Varallisuudenhoidon ja rahastojen raportit vuoden 2024 alkupuoliskolta julkaistu

30.8.2024

S-Pankin hallinnoimien rahastojen sekä sijoitussalkkujen vastuullistyöstä ja sijoitustoiminnasta kertovat raportit alkuvuodelta 2024 ovat ilmestyneet.

S-Pankin Varallisuudenhoitoliiketoiminta jatkoi vastuullisuustyötään vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Asetimme kesäkuussa 2024 päästövähennystavoitteen, jonka mukaan sitoudumme vähentämään päästöjä 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 2019 tasoon verrattuna. Tavoite kattaa tässä vaiheessa sellaiset suoraan osakkeisiin ja yritysten joukkovelkakirjoihin sijoittavat rahastot sekä näihin sijoittavat yhdistelmärahastot, joiden salkunhoidosta S-Pankki vastaa, eli noin 44 prosenttia S-Pankin hallinnoitavista varoista. Tavoitteessa huomioidaan tässä vaiheessa sijoituskohteiden scope 1 ja scope 2 kasvihuonekaasupäästöt.

Ilmastonmuutos on yksi aikamme suurimmista haasteista ja se vaikuttaa lähes jokaiseen sijoituskohteeseen. Olemme tehneet jo pitkään määrätietoista ilmastotyötä ilmastoriskien pienentämiseksi ja jatkamme sitä myös tästedes.

Muun muassa nämä tiedot käyvät ilmi tänään julkistetusta Varallisuudenhoitoliiketoiminnan vastuullisuusraportista tammi-kesäkuulta 2024 (PDF). Raportti kertoo, miten vastuullisuus näkyi lukuina ja tekoina S-Pankin hallinnoimissa rahastoissa sekä kiinteistösalkuissa.

Rahastojen sijoitustoiminnan osalta lisätietoja tarjoaa puolestaan S-Pankki-rahastojen puolivuosikatsaus (PDF). S-Pankki palvelee yhä useampaa rahastosäästäjää. S-Pankin rahastojen osuudenomistajien määrä kasvoi jälleen markkinoita vahvemmin vuoden takaisesta 417 000:een (375 000). Koko Suomen markkinoilla osuudenomistajien lukumäärä nousi noin 4,4 miljoonaan, kun vastaava luku vuotta aiemmin oli 4,1 miljoonaa. Hallinnoitavat varat olivat kesäkuun lopussa 6,2 miljardia euroa.

Digitaalisen sijoituspalvelumme Säästäjän käyttäjämäärä ylitti 100 000 käyttäjän rajan toukokuussa. Säästäjä-palvelumme suosio osoittaa, että vähän rahakkaamman huomisen saavuttamiseksi saavuttamiseksi vaivattomat ja mobiilisti tavoitettavat sijoittamisen palvelut ovat tärkeitä asiakkaillemme.

Kohokohtia ensimmäiseltä vuosipuoliskolta

• Asetimme kesäkuussa 2024 päästövähennystavoitteen, jonka mukaan sitoudumme vähentämään päästöjä 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 2019 tasoon verrattuna.
  • Jatkoimme vaikuttamistyötä sekä itse että yhdessä muiden sijoittajien kanssa. Äänestimme kaiken kaikkiaan 172 yhtiökokouksessa vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Näistä 38 oli kotimaisia ja 134 ulkomaisia. Äänestimme kaiken kaikkiaan lähes 3 000 asiakohdassa.
  • Salkunhoitomme sai myös ansaittua tunnustusta, kun S-Pankki High Yield Eurooppa ESG Korko -sijoitusrahasto sai arvostetun Lipper-palkinnon kahdessa kategoriassa jo toista vuotta peräkkäin. Palkinnot kertovat paitsi rahastoja hoitavien salkunhoitajien ammattitaidosta myös siitä, että sijoittajille voidaan tuottaa lisäarvoa aktiivisen varainhoidon keinoin.

Varallisuudenhoitoliiketoiminnan vastuullisuusraportti 1-6/2024 (PDF, 359 Kb)
S-Pankki-rahastojen puolivuosikatsaus 2024 (PDF, 6,2 Mt)