Gå direkt till innehållet

Mobilbanksrådet gav feedback för S-gruppens mobilapp

2013-03-22
Under påskveckan rekryterade S-Banken ett Mobilbanksråd som fick testa S-gruppens blivande mobilapp. Testpersoner rekryterades via S-Bankens Facebook-sida samt på Twitter, bankens webbplats och S-kanava. De tre utvalda S-Bankskunderna deltog i testtillfället i Drumsö i Helsingfors den 4 april 2013.

Heidi, Ville och Tarja valdes till rådet bland nästan 60 intresserade. De fick pröva på testversionen av mobilappen och ge programutvecklarna värdefull feedback som används i det fortsatta utvecklingsarbetet.

Heidi, 31 år, säger att hon gärna använder mobilappar, för då är man inte beroende av tid och plats.

– På jobbet sitter jag mycket vid datorn, men jag hinner inte sköta mina bankärenden under arbetsdagen. Hemma har jag två små barn, så det blir ont om datortid där också. Med mobilen kan jag enkelt och behändigt hitta den information jag behöver, säger Heidi.

Heidi gillar S-Banken på Facebook och det var där hon märkte att banken sökte efter kunder som ville testa en mobilapp. Hon anmälde sig eftersom hon redan en tid har väntat att S-Banken ska lansera en mobilapp. Nu fick hon en intressant möjlighet att påverka innehållet i den.

Den viktigaste egenskapen i appen är enligt Heidi att man snabbt och enkelt kan kontrollera saldot och Bonus.

– Testerna lämnade en riktigt bra känsla. Appen verkar väldigt bra. Jag väntar med spänning på lanseringen, säger Heidi.

Även Tarja, 54 år, såg på Facebook att S-Banken sökte efter personer som ville förhandstesta en mobilapp.

– Jag anmälde mig för det är alltid kul att få se på nära håll när någonting nytt tar form, menar Tarja.

Tarja har inte tidigare egentligen använt mobilappar, men fick riktigt bra grepp om hur S-Bankens app fungerar. På så sätt gav hon värdefull feedback ur en ovan användares perspektiv.

Enligt Tarja är det bra om man kan sköta sina bankärenden också med mobilen, eftersom man inte alltid har tillgång till dator, såsom under semesterresor.

Ville, 20 år, bytte nyligen bank till S-Banken och har redan hunnit sakna en mobilapp. Han sökte till Mobilbanksrådet, eftersom han vill bidra till att göra appen så bra som möjligt.

– Utifrån det som jag har sett blir det en riktigt välfungerande och bra mobilapp, konstaterar Ville.