Kesällä 2022 ilmennyt haavoittuvuus johtui järjestelmätoimittajan ohjelmistosta löytyneestä poikkeuksellisesta ja erittäin vaikeasti havaittavasta virheestä. Rikoksesta epäillyt tekivät S-Pankin asiakkaiden tileiltä luvattomia tilisiirtoja, mikä aiheutti vahinkoa muutamalle sadalle asiakkaalle S-Pankin yli 3 miljoonasta asiakkaasta. Virhe korjattiin välittömästi, kun se tunnistettiin. S-Pankki on tehnyt mittavia toimenpiteitä tapauksen selvittämiseksi sekä korvannut kaikki asiakkaille aiheutuneet välittömät taloudelliset vahingot.
Nyt päättyneessä esitutkinnassa kahta pääepäiltyä epäillään törkeästä maksuvälinepetoksesta ja törkeästä rahanpesusta. S-Pankkia on kuultu asiassa asianomistajana eikä sitä epäillä rikoksesta.
- Olemme tyytyväisiä, että poliisin esitutkinta on saatu päätökseen ja asian käsittely etenee. Tapaus on todella valitettava ja olemme erittäin pahoillamme, että osa asiakkaistamme joutui tapahtumien kohteeksi. Luotettavuus ja turvallisuus ovat S-Pankin kaiken toiminnan keskiössä, painottaa S-Pankin lakiasiainjohtaja Jussi Sokka.
- Olemme tehneet aktiivista yhteistyötä viranomaisten kanssa ja tavoitteenamme on ollut edistää kyseisen asian selvittämistä mahdollisimman hyvin, jatkaa Sokka.
S-Pankki huolehtii tietojärjestelmiensä turvallisuudesta alan hyvien käytänteiden ja voimassa olevan sääntelyn mukaisesti. S-Pankki kehittää ja testaa järjestelmiään systemaattisesti sekä tekee tiivistä yhteistyötä arvostettujen tietoturvaan erikoistuneiden tahojen kanssa.
Lisätiedot:
Tiina Nurmi, viestintäjohtaja, puh. 010 768 1689, tiina.2.nurmi@s-pankki.fi