Gå direkt till innehållet

Identifiering i S-mobil blir ännu enklare

2022-04-21

Med S-mobil kan du enkelt identifiera dig i olika tjänster som kräver webbankskoder. Framöver kan du identifiera dig ännu enklare bara genom att klicka på en knapp.

Från och med den 21 april 2022 kan du identifiera dig ännu enklare med S-mobil, eftersom du inte längre behöver knappa in webbankens användarkod när du identifierar sig i olika tjänster med en mobil enhet. Identifieringen sker enkelt genom att klicka på knappen Identifiera dig med S-mobil i samband med begäran om identifiering.

Den nya funktionen blir automatiskt tillgänglig i S-mobil från den 21 april. Du kan endast använda knappen Identifiera dig med S-mobil när du med en mobil enhet identifierar dig i en app eller en mobil webbläsare som finns i enheten.

Skulle du vilja logga in på webbanken utan kodtabell, användarkod, lösenord och sms-bekräftelse?

Genom att ladda ner gratisappen S-mobil i din telefon kan du bekräfta betalningar och logga in i tjänster som kräver bankkoder med fingeravtryck, en kod du själv har valt eller Face ID i iOS-telefoner med ansiktsigenkänning.

Läs mer om identifiering med S-mobil

Se upp för nätfiskare som försöker komma över dina bankuppgifter

Du kommer väl ihåg att S-Banken aldrig någonsin ber kunderna uppge sina webbankskoder eller andra bankuppgifter per e-post eller genom att ringa kunden. Tyvärr förekommer det bluffwebbplatser i S-Bankens namn och webbplatserna ser ut som bankens sidor i sociala medier. Nätfiskemeddelanden skickas också i S-Bankens namn. Klicka inte tanklöst på länkar och lämna inte ut dina uppgifter på webbplatser, om du inte är säker på att de är äkta. Lämna aldrig ut bankuppgifter (PIN-koder eller kortuppgifter) till någon annan. Kom också ihåg att det bästa är att alltid logga in på webbanken med appen S-mobil eller att själv ange adressen till S-Bankens webbplats, www.s-banken.fi, i adressfältet i webbläsaren.

Mer information om nätfiske finns på vår sida Säker hantering av bankärenden