Gå direkt till innehållet

Kundrelationsindex 2016: S-Banken har de mest lojala kunderna

2016-10-12

S-Banken tog förstaplatsen i undersökningen Kundrelationsindex 2016 (Asiakkuusindeksi 2016) som mäter kundlojaliteten i företag. Den största förbättringen stod LokalTapiola för som klättrade 11 placeringar på listan. 

S-Banken steg från åttonde plats i fjol till första plats och gick förbi Andelsbanken som varit etta i Kundrelationsindexet de två senaste åren. Finländarna har också starkt förtroende för Veikkaus som tog andraplatsen samt för OnniBus och Andelsbanken som låg på delad tredjeplats. Den största förbättringen i Kundrelationsindexet detta år stod LokalTapiola och Sokos för som båda klättrade 11 placeringar på listan.

– Dagens finländare vill sköta sina penning- och försäkringsärenden i ett företag som de känner väl och som gärna ska ha andelslagsform. Till S-Bankens styrkor hör att banken är finländsk och närvarande i människornas vardag samt bankens förmåga att undvika komplicerad bankjargong. Lättfattligheten skapar en samhörighetskänsla med företaget, säger Jari Perko, vd för Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML.

Enkla och smidiga banktjänster

Störst framgångar i undersökningen hade de inhemska företag som satsat på utveckling och marknadsföring. I Kundrelationsindexet ingår kundernas rekommendationsvilja och köpintentioner samt kundrelationernas varaktighet.

– S-Bankens uppgift är att tillhandahålla överlägset enkla och smidiga banktjänster för ägarkunderna i S-gruppen. Detta pris är ett fint bevis på att vi är inne på rätt väg, även om vi ännu inte har nått målet, säger Sanna Holm, direktör för grundläggande bankverksamhet på S-Banken, som tog emot priset.

Sanna Holm (i mitten), direktör för grundläggande bankverksamhet på S-Banken, mottog S-Bankens
pris. LokalTapiola fick hedersomnämnande.


LokalTapiola, som fick hedersomnämnande för den bästa förbättringen, är S-Bankens samarbetspartner i försäkringsärenden. S-Banken och LokalTapiola Bank gick samman hösten 2015.

– Det har bara gått ett år sedan sammanslagningen, men detta visar att våra kunder har välkomnat de mer heltäckande tjänsterna och de övriga förmånerna, säger Holm.

Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML och Avaus Marketing Innovations har undersökt kundlojaliteten i finländska företag i hela åtta års tid. I undersökningen deltog cirka 2 500 konsumenter som bedömde sina kundupplevelser i 55 företag.

Undersökningsrapporten kan laddas ned på http://asiakkuusindeksi.fi/

Se en intervju med Sanna Holm, direktör för grundläggande bankverksamhet på S-Banken (på finska)


Mer information:
Sanna Holm, direktör, Grundläggande bankverksamhet, S-Banken Ab, tfn 010 76 79342, sanna.holm@s-pankki.fi