Hae helposti lainaa kaikkien pankkien pankkitunnuksilla.
Tietosuoja suojaa henkilötietojasi
Tietosuoja on perusoikeutesi, joka suojaa henkilötietojasi ja turvaa yksityisyyttäsi. Siksi meille koko S-Pankki-konsernissa on tärkeää, että saat henkilötietojesi käsittelystä helposti avointa ja ymmärrettävää tietoa. Näin voit varmistua siitä, että käsittelemme tietojasi asianmukaisesti.
Tältä sivustolta löydät tietoa henkilötietojesi käsittelystä. Voit lukea lisää haluamastasi aiheesta klikkaamalla sinua kiinnostavaa kysymystä.
Päivitämme sivuston tietoja aktiivisesti, sillä lainsäädännön muuttuessa ja palveluidemme kehittyessä myös tietosuojaan liittyvät periaatteemme voivat muuttua. Kerromme muutoksista sinulle aina verkkosivuillamme ja tarvittaessa myös verkkopankin viestillä tai kirjeellä.
Jos kaipaat yksityiskohtaisempaa tietoa henkilötietojesi käsittelystä, voit tutustua tietosuojaselosteisiimme:
S-Pankki Oyj:n tietosuojaseloste (PDF, 67 kt)
S-Pankki Rahastoyhtiö Oy:n tietosuojaseloste (PDF, 56 kt)
S-Pankki-konsernin kiinteistövuokrauksen tietosuojaseloste (PDF, 60 kt)
S-Pankki-konsernin palveluntarjoajien ja muiden sopimusvastapuolien tietosuojaseloste (PDF, 52 kt)
S-Pankki Oyj:n arvonta-, kilpailu- ja tapahtumaviestinnän rekisterin tietosuojaseloste (PDF, 48 kt)
S-Pankin palveluiden muotoilun ja kehittämisen tietosuojaseloste (PDF, 45 kt)
Henkilötietoja ovat esimerkiksi
- etu- ja sukunimi,
- henkilötunnus ja syntymäaika,
- osoite,
- sähköpostiosoite,
- puhelinnumero tai
- palvelun – esimerkiksi kortin tai verkkopankin – käytöstä kertyvä tieto.
Meillä on henkilötietoja
- asiakkaistamme,
- potentiaalisista asiakkaistamme eli henkilöistä, jotka ovat esimerkiksi
- hakeneet meiltä lainaa mutta joiden kanssa emme vielä ole tehneet lainasopimusta,
- ottaneet meihin yhteyttä tai
- saaneet meiltä markkinointiviestintää, - edunvalvojista,
- henkilökunnastamme ja
- liikekumppaneistamme.
Keräämiimme henkilötietoihin vaikuttavat
- tuote tai palvelu, johon tietojen kerääminen liittyy ja
- käyttämäsi asiointikanava (esimerkiksi asiakaspalvelupiste, verkkosivu tai verkkopankki).
Keräämme sinusta muun muassa
- yksilöintiisi ja tunnistamiseesi liittyviä henkilötietoja (esimerkiksi nimi ja henkilötunnus),
- yhteystietojasi (esimerkiksi osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero),
- erilaisia asiakassuhteeseesi ja sen hoitamiseen liittyviä tietoja (esimerkiksi aktiivisuutesi asiakkaanamme sekä asiointi- ja luokittelutietosi),
- lainsäädännön edellyttämiä tietoja (esimerkiksi tiedot, joilla voimme osoittaa tuntevamme sinut asiakkaanamme riittävän hyvin) Lue lisää täältä
- tuotteitasi ja palveluitasi koskevia tietoja (esimerkiksi tiedot sijoituspalvelusta, -kohteista ja -määristä tai tiedot verkkopalveluidemme käytöstä).
Saamme tietojasi useimmiten suoraan sinulta. Annat meille tietojasi esimerkiksi silloin, kun
- tulet asiakkaaksemme tai otat tuotteitamme ja palveluitamme käyttöösi,
- haet meiltä lainaa,
- osallistut kyselyihimme tai kampanjoihimme tai
- käyt asiakaspalvelupisteellämme, soitat meille tai lähetät meille viestin verkkopankissa tai chatissa.
Lisäksi saamme tietoja
- viranomaisten pitämistä rekistereistä (esimerkiksi väestörekisteri),
- pakoteluetteloista,
- luottotietorekisteristä,
- pankkien ja vakuutusyhtiöiden yhteisistä rekistereistä ja
- muista luotettavista rekistereistä, kuten Automatia Oy:n eri palveluihin liittyvät rekisterit.
Noudatamme aina seuraavia periaatteita henkilötietojesi käsittelyssä:
- Käsittelemme henkilötietojasi vastuullisesti ja ainoastaan ennalta määriteltyihin tarkoituksiin tai niiden kanssa yhteen sopivalla tavalla.
- Kerromme sinulle, mihin käytämme henkilötietojasi.
- Suojaamme henkilötietosi teknisten ratkaisujen sekä yrityksemme rakenteeseen ja toimintaan liittyvien toimenpiteiden avulla.
- Huolehdimme siitä, että sinulla on milloin tahansa mahdollisuus käyttää henkilötietojen käsittelyyn liittyviä oikeuksiasi.
- Vaadimme yhteistyökumppaneitamme noudattamaan samoja henkilötietojen käsittelyyn liittyviä toimintatapoja kuin itse noudatamme.
- Arvioimme jatkuvasti tietosuojaan liittyviä riskejä.
- Seuraamme jatkuvasti henkilötietoa sisältävien järjestelmien käyttöä, käyttöoikeuksia ja lokitietoja. Puutumme väärinkäytöksiin viipymättä.
- Perehdytämme ja koulutamme jokaisen henkilötietoja käsittelevän työntekijän työtehtäviensä mukaisesti.
- Huomioimme kaikessa toiminnassamme tietosuojalainsäädännön ja sen meille asettamat velvoitteet.
Käytämme henkilötietojasi alla oleviin tarkoituksiin.
- Palvellaksemme sinua. Tämä tarkoittaa esimerkiksi viesteihisi vastaamista, hakemuksiesi käsittelemistä ja sopimusten tekemistä kanssasi.
- Hallitaksemme S-Pankki-konsernin riskejä ja noudattaaksemme lakeja, sääntelyä sekä viranomaisten ohjeita ja määräyksiä. Meitä velvoittava lainsäädäntö ja viranomaisohjeistus edellyttävät, että meillä on asiakkaistamme riittävät tiedot muun muassa asiakkaiden tuntemiseksi ja viranomaisraportoinnin suorittamiseksi. Lue lisätietoa täältä.
- Kehittääksemme toimintaamme. Tämä tarkoittaa esimerkiksi tuotteidemme ja palveluidemme, asiakaspalvelumme, myyntimme ja markkinointimme kehittämistä.
- Ennakoidaksemme tarpeitasi. Pyrimme tietojesi perusteella ennakoimaan toimintaasi ja tarpeitasi. Näin pystymme tarjoamaan sinulle parhaiten sopivia ja yksilöityjä tuotteita ja palveluja.
- Arvioidaksemme tuotteen riskejä tai sopivuutta sinulle. Tällöin käytämme henkilötietojasi esimerkiksi luoton myöntämisen yhteydessä asiakas- ja riskiluokituksen tekemiseen tai sinulle sopivan sijoitustuotteen arvioimiseen.
- Lähettääksemme sinulle asiakas- ja markkinointiviestintää.Voimme käyttää henkilötietojasi lähettääksemme sinulle tuotteitamme ja palveluitamme koskevaa asiakas- tai markkinointiviestintää joko luvallasi tai kun se on suoraan lain nojalla sallittua. Voimme myös suositella tai kohdentaa sinulle S-Pankin ja yhteistyökumppaneiden sisältöjä henkilötietojesi perusteella verkkosivuillamme, verkkopankissa tai S-mobiilissa.
Käsittelemme henkilötietojasi aina niin, että noudatamme tietosuojalainsäädäntöä sekä hyvää tiedonhallinta- ja käsittelytapaa. Käsittelemme henkilötietojasi vain silloin, kun niiden käsittelylle on laissa säädetty oikeusperuste.
Yleisimpiä perusteita käsitellä tietojasi ovat
- sopimus (esimerkiksi tili-, luotto- tai sijoituspalvelusopimus)
- suostumus (esimerkiksi sähköiseen suoramarkkinointiin)
- velvoittava lainsäädäntö (esimerkiksi luottolaitoslaki, sijoituspalvelulaki, rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskeva lainsäädäntö sekä verolainsäädäntö)
- rekisterinpitäjän oikeutettu etu (esimerkiksi markkinoidessamme tuotteitamme ja palveluitamme sinulle ja luokitellessamme sinut asiakkaanamme)
Tietojasi käsittelevät vain ne S-Pankki-konsernin työntekijät, joiden on työtehtäviensä hoitamiseksi käsiteltävä tietojasi. Kaikkia henkilötietojasi käsitteleviä henkilöitä sitoo pankkisalaisuus ja salassapitovelvollisuus.
Henkilötietojen luovuttaminen tarkoittaa tilannetta, jossa annamme henkilötietojasi toisen rekisterinpitäjän itsenäiseen käyttöön. Tietojasi voidaan luovuttaa
-
- lain sallimissa puitteissa S-Pankki-konsernin yhtiöiden, S-Pankin ja LähiTapiolan muodostaman rahoitus- ja vakuutusryhmittymän sisällä sekä samaan taloudelliseen yhteenliittymään kuuluvalle yhteisölle asiakaspalvelua, asiakassuhteen hoitamista tai markkinointia varten,
- S-Pankin asiamiehenä toimiville osuuskaupoille ja muille S-ryhmään kuuluville yrityksille muun muassa Bonuksen maksamista varten,
- viranomaisille (esimerkiksi vero-, ulosotto- tai poliisiviranomainen) lakisääteisten velvoitteiden täyttämiseksi,
- vakuutusyhtiölle, kun S-Pankki toimii vakuutusyhtiön asiamiehenä,
- pankkien ja vakuutusyhtiöiden yhteisiin rekistereihin torjuaksemme pankkeihin ja vakuutusyhtiöihin kohdistuvaa rikollisuutta ja
- S-Pankki-konsernin ulkopuolelle esimerkiksi suostumuksellasi tai silloin, kun tarjoamme tuotetta tai palvelua yhteistyössä kumppanimme kanssa.
Emme koskaan luovuta henkilötietojasi ulkopuolisille rekisterinpitäjille markkinointitarkoituksiin. Kohdentaessamme sinulle markkinointia ulkoisissa kanavissa, toimitamme kohdentamiseen tarvittavat tiedot salattuina.
Evästeiden avulla voimme kerätä tietoja siitä, miten ja milloin käytät digitaalisia palveluitamme eli verkkosivujamme (www.s-pankki.fi), verkkopankkiamme ja S-mobiilia. Emme voi tunnistaa yksittäistä käyttäjää pelkkien evästeiden avulla. Jos kirjaudut verkkopankkiin tai S-mobiiliin, voimme liittää evästeillä kerätyn tiedon sinuun yksityisyydensuojaa koskevan lainsäädännön ja kunkin palvelun rekisteriselosteen mukaisesti.
Keräämme evästeiden avulla tietoja esimerkiksi seuraavista asioista:
- miltä sivustolta ja/tai mainoksesta olet siirtynyt verkkosivuillemme, verkkopankkiimme tai S-mobiiliin,
- milloin ja mitä osaa verkkosivuistamme olet selannut,
- mitä tiettyyn tuotteeseen liittyviä viestejä olet nähnyt ja klikannut,
- mitä selainta käytät,
- mikä on näyttösi tarkkuus ja
- mikä on laitteesi käyttöjärjestelmä ja sen versio.
Lisäksi hyödynnämme evästeitä ja muita vastaavia tekniikoita seuraaviin asioihin:
- Palveluidemme kävijämäärien tilastollinen seuranta ja mainonnan tehokkuuden mittaaminen. Voimme kerätä tietoa esimerkiksi markkinointisähköposteista ja uutiskirjeistä selvittääksemme, oletko avannut viestin ja sen perusteella esimerkiksi siirtynyt verkkopankkiin. Sivustojemme käytettävyyden parantamiseksi voimme tehdä lyhytkestoisia tutkimuksia, joissa voimme tallentaa myös tiedon hiiresi liikkeistä ja klikkauksista tietyllä sivulla.
- Mainonnan kohdentaminen. Voimme näyttää sinulle esimerkiksi yhteistyökumppaniemme verkostoissa mainoksia sellaisista tuotteista, joita olet selannut sivustollamme. Lisäksi voimme käyttää evästeitä suosittelemalla tai näyttämällä juuri sinulle kohdennettua sisältöä verkkopalveluissamme.
Voit tutustua henkilötietojen käsittelyyn liittyviin oikeuksiisi alta.
- Oikeus saada pääsy henkilötietoihisi. Sinulla on oikeus saada tietää, mitä tietoja sinusta käsittelemme ja saada jäljennös näistä tiedoista. Voimme rajoittaa oikeuttasi ainoastaan silloin, kun siihen on laissa säädetty peruste. Esimerkiksi liikesalaisuutemme voivat vaikuttaa siihen, että joudumme rajoittamaan pääsyä henkilötietoihisi.
- Oikeus pyytää oikaisua virheellisiin tai puutteellisiin tietoihin. Jos sinusta käsittelemämme henkilötiedot ovat virheellisiä tai puutteellisia siinä tarkoituksessa jossa niitä käsittelemme, sinulla on oikeus pyytää tietojen oikaisua.
- Oikeus pyytää tietojen poistamista. Sinulla on oikeus pyytää tietojesi poistamista, kun:
- Henkilötietoja ei enää tarvita niihin tarkoituksiin, joita varten niitä on käsitelty, eikä käsittelylle ole muuta perustetta.
- Peruutat suostumuksesi tietojen käsittelyyn eikä käsittelylle ole muuta perustetta.
- Vastustat tietojen käsittelyä eikä tietojen käsittelyn jatkamiselle ole mitään hyväksyttävää syytä.
- Vastustat tietojen käsittelyä suoramarkkinointitarkoituksissa.
- Tietojen käsittely on lainvastaista. - Oikeus rajoittaa henkilötietojen käsittelyä. Sinulla on oikeus pyytää meitä rajoittamaan henkilötietojesi käsittelyä, jos kiistät tietojesi oikeellisuuden tai käsittelyn lainmukaisuuden tai jos olet vastustanut tietojesi käsittelyä. Rajoitamme tietojesi käsittelyn tällöin vain tietojen säilyttämiseen, kunnes olemme varmistaneet tietojen oikeellisuuden tai olemme voineet tarkistaa, ovatko oikeutetut etumme ensisijaisia sinun etuihisi nähden.
Jos sinulla ei ole oikeutta pyytää tietojen poistamista rekistereistämme, voit pyytää meitä rajoittamaan näiden tietojen käsittelyn vain tietojen säilyttämiseen. Jos sinua koskevien tietojen käsittely on tarpeellista ainoastaan oikeusvaateen (esimerkiksi vahingonkorvaus) esittämiseksi, voit myös vaatia meitä rajoittamaan tiedon muun käsittelyn vain tietojen säilyttämiseen. Voimme käsitellä tietojasi muissa tarkoituksissa, jos oikeusvaateen esittäminen edellyttää sitä tai jos olet antanut siihen suostumuksesi.
- Oikeus vastustaa tietojen käsittelyä oikeutetun etumme perusteella. Sinulla on aina oikeus vastustaa henkilötietojesi käsittelyä suoramarkkinointitarkoituksessa tai sellaista profilointia, joka liittyy suoramarkkinointiin.
- Oikeus tietojen siirrettävyyteen. Sinulla on oikeus saada meille antamasi henkilötiedot koneellisesti luettavassa muodossa siirtääksesi kyseiset tiedot toiselle rekisterinpitäjälle. Tämä oikeus koskee vain sellaisia henkilötietojasi, joita on käsitelty ainoastaan automaattisesti ja suostumuksen tai sopimuksen täytäntöön panemisen perusteella. Tietosi voidaan myös siirtää meiltä suoraan toiselle rekisterinpitäjälle, jos se on turvallista ja teknisesti mahdollista.
Voit käyttää henkilötietojen käsittelyyn liittyviä oikeuksiasi helpoiten verkkopankissa. Omien tietojen tilaaminen onnistuu verkkopankissa seuraavasti:
- Klikkaa omaa nimeäsi uloskirjautumisnapin vierestä.
- Valitse Lue lisää henkilötietojen tiedonsaantioikeudesta ja tilaa omat tietosi.
- Seuraa verkkopankin ohjeita.
Muita oikeuksiasi voit käyttää verkkopankissa lähettämällä meille viestin.
Halutessasi voit käyttää oikeuksiasi myös soittamalla asiakaspalveluumme tai käymällä asiakaspalvelupisteellämme. Kun soitat meille, tunnistamme sinut verkkopankkitunnuksillasi tai S-mobiilin tunnistamisella. Asiakaspalvelupisteellä tunnistamme sinut voimassa olevasta henkilöllisyystodistuksesta tai S-mobiilin tunnistamisella.
Jos henkilötietojesi käsittely ei mielestäsi ole lainmukaista, voit tehdä valituksen toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle.
Rekisterimme piiriin kuuluva henkilötietojen käsittely sisältää automaattista päätöksentekoa. Automaattinen päätöksenteko on prosessi, jossa ihminen ei osallistu päätöksentekoon, vaan päätökset tekee järjestelmämme käsittelemällä ja analysoimalla tietoja. Teemme automaattisesti esimerkiksi lainoihin liittyviä päätöksiä, joihin liittyy profilointia luottokelpoisuutesi ja takaisinmaksukykysi arvioimiseksi. Voimme myös esimerkiksi etusi turvaamiseksi sulkea automaattisesti maksukorttisi väärinkäyttöepäilyissä. Automaattinen päätöksenteko perustuu joko antamaasi suostumukseen tai sopimuksen täytäntöönpanoon. Voit halutessasi pyytää meitä tarkistamaan ja tekemään päätöksen myös manuaalisesti.
Esimerkki automaattisesta päätöksenteosta lainahakemuksen yhteydessä:
Hyödynnämme S-Pankissa automaattista päätöksentekoa ja profilointia laina- ja luottopäätösten teossa, ja niillä voi olla merkitystä myönteiseen tai kielteiseen laina- tai luottopäätökseen.
Käsittelemme henkilötietojasi vain laina- tai luottohakemuksen edellyttämässä laajuudessa. Laina- ja luottopäätöksen tekemisessä hyödynnämme esimerkiksi seuraavia tietoja:
- Nimi, henkilötunnus, yhteystiedot
- Tiedot perhesuhteista, kuten talouden koosta
- Tiedot koulutuksesta
- Tiedot työsuhteesta ja tuloista
- Tiedot lainoista, luotoista ja varallisuuksista
- Tiedot haettavasta lainasta tai luotosta
- Tiedot ostettavasta kohteesta
- Tiedot nykyisistä, tulevista ja suunnitteilla olevista vakuuksista
- S-Pankin asiakastiedot ja aiempi maksuhistoria
- Luottotiedot ja Rating Alfa -ote Suomen Asiakastiedolta
- Suomen Asiakastiedon luottotietorekisteri
- Positiivisen luottotietorekisterin tiedot
- Digi- ja väestötietoviraston väestötietojärjestelmästä saatavat tiedot
Keräämme tiedot automaattisesti tai manuaalisesti luottopäätösjärjestelmään. Käsittelemme tietoja automaattisesti luottopäätösjärjestelmään ennalta määriteltyjen päätössääntöjen mukaisesti ja/tai manuaalisesti luottoasiantuntijan toimesta. Tarkastelemme automaattisessa arvioinnissa lainan- tai luotonmyönnön edellytyksiä, maksukykyäsi ja luottoriskiä. Arvioinnin tukena käytämme profilointia eli tilastollisia malleja. Laina- tai luottopäätös perustuu aina kokonaisarvioon kaikista käytettävissämme olevista tiedoista. Automaattisen päätöksenteon avulla varmistamme päätösten tasalaatuisuutta ja toimimme vastuullisena luotonmyöntäjänä. Tutkimme käyttämiämme luokitusmenetelmiä säännöllisesti, jotta menetelmät ovat oikeudenmukaisia, tehokkaita ja tasapuolisia.
Saatat saada meiltä markkinointia ja suosituksia sinulle sopivista tuotteista ja palveluista. Näitä suosituksia voit kohdata sekä S-Pankin asiointikanavissa, mutta myös sähköpostitse ja yhteistyökumppaneidemme kanavissa. Kohdennamme markkinointia ja suosituksia sinulle sen perusteella, miten käytät S-Pankin tarjoamia tuotteita ja palveluita, kuten tilejä, kortteja, säästämisen ja sijoittamisen palveluita sekä S-mobiilia. Hyödynnämme tuotteisiin ja palveluihin liittyvää asiointitietoa rekisterinpitäjän oikeutettuun etuun perustuen ja käyttämiesi asiointikanavien digitaalista jalanjälkeä puolestaan suostumuksiin perustuen.
Saadaksesi sinulle kohdennettuja suosituksia sähköpostitse sinun tulee antaa meille sähköpostimarkkinointilupa. Tätä voit hallinnoida S-mobiilin Minä-osiossa kohdassa Asetukset, Omat tiedot -> Viestintä ja yksityisyys, Viestintä. Yhteistyökumppaniemme kanavissa voimme kohdentaa sinulle markkinointia suostumuksellasi. Tätä voit hallinnoida samassa paikassa kuin sähköpostimarkkinointilupaa. Saadaksesi suosituksia S-mobiilin ilmoitusten eli push-viestien muodossa tarvitsemme suostumuksesi ”Markkinointiviesteihin ajankohtaisista tuotteista ja palveluista”, jota hallinnoit S-mobiilin Minä-osiossa kohdassa Asetukset, Ilmoitukset -> S-Pankin ilmoitukset.
Voit vastustaa S-Pankin oikeutettua etua hyödyntää asiointitietoasi suositusten ja markkinoinnin kohdentamiseen profilointikiellolla. Voit pyytää sellaisen olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme. Digijalanjälkesi käyttötarkoituksia hallinnoit kussakin kanavassa erikseen. S-mobiilissa tämä tapahtuu Minä-osiossa kohdassa Asetukset, Suostumukset tunnisteiden käyttöön. S-Pankki.fi:n osalta voit muokata evästeasetuksia Evästeet-sivulla kohdassa Muokkaa evästeasetuksia.
Teemme yhteistyökumppaneidemme palveluissa (Esim. Facebookissa ja Instagramissa) sinulle kohdennettua markkinointia suostumuksellasi 1.9.2025 alkaen. Nämä palvelut pitävät sisällään erilaisia sosiaalisen median alustoja ja muita sivustoja. Antaessasi suostumuksesi välitämme yhteistyökumppanillemme salattuna tunnisteesi, jotta kyseisen kumppanin palveluissa ja alustoilla käyttämääsi käyttäjätiliin voidaan kohdentaa S-Pankin ja S-ryhmän määrittelemiä sisältöjä. Nämä sisällöt ovat samankaltaisia kohdennettuja suosituksia, joita näkisit S-Pankin asiointikanavissakin.
Kyseiset suostumukset ovat S-Pankin ja S-ryhmän yhteisrekisterin alaisia, mikä tarkoittaa, että antaessasi suostumuksen voit nähdä molempien tuottamaa mainontaa yhteiskumppanien kanavissa. Kanavaa ylläpitävän yhteistyökumppanin kanssa ei sen sijaan muodostu yhteisrekisteriä, vaan S-Pankki määrittelee yhdessä S-ryhmän kanssa, millaista markkinointia käyttäjätiliin kohdennetaan. Kohdentamisessa hyödynnettävistä tiedoista voit lukea tarkemmin kohdassa ”Miten hyödynnätte henkilötietojani markkinointiin ja personointiin?”
Kohdentaminen tapahtuu niin sanottujen kohderyhmälistojen avulla. Lataamme mediakumppanin tarjoamaan hallintatyökaluun muodostamamme kohderyhmälistan, joka sisältää pseudonymisoituja eli salattuja asiakastunnisteita. Tällä tavoin pyrimme tavoittamaan kunkin mediakumppanin palvelussa ne käyttäjät, jotka ovat myös meidän asiakkaitamme. Salattu asiakastunniste on muodostettu salausalgoritmin avulla käyttäen asiakkaan sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa. Asiakas ei ole tunnistettavissa yksinomaan salatun asiakastunnisteen avulla. Mediakumppani vertaa toimittamaamme salattua kohderyhmää omien käyttäjätietojensa perusteella muodostamiinsa salattuihin tunnisteisiin löytääkseen tunnisteista vastaavuuksia. Jos vastaavuus löytyy, päätyy salattu asiakastunniste lopulliseen kohderyhmään, jolle voidaan näyttää S-ryhmän tai S-Pankin mainos mediakumppanin palvelussa. Jos salatulle asiakastunnisteelle ei löydy vastaavuutta mediakumppanin tunnisteista, poistaa mediakumppani salatun asiakastunnisteen eikä tunniste päädy osaksi kohderyhmää. S-ryhmä tai S-Pankki eivät saa tietoa siitä, mitkä mediakumppanille toimitetuista salatuista asiakastunnisteista päätyivät lopulliseen kohderyhmään.
Suostumuksen voi antaa alustakohtaisesti seuraaville toimijoille:
- Google (palveluina mm. Gmail, Youtube)
- Meta (palveluina mm. Facebook, Instragram)
- Muut yhteistyökumppanit (esim. Sanoma Oyj:n ja Alma Media Oyj:n alustat)
Huom! S-Pankki hyödyntää tällä hetkellä vain Metaan liittyvää suostumusta kohdentamiseen S-ryhmän ja S-Pankin ulkoisissa kanavissa. Muita suostumuksia kohdentamiseen ulkoisissa kanavissa aletaan hyödyntämään henkilötiedon käsittelyn oikeusperusteena vuoden 2026 aikana. Helpoin tapa hallinnoida suostumuksia on tehdä se S-mobiilissa Minä-osiossa kohdassa Asetukset, Omat tiedot -> Viestintä ja yksityisyys, Viestintä tai S-käyttäjätilillä.
Yhteisrekisterillä tarkoitetaan mitä tahansa jäsenneltyä henkilötietoja sisältävää tietojoukkoa, jota useampi, tässä tapauksessa kaksi rekisterinpitäjää käyttävät yhteisiin käyttötarkoituksiin. Yhteisrekisterin kohdalla rekisterinpitäjät määrittävät yhdessä käsittelyn tarkoitukset ja keinot, ja toimivat tällöin yhteisrekisterinpitäjinä.
Muutoksen takana ovat viranomaisten tarkentuneet tulkinnat EU:n yleisestä tietosuoja-asetuksesta GDPR:stä. Näiden tulkintojen myötä SOK:ta ja S-Pankkia pidetään jatkossa yhteisrekisterinpitäjinä tiettyjen yhteisten asiakastietojensa osalta.
Yhteisrekisterin perustaminen mahdollistaa SOK:n ja S-Pankin yhteisiä asiakkaita hyödyttävien palvelujen ja etujen tuottamisen. Esimerkiksi:
- S-Pankin luovuttaessa yhteisrekisteriin tiedon asiakkaan etujen maksutilistä, pystyy osuuskauppa maksamaan rahana maksettavat edut jäsenen S-Pankissa olevalle etujen maksutilille.
- Vastaavasti kun SOK luovuttaa asiakkaan jäsen-/asiointinumeron yhteisrekisteriin, pystyy S-Pankki tuottamaan asiakkaalle maksuominaisuuskortin S-Etukorttina ja oikealla jäsen-/asiointinumerolla Bonuksen kerryttämisen mahdollistamiseksi.
Yhteisrekisterin piiriin kuuluvat kaikki asiakasomistajat tai asiakasomistajatalouteen kuuluvat henkilöt, joilla on myös S-Pankin asiakkuus. Yhteisrekisteriin kuuluvat myös kaikki S-mobiilin käyttäjät ja Liity Asiakasomistajaksi -verkkopalvelussa liittyneet asiakkaat riippumatta siitä, ovatko he myös S-Pankin asiakkaita, sillä nämä palvelut ovat SOK:n ja S-Pankin yhteistyössä tuottamia palveluita.
Yhteisrekisterissä käsitellään tarkasti rajattua osaa SOK:n ja S-Pankin yhteisten asiakkaiden tiedoista.
Yhteisrekisterissä käsitellään seuraavia tietoja:
- asiakkaan nimi, henkilötunnus ja syntymäaika,
- asiakkaan kieli,
- yhteystiedot (esim. osoite ja puhelinnumero),
- turvakielto,
- asiakkaan antamat lupa- ja kieltotiedot (suoramarkkinointikielto, sähköposti- ja matkapuhelinmarkkinointilupa, tutkimuskyselyjen kielto ja puhelinmarkkinoinnin kielto),
- asiakkaan antama suostumus kohdentamiseen ulkoisissa kanavissa (Google, Meta, muu),
- asiakasomistajatalous, johon asiakas kuuluu, tieto asiakkaan roolista asiakasomistajataloudessa, asiakasomistajatalouden voimassaoloaika sekä jäsen-/asiointinumero,
- asiakasomistajan etujen maksutili ja maksuominaisuuksia sisältävät S-Etukortit.
Yhteisrekisterissä käsiteltäviä S-mobiilin käyttötietoja ovat muun muassa tieto S-mobiilin käyttöönotosta ja laitteista, joilla sovellusta käytetään, digitaalinen jalanjälki palvelun käytöstä sekä palvelussa annettu S-mobiilia koskeva palaute.
Yhteisrekisterin tiedot ovat myös S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä sekä S-Pankin asiakasrekisterissä, joissa niitä käytetään näiden rekistereiden tietojen käyttötarkoitusten mukaisesti.
S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä sekä S-Pankin asiakasrekisterissä on yhteisrekisterin tietojen lisäksi paljon muita tietoja, joita ei luovuteta yhteisrekisteriin. Yhteisrekisterissä ei esimerkiksi käsitellä S-Pankin tilitapahtumatietoja tai S-ryhmän ostotietoja.
Lisätietoja yhteisrekisteriin kuuluvista henkilötiedoista löydät SOK:n ja S-Pankin tietosuojaselosteilta.
Yhteisrekisteri ei näy muutoksena suoraan asiakkaille, sillä S-ryhmä ja S-Pankki ovat aiemminkin tehneet yhteistyötä yhteisten asiakkaiden tietojen hallinnoinnissa. Aiemmin S-ryhmä ja S-Pankki ovat luovuttaneet toisilleen tiedon esimerkiksi yhteisten asiakkaiden yhteystiedoista, jotta asiakkaan ei tarvitsisi ilmoittaa niitä kahteen kertaan. Jatkossa yhteystiedot päivitetään suoraan yhteisesti ylläpidettävään SOK:n ja S-Pankin yhteisrekisteriin. Tietojen ylläpito helpottuu ja yhteisten palvelujemme, kuten S-mobiilin, kehityksestä tulee aiempaakin sujuvampaa
S-mobiilin käytöstä yhteisrekisteriin kerättävät tiedot mahdollistavat palvelun paremman ja asiakaslähtöisemmän kehittämisen. Voimme yhdessä analysoida erilaisten S-mobiilia käyttävien asiakasryhmien tapaa hyödyntää palvelua. Aikaisemmin S-mobiilin käytöstä kertynyttä tietoa on analysoitu S-mobiilin kaupan palveluiden osalta SOK:n toimesta ja pankkitoimintojen osalta S-Pankissa.
Asiakkaille viestitään yhteisrekisterin perustamisesta pääasiassa SOK:n ja S-Pankin verkkosivujen kautta. Kaikki yhteisrekisteriin kuuluvat asiakkaat, joilla on käytössään S-mobiili, saavat myös tiedon muutoksesta S-mobiilissa näkyvällä ilmoituksella. Lisäksi lähetämme tietoa sähköpostilla niille asiakkaille, joiden vahvistettu sähköpostiosoite on tiedossamme. Yhteisrekisteriin kuuluminen ei vaadi asiakkailta mitään toimenpiteitä.
Olemme päivittäneet myös S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin ja S-Pankin asiakasrekisterin tietosuojaselosteet.
Löydät lisää tietoa yhteisrekisterin perustamisesta S-kanavalta.
Kerromme asiasta lisää sekä S-ryhmän asiakasomistajarekisterin tietosuojainformaatiossa S-Etukorttiasiakkaana – S-ryhmän tietosuojasivusto (s-ryhma.fi) että S-Pankin asiakasrekisterin tietosuojainformaatiossa osoitteessaTietosuoja suojaa henkilötietojasi (s-pankki.fi).
Voit tarvittaessa ottaa yhteyttä tietosuojavastaavaan myös sähköpostitse:
SOK: tietosuojavastaava@sok.fi
S-Pankki: tietosuojavastaava@s-pankki.fi