Från och med den 21 april 2022 kan du identifiera dig ännu enklare med S-mobil, eftersom du inte längre behöver knappa in webbankens användarkod när du identifierar sig i olika tjänster med en mobil enhet. Identifieringen sker enkelt genom att klicka på knappen Identifiera dig med S-mobil i samband med begäran om identifiering.
Den nya funktionen blir automatiskt tillgänglig i S-mobil från den 21 april. Du kan endast använda knappen Identifiera dig med S-mobil när du med en mobil enhet identifierar dig i en app eller en mobil webbläsare som finns i enheten.
Skulle du vilja logga in på webbanken utan kodtabell, användarkod, lösenord och sms-bekräftelse?
Genom att ladda ner gratisappen S-mobil i din telefon kan du bekräfta betalningar och logga in i tjänster som kräver bankkoder med fingeravtryck, en kod du själv har valt eller Face ID i iOS-telefoner med ansiktsigenkänning.
Läs mer om identifiering med S-mobil
Se upp för nätfiskare som försöker komma över dina bankuppgifter
Du kommer väl ihåg att S-Banken aldrig någonsin ber kunderna uppge sina webbankskoder eller andra bankuppgifter per e-post eller genom att ringa kunden. Tyvärr förekommer det bluffwebbplatser i S-Bankens namn och webbplatserna ser ut som bankens sidor i sociala medier. Nätfiskemeddelanden skickas också i S-Bankens namn. Klicka inte tanklöst på länkar och lämna inte ut dina uppgifter på webbplatser, om du inte är säker på att de är äkta. Lämna aldrig ut bankuppgifter (PIN-koder eller kortuppgifter) till någon annan. Kom också ihåg att det bästa är att alltid logga in på webbanken med appen S-mobil eller att själv ange adressen till S-Bankens webbplats, www.s-banken.fi, i adressfältet i webbläsaren.
Mer information om nätfiske finns på vår sida Säker hantering av bankärenden