Om du i framtiden loggar in på webbanken eller bekräftar betalningar med hjälp av kodtabellen, skickar vi en bekräftelsekod per sms till din mobiltelefon. Du kan bekräfta inloggningen eller betalningen med hjälp av koden. I övrigt fortsätter användningen av kodtabellen som hittills. Ingen sms-bekräftelse behövs vid identifiering med S-mobil.
I det inledande skedet används sms-bekräftelse varje gång du loggar in eller bekräftar betalningar på webbanken. Senare på våren införs sms-bekräftelse också bland annat för webbhandel, men sms-bekräftelse behövs inte nödvändigtvis varje gång.
Bekräftelsekoden som skickas till mobilen ökar säkerheten vid betalning och bankärenden, eftersom du utöver användarkoden, lösenordet och kodtabellen också behöver en fysisk enhet som du har i din besittning – det vill säga mobiltelefonen eller en annan enhet till vilken du kan ta emot sms. Smarttelefon är alltså inte nödvändig för att sköta bankärenden hos S-Banken.
Skulle du vilja logga in utan kodtabell, användarkod, lösenord och bekräftelsekod?
Genom att ladda ner gratisappen S-mobil i din telefon kan du bekräfta betalningar och logga in i tjänster som kräver bankkoder med fingeravtryck, en kod du själv har valt eller Face ID i iOS-telefoner med ansiktsigenkänning.
S-mobil som förenar S-Bankens och S-gruppens tjänster har redan över en miljon användare. S-Banken inför ingen separat kodkalkylator.
Se upp för nätfiskare som försöker komma över dina bankuppgifter
Du kommer väl ihåg att S-Banken aldrig någonsin ber kunderna uppge sina webbankskoder eller andra bankuppgifter per e-post eller genom att ringa kunden. Det bästa är att alltid logga in på webbanken med appen S-mobil eller att själv ange adressen till S-Bankens webbplats, www.s-banken.fi, i adressfältet i webbläsaren. Sms-bekräftelsen skickas och undertecknas alltid av S-Banken. Avsändarens nummer är inte synligt.
Mer information om nätfiske finns på sidan Säker hantering av bankärenden.