Gå direkt till innehållet

S-Banken satsar på mätning av servicekvaliteten

2013-11-06

Under 2013 har S-Banken utvecklat mätningen av kvaliteten i sin kundtjänst. I början av året inledde banken samarbetet med SN4Mobile som har specialiserat sig på mätning av kvaliteten på kundservicen.

Syftet med samarbetet är att regelbundet och fortlöpande samla in kundrespons på hur S-Bankens olika kundtjänstkanaler har lyckats erbjuda kundorienterad service av hög och jämn kvalitet.

Redan i mars inleddes en kontinuerlig och systematisk mätning av servicekvaliteten i S-Asiakaspalvelu, och under hösten 2013 utvidgades sms-undersökningarna till S-Bankens kundtjänstställen. På hösten inleddes också mätningen av servicekvaliteten i webbtjänsten, och där skickas förfrågningar till kunderna per e-post i stället för sms.

Efter en kundkontakt skickas kunden en sms-förfrågan som denne kan svara gratis på per sms. På så sätt får vi omedelbar respons på hur väl vi har lyckats uppfylla kundens förväntningar.

I meddelandet får du bland annat frågan om du skulle rekommendera vår kundtjänst för dina bekanta och vilket totalt betyg du ger tjänsten. I slutet av förfrågan kan du också ge öppen respons.

Den respons vi får i meddelandena används för att utveckla vår kundtjänst.