Siirry suoraan sisältöön

S-Pankin nimissä on lähetetty kalastelusähköposteja – lue vinkkimme turvalliseen pankkiasiointiin

28.1.2025

S-Pankin tietoon on tullut uskottavilta vaikuttavia huijaussähköposteja, joilla on yritetty kalastella asiakkaan tietoja tai pankkitunnuksia. Lue vinkkimme huijausten tunnistamiseen ja turvalliseen pankkiasiointiin.

S-Pankki on saanut ilmoituksia huijausviesteistä, joiden otsikkona on ”S-Pankin tammikuun uutiskirje”. Viestit muistuttavat ulkoasultaan S-Pankin uutiskirjeitä, mutta niiden sisältämät linkit ohjaavat huijaussivustoille. Vastaavia huijauksia tehdään kaikkien pankkien asiakkaille.

S-Pankki ei koskaan lähetä asiakkailleen linkkiä verkkopankin kirjautumissivulle tai muille sivuille, joissa kysytään heti pankkitunnuksia tai korttitietoja.

"Erilaisia kalasteluviestejä on liikkeellä jatkuvasti, ja huijarit pyrkivät tekemään niistä mahdollisimman uskottavia. Pankkitunnuksia ei pidä milloinkaan luovuttaa sähköpostin linkistä avautuvalla sivustolla, vaikka se vaikuttaisi hyvinkin aidolta”, muistuttaa S-Pankin fraud-kehityspäällikkö Jouni Määttä.

Jos olet saanut S-Pankin nimissä lähetetyn huijausviestin, älä avaa sen sisältämiä linkkejä. Lähetä kalasteluviesti sellaisenaan osoitteeseen turvallisuus@s-pankki.fi ja poista sitten viesti. Jos ehdit jo klikata linkkiä, mutta et antanut pankkitunnuksiasi tai maksukorttisi tietoja, voit myös poistaa viestin. Sinun ei lähtökohtaisesti tarvitse sulkea korttiasi tai pankkitunnuksiasi.

Jos olet antanut pankkitunnuksiin tai maksukorttiin liittyviä tietojasi, ilmoita siitä välittömästi pankkitunnusten sulkupalveluun 09 6964 6820 (pvm/mpm) ja maksukorttien sulkupalveluun 020 333 (pvm/mpm). Nopealla toiminnalla rahan siirto saatetaan pystyä vielä estämään.

Turvallisin tapa kirjautua verkkopankkiin on kirjoittaa itse selaimen osoitekenttään S-Pankin verkkosivujen osoite, eli www.s-pankki.fi. Pankkiasioita voi hoitaa erittäin turvallisesti myös S-mobiili-sovelluksella. Älä koskaan kirjaudu verkkopankkiin käyttämällä hakukonetta.  

 

Mistä tunnistan huijausviestin?

  • Emme lähetä linkkejä verkkopankin kirjautumissivulle tai muille sivuille, joissa kysytään heti pankkitunnuksia tai korttitietoja.
  • Jos sait tällaisen viestin, kyseessä on huijaus. Älä avaa viestin sisältämiä linkkejä, vaan poista viesti.
  • Emme myöskään koskaan ota sinuun yhteyttä yllättäen ja pyydä luovuttamaan henkilökohtaisia tietojasi sähköpostissa, puhelimessa, tekstiviestillä, sosiaalisen median kanavissa tai kasvotusten tulemalla käymään kotiovellasi.

Pankkiasiointi kannattaa aina hoitaa S-mobiili-sovelluksella tai kirjoittamalla itse nettiselaimen osoiteriville S-Pankin verkkosivujen osoite www.s-pankki.fi.

 

Turvallisuushavainnoista ilmoittaminen

Jos olet saanut S-Pankin nimissä tehdyn huijausviestin sähköpostiisi, voit lähettää saamasi viestin edelleen osoitteeseen turvallisuus@s-pankki.fi. Poista tämän jälkeen viesti avaamatta siihen liittyviä liitteitä tai linkkejä. Huomioithan, että lähettämääsi sähköpostiin ei vastata.

Jos olet saanut S-Pankin nimissä tehdyn huijauspuhelun, voit ilmoittaa siitä meille sähköpostilla osoitteeseen turvallisuus@s-pankki.fi. Sähköpostista tulisi käydä ilmi huijauspuhelun ajankohta sekä puhelinnumero, josta sait puhelun. Voit sähköpostiviestissä kuvailla omin sanoin, mitä sinun on pyydetty tekemään huijauspuhelun aikana. Huomioithan, että lähettämääsi sähköpostiin ei vastata.

Jos olet saanut huijausviestin tekstiviestillä puhelimeesi, voit lähettää kuvakaappauksen saamastasi viestistä edelleen osoitteeseen turvallisuus@s-pankki.fi. Poista tämän jälkeen viesti avaamatta siihen liittyviä liitteitä tai linkkejä. Huomioithan, että lähettämääsi sähköpostiin ei vastata.

 

Olen joutunut huijauksen kohteeksi. Mitä teen?

Jos et ole antanut tietojasi

Jos sinulle on soitettu huijauspuhelu, jossa sinulta on yritetty pyytää esimerkiksi pankkitunnuksiasi tai maksukorttisi tietoja, mutta et ole antanut niitä, sinun ei tarvitse tehdä mitään.

Jos olet saanut huijausviestin ja klikannut siinä olevaa linkkiä, mutta et ole antanut tämän jälkeen pankkitunnuksiasi tai maksukorttisi tietoja sivustolle, voit poistaa viestin. Sinun ei lähtökohtaisesti tarvitse sulkea korttiasi tai pankkitunnuksiasi. Huomaathan kuitenkin, että huijaussivustot saattavat sisältää myös muita riskejä, kuten levittää haitta- tai vakoiluohjelmia. Siitä syystä suosittelemme

  • tarkistamaan laitteesi mahdollisten haittaohjelmien varalta,
  • seuraamaan erityisellä huolellisuudella tili- ja maksutapahtumiasi.

Jos havaitset tili- tai maksutapahtumissasi poikkeavaa toimintaa ja epäilet maksukorttisi tai pankkitunnustesi päätyneen ulkopuolisen tietoon, toimi alla olevien ohjeiden mukaisesti.

 

Jos olet antanut tietojasi

Jos olet antanut pankkitunnuksiin tai maksukorttiin liittyviä tietojasi, ilmoita siitä välittömästi pankkitunnusten osalta pankkitunnusten sulkupalveluun 09 6964 6820 (pvm/mpm) ja maksukorttien osalta korttien sulkupalveluun 020 333 (pvm/mpm). Molemmat numerot ovat avoinna 24 h/vrk. Nopealla toiminnalla rahan siirto saatetaan pystyä vielä estämään.

Uudet pankkitunnukset saat asiakaspalvelupisteestämme. Tarvitset passin tai henkilökortin uusiessasi tunnuksesi. Uusi kortti toimitetaan sinulle postitse kotiin, kun suljet kortin sulkupalvelussa.

Tee vasta pankille ilmoittamisen jälkeen rikosilmoitus poliisille.

 

Viisi vinkkiä turvalliseen pankkiasiointiin

  • Tärkeät asiointiasi koskevat viestit lähetämme aina suoraan S-mobiiliin ja verkkopankkiin. Emme koskaan pyydä pankkitunnuksiasi tai korttitietojasi tekstiviestillä. Hoidat pankkiasiat turvallisesti S-mobiili-sovelluksella tai kirjautumalla verkkopankkiin kirjoittamalla itse selaimen osoiteriville S-Pankin verkkosivujen osoitteen s-pankki.fi.
  • Jätä vastaamatta epämääräisiltä vaikuttaviin yhteydenottoihin. Älä klikkaa oudolta vaikuttavia linkkejä tai avaa epäilyttävien sähköpostien liitteitä. Jos et ole varma yhteydenoton aitoudesta, niin voit aina etsiä yrityksen tai muun lähettäjän yhteystiedot esimerkiksi heidän omilta verkkosivuiltaan ja olla yhteydessä kyseisen yrityksen asiakaspalveluun.
  • Älä luovuta pankkitunnuksia, korttitietojasi tai muita arkaluontoisia henkilötietoja kenellekään tai siirrä rahaa mihinkään. Viranomaiset ja pankit eivät koskaan pyydä luovuttamaan henkilökohtaisia tietojasi puhelimessa, sähköpostissa, tekstiviestillä, sosiaalisen median kanavissa tai kasvotusten tulemalla käymään kotiovella. S-Pankki ei myöskään koskaan pyydä sinua lähettämään kuvaa esimerkiksi tunnuslukutaulukosta tai yllättäen passista.
  • Ole tarkkana myös verkkokaupassa. Varo liian hyvältä kuulostavia tarjouksia ja pyri varmistumaan verkkokaupan turvallisuudesta. Täältä löydät lisää tietoa turvallisesta maksamisesta verkossa. Maksamalla luottokortilla saat paremman turvan mahdollisissa ongelmatilanteissa.
  • Kirjaudu S-Pankkiin S-mobiililla tai S-Pankin omien verkkosivujen kautta. Emme lähetä sähköpostiin linkkejä verkkopankin kirjautumissivulle tai muille sivuille, joissa kysytään heti pankkitunnuksia tai korttitietoja. Emme myöskään koskaan pyydä etäyhteyttä asiakkaidemme tietokoneeseen. Turvallisin tapa kirjautua verkkopankkiin on kirjoittaa itse selaimen osoitekenttään S-Pankin verkkosivujen osoite, eli www.s-pankki.fi. Älä mene verkkopankkiin käyttämällä hakukonetta.