Det förekommer bluffwebbplatser i S-Bankens namn och webbplatserna ser ut som bankens webbplats. Det kan till exempel hända att en länk till en sådan bluffwebbplats skickas per e-post, och i meddelandet ombes kunden sköta ett ärende så att kunden ska klicka på länken.
Det bästa är att alltid sköta bankärenden med appen S-mobil eller genom att logga in på webbanken så att du själv anger adressen till S-Bankens webbplats, www.s-banken.fi, i adressfältet i webbläsaren. Du ska alltid sköta dina bankärenden så att du är inloggad på S-Banken med S-Bankens eller en annan banks koder, aldrig exempelvis genom att klicka på länkar som du oförväntat fått per e-post eller genom att skicka uppgifter till S-Banken per e-post.
Vi har samlat fyra tips för säker hantering av bankärenden.
- Lämna inte ut bankkoder, kortuppgifter eller andra känsliga personuppgifter till någon. Myndigheter och banker begär aldrig personliga uppgifter per telefon, e-post, sms, sociala medier eller ansikte mot ansikte genom att söka upp dig i ditt hem. S-Banken ber dig heller aldrig skicka en bild på kodtabellen eller plötsligt på passet.
- Svara aldrig på kontakter som verkar diffusa. Klicka inte på länkar som verkar konstiga och öppna inte bilagor i suspekta e-postmeddelanden. Om du inte är säker på att kontakten är äkta, kan du alltid söka efter kontaktuppgifterna till företaget eller en annan avsändare till exempel på deras egna webbplatser och kontakta det aktuella företagets kundtjänst.
- Logga in på S-Banken med S-mobil eller på S-Bankens webbplats. Vi skickar inte e-postmeddelanden med länkar som styr dig till inloggningssidan för S-Bankens webbank. Vi begär heller aldrig en fjärranslutning till kundens dator. Det säkraste sättet att logga in på webbanken är att du själv anger adressen till S-Bankens webbplats, www.s-banken.fi, i adressfältet i webbläsaren. Gå inte till webbanken med hjälp av en sökmotos.
- Var uppmärksam även i webbutiker. Se upp för erbjudanden som är för bra för att vara sanna och försäkra dig om att webbutiken är säker. Här finns mer information om säkra betalningar på internet. Genom att betala med kreditkort får du ett bättre skydd vid eventuella problem.
Anmälan om säkerhetsobservationer
Om du har fått ett bluffmeddelande till din e-post, kan du skicka meddelandet vidare per e-post till turvallisuus@s-pankki.fi. Ta därefter bort meddelandet utan att öppna bilagor och länkar i det. Observera att ingen svarar på ditt e-postmeddelande.
Om du har lämnat ut dina bankkoder eller betalkortsuppgifter, ska du genast anmäla detta till spärrtjänsten för bankkoder på 09 6964 6820 (lna/msa) respektive spärrtjänsten för kort på 020 333 (lna/msa). Båda tjänsterna är öppna 24 h/dygn.
Mer information om nätfiske och säker bankärendehantering finns på sidan Säker hantering av bankärenden.