Vi skickar en bekräftelsekod som sms till din mobiltelefon exempelvis när du bekräftar betalningar på webbanken eller i webbutiker med hjälp av kodtabellen. Bekräftelsekoden skickas som sms och anges på webbanken då du får en begäran om detta på webbanken. Sms-bekräftelse behövs inte nödvändigtvis varje gång. Till exempel när du loggar in på webbanken behövs inte bekräftelsekod vid varje inloggning. I övrigt fortsätter användningen av kodtabellen som hittills. Ingen sms-bekräftelse behövs vid identifiering med S-mobil.
Bekräftelsekoden som skickas till mobilen ökar säkerheten vid betalning och bankärenden, eftersom du utöver användarkoden, lösenordet och kodtabellen också behöver en fysisk enhet som du har i din besittning – det vill säga mobiltelefonen eller en annan enhet till vilken du kan ta emot sms. Det är alltså inte nödvändigt att ha en smarttelefon för att sköta bankärenden hos S-Banken.
Skulle du vilja logga in utan kodtabell, användarkod, lösenord och sms-bekräftelse?
Genom att ladda ner gratisappen S-mobil i din telefon kan du bekräfta betalningar och logga in i tjänster som kräver bankkoder med fingeravtryck, en kod du själv har valt eller Face ID i iOS-telefoner med ansiktsigenkänning.
S-mobil som förenar S-Bankens och S-gruppens tjänster har redan över en miljon användare. S-Banken inför ingen separat kodkalkylator.
Se upp för nätfiskare som försöker komma över dina bankuppgifter
Du kommer väl ihåg att S-Banken aldrig någonsin ber kunderna uppge sina webbankskoder eller andra bankuppgifter per e-post eller genom att ringa kunden. Det bästa är att alltid logga in på webbanken med appen S-mobil eller att själv ange adressen till S-Bankens webbplats, www.s-banken.fi, i adressfältet i webbläsaren. Sms-bekräftelsen skickas och undertecknas alltid av S-Banken. Avsändarens nummer är inte synligt.
Mer information om nätfiske finns på sidan Säker hantering av bankärenden.