uppgifter
Om du har lämnat ut uppgifter om dina bankkoder eller ditt betalkort, ska du genast anmäla detta till spärrtjänsten för bankkoder på 09 6964 6820 (lna/msa) respektive spärrtjänsten för kort på 020 333 (lna/msa). Båda tjänsterna är öppna 24 h/dygn. Du får nya bankkoder på vårt kundtjänstställe. Du behöver pass eller identitetskort när du ska förnya dina koder. Du får ett nytt kort hem per post, när du har spärrat ditt kort i spärrtjänsten för kort. Du hittar närmare anvisningar bland vanliga frågor nedan.
Anmälan om säkerhetsobservationer
Om du har fått ett bluffmeddelande per sms till din telefon, kan du skicka en skärmdump av meddelandet vidare per e-post till turvallisuus@s-pankki.fi. Ta därefter bort meddelandet utan att öppna bilagor och länkar i det. Observera att ingen svarar på ditt e-postmeddelande.
Mer information om bluffmeddelanden och säker bankärendehantering finns på sidan Säker hantering av bankärenden.
Så här uppdaterar du säkerhetsgränserna för ditt kort
Titta på en webbinarieinspelning
S-Pankki-webinaari – Bankbedrägerier: känn igen varningstecknen!) (22.9.2022, på finska)
Olika bluffmeddelanden plågar finländarna. Kriminella fabricerar bedrägerier i synnerhet i bankernas namn. Hur kan du undvika att gå på ett bankbedrägeri?
I webbinariet går S-Bankens Fraud-utvecklingschef Jouni Määttä och Finanssiala ry:s säkerhets- och beredskapsdirektör Niko Saxholm igenom bankbedrägeriernas anatomi samt metoder med hjälp av vilka du kan känna igen bluffmeddelanden, undvika bedrägerier och säkerställa en säker användning av banktjänsterna. Diskussionen leds av S-Bankens träningschef Emilia Simola.