Gå direkt till innehållet

Uppgifterna om köp med S-Bankens 2,3 miljoner kort visar: Så här använder finländarna pengar under coronakrisen

2020-04-24

Coronakrisen märks tydligt i finländarnas kortköp. Hamstringen i mitten av mars ökade försäljningen särskilt i matbutiker och på apotek. Den kontaktlösa betalningen ökade inte trots rekommendationerna. Sammanlagt har antalet korttransaktioner minskat med 29 procent sedan januari, men en vändning till det bättre kan redan skönjas.

Restriktionerna på grund av coronaläget syns tydligt i finländarnas kortköp. Under förra veckan, det vill säga 13–19.4.2020, hade antalet korttransaktioner minskat med 29 procent och inköpen i euro med 13 procent sedan januari. S-Bankens kunder använder 2,3 miljoner S-Förmånskort Visa. Genom att undersöka anonym statistik över användningen har S-Banken utrett förändringar i köpbeteende. Vart tionde inköp med ett finländskt bankkort betalas med S-Bankens kort.

Konsumtionen inom en del branscher rasade i mitten av mars och har legat på samma låga nivå ända sedan dess. Exempelvis inom restaurangbranschen var raset cirka 80 procent jämfört med januari. Men det finns redan ljusglimtar eftersom kurvan exempelvis för stormarknader och matbutiker samt för bränsleförsäljning redan har börjat öka lite efter raset.

”Det ekonomiska läget är fortfarande mycket utmanande. Men kortstatistiken visar att livet fortsätter. Genom att exempelvis erbjuda amorteringsfrihet och vara flexibla på annat sätt kan vi banker försöka skapa balans i finländarnas ekonomi. På så sätt kan vi ta oss förbi det svåra läget”, säger S-Bankens verkställande direktör Pekka Ylihurula.

Hamstringen i mitten av mars kan observeras som en topp framför allt i apoteksinköpen

Av kortstatistiken framgår också finländarnas förberedelser inför coronakrisen tydligt. Antalet korttransaktioner i såväl matbutiker och stormarknader som på apotek var som störst 9–15.3.2020, det vill säga strax innan regeringens restriktioner trädde i kraft. Efter det har inköpen skett mer sällan, men beloppen har varit större.

”I matbutikerna var inköpen i början av coronakrisen 12 procent fler och på apoteken upp till 50 procent fler än normalt”, säger S-Bankens produktgruppchef för kort Marketta Lundell.

”Alkohol hamstrades inte på förhand, men alkoholförsäljningen har ökat i jämn takt hela tiden. Den största toppen inom alkoholförsäljningen inträffade vid påsk precis som vanligt. Under förra veckan återgick försäljningen till samma nivå som i början av mars”, säger Lundell.

Trots rekommendationerna har den kontaktlösa betalningen inte ökat

Kontaktlös betalning rekommenderas som ett mer hygieniskt betalningssätt under coronatiden, men trots detta har andelen kontaktlösa betalningar av alla kortbetalningar inte ökat.

”Gränsen på 50 euro som tillämpas för kontaktlösa betalningar i Finland är den högsta möjliga som får användas i Europa. Gränsen är dock aningen för låg, eftersom man handlar mera sällan och köper mera på en gång. Det genomsnittliga köpet med kontaktlös betalning har dock ökat med drygt två och en halv euro från januari till mitten av april.”
Uppmaningen att stanna hemma märks inte i antalet inköp på nätet.

”Många webbutiker har erbjudit rabatter och det har också blivit vanligare att köpa mat på nätet, men andelen köp på webbutiker av alla inköp har emellertid inte ökat trots corona”, säger Marketta Lundell.

Uppgifterna grundar sig på betalningar med S-Bankens S-Förmånskort Visa under 1.1–19.4.2020. Statistiken har samlats in helt anonymt och uppgifterna om en enskild användare kan inte identifieras. S-Bankens kunder använder 2,3 miljoner S-Förmånskort Visa och nästan vart tionde inköp med ett finländskt bankkort betalas med S-Bankens kort. Produktgrupperna har sammanställts utifrån korttransaktionernas MCC-koder (Merchant Category Code).

Uppgifterna om köp med S-Bankens 2,3 miljoner kort 

Mer information:
S-Pankin viestintä, +358 50 573 5855, viestinta@s-pankki.fi