S-Pankin nimissä liikkuu tällä hetkellä tekstiviestihuijauksia, jotka on lähetetty oudosta numerosta. Lisäksi lähettäjäksi on saatettu väärentää S-Pankki, jolloin viestit näyttävät siten tulevan samaan viestiketjuun S-Pankilta tulleiden aitojen tekstiviestien kanssa. Tekstiviestin lähettäjän nimen väärentäminen on mahdollista eikä sitä toistaiseksi voida estää. Teemme kuitenkin parhaamme, jotta huijausviestikampanja saataisiin lakkautettua.
Huijausviesteissä asiakkaalle saatetaan esimerkiksi kertoa uudesta maksunsaajasta tai epäilyttävästä tominnasta pankkitilillä, mutta muitakin muunnoksia esiintyy. Viesteissä olevia linkkejä ei pidä klikata, vaan viestit kannattaa poistaa.
S-Pankki ei koskaan lähetä asiakkailleen linkkejä sivustoille, joissa kysytään pankkitunnuksia tai korttitietoja. Tärkeät asiointiasi koskevat viestit lähetämme aina suoraan S-mobiiliin ja verkkopankkiin.
Pankkiasiointi kannattaa aina hoitaa S-mobiili-sovelluksella tai kirjoittamalla itse nettiselaimen osoiteriville S-Pankin verkkosivujen osoite www.s-pankki.fi.
Tekstiviestihuijausten ohella rikolliset toteuttavat huijauksia myös esimerkiksi sosiaalisen median palveluissa, kuten Facebookissa ja Instagramissa. Tyypillisimpiä huijauksia ovat erilaiset arvonnat S-Pankin nimissä, eikä niihin tule osallistua tai luovuttaa omia tietojaan. Täältä löydät lisätietoa sosiaalisessa mediassa tapahtuvista huijauksista.
Huijausviestien sisältö vaihtelee. Alla esimerkkejä huijausviesteistä:
Kokosimme viisi vinkkiä turvalliseen pankkiasiointiin.
- Tärkeät asiointiasi koskevat viestit lähetämme aina suoraan S-mobiiliin ja verkkopankkiin. Emme koskaan pyydä pankkitunnuksiasi tai korttitietojasi tekstiviestillä. Hoidat pankkiasiat turvallisesti S-mobiili-sovelluksella tai kirjautumalla verkkopankkiin kirjoittamalla itse selaimen osoiteriville S-Pankin verkkosivujen osoitteen www.s-pankki.fi.
- Jätä vastaamatta epämääräisiltä vaikuttaviin yhteydenottoihin. Älä klikkaa oudolta vaikuttavia linkkejä tai avaa epäilyttävien sähköpostien liitteitä. Jos et ole varma yhteydenoton aitoudesta, niin voit aina etsiä yrityksen tai muun lähettäjän yhteystiedot esimerkiksi heidän omilta verkkosivuiltaan ja olla yhteydessä kyseisen yrityksen asiakaspalveluun.
- Älä luovuta pankkitunnuksia, korttitietojasi tai muita arkaluontoisia henkilötietoja kenellekään. Viranomaiset ja pankit eivät koskaan pyydä luovuttamaan henkilökohtaisia tietojasi puhelimessa, sähköpostissa, tekstiviestillä, sosiaalisen median kanavissa tai kasvotusten tulemalla käymään kotiovella. S-Pankki ei myöskään koskaan pyydä sinua lähettämään kuvaa tunnuslukutaulukosta tai yllättäen passista.
- Ole tarkkana myös verkkokaupassa. Varo liian hyvältä kuulostavia tarjouksia ja pyri varmistumaan verkkokaupan turvallisuudesta. Täältä löydät lisää tietoa turvallisesta maksamisesta verkossa. Maksamalla luottokortilla saat paremman turvan mahdollisissa ongelmatilanteissa.
- Kirjaudu S-Pankkiin S-mobiililla tai S-Pankin omien verkkosivujen kautta. Emme lähetä sähköpostiin sellaisia linkkejä, jotka vievät S-Pankin verkkopankin kirjautumissivulle. Emme myöskään koskaan pyydä etäyhteyttä asiakkaidemme tietokoneeseen. Turvallisin tapa kirjautua verkkopankkiin on kirjoittaa itse selaimen osoitekenttään S-Pankin verkkosivujen osoite, eli www.s-pankki.fi. Älä mene verkkopankkiin käyttämällä hakukonetta.
Olen klikannut huijausviestin linkkiä. Mitä teen?
Jos et ole antanut tietojasi
Jos olet saanut huijausviestin ja klikannut siinä olevaa linkkiä, mutta et ole antanut tämän jälkeen pankkitunnuksiasi tai maksukorttisi tietoja sivustolle, voit poistaa viestin. Sinun ei lähtökohtaisesti tarvitse sulkea korttiasi tai pankkitunnuksiasi. Huomaathan kuitenkin, että huijaussivustot saattavat sisältää myös muita riskejä, kuten levittää haitta- tai vakoiluohjelmia. Siitä syystä suosittelemme
- tarkistamaan laitteesi mahdollisten haittaohjelmien varalta,
- seuraamaan erityisellä huolellisuudella tili- ja maksutapahtumiasi.
Jos havaitset tili- tai maksutapahtumissasi poikkeavaa toimintaa ja epäilet maksukorttisi tai pankkitunnustesi päätyneen ulkopuolisen tietoon, toimi alla olevien ohjeiden mukaisesti.
Jos olet antanut tietojasi
Jos olet antanut pankkitunnuksiin tai maksukorttiin liittyviä tietojasi, ilmoita siitä välittömästi pankkitunnusten osalta pankkitunnusten sulkupalveluun 09 6964 6820 (pvm/mpm) ja maksukorttien osalta korttien sulkupalveluun 020 333 (pvm/mpm). Molemmat numerot ovat avoinna 24 h/vrk. Uudet pankkitunnukset saat asiakaspalvelupisteestämme. Tarvitset passin tai henkilökortin uusiessasi tunnuksesi. Uusi kortti toimitetaan sinulle postitse kotiin, kun suljet kortin sulkupalvelussa. Löydät tarkemmat toimintaohjeet alla olevista usein kysytyistä kysymyksistä.
Turvallisuushavainnoista ilmoittaminen
Jos olet saanut huijausviestin tekstiviestillä puhelimeesi, voit lähettää kuvakaappauksen saamastasi viestistä edelleen osoitteeseen turvallisuus@s-pankki.fi. Poista tämän jälkeen viesti avaamatta siihen liittyviä liitteitä tai linkkejä. Huomioithan, että lähettämääsi sähköpostiin ei vastata.
Lisätietoa huijausviesteistä ja turvallisesta asioinnista pankin kanssa löydät Turvallinen pankkiasiointi -sivulta.
Näin päivität korttisi turvarajat
Katso webinaaritallenne
S-Pankki-webinaari – Pankkihuijaukset: tunnista vaaran merkit! (22.9.2022)
Erilaiset huijausviestit piinaavat suomalaisia. Rikolliset tehtailevat huijauksia erityisesti pankkien nimissä. Miten pankkihuijausten karikoilta voi välttyä?
Webinaarissa S-Pankin Fraud-kehityspäällikkö Jouni Määttä ja Finanssiala ry:n turvallisuus- ja varautumisjohtaja Niko Saxholm käyvät läpi pankkihuijausten anatomiaa sekä keinoja, joiden avulla voit tunnistaa huijausviestit, välttyä huijauksilta ja varmistaa pankkipalveluiden turvallisen käytön. Keskustelua luotsaa S-Pankin valmennuspäällikkö Emilia Simola.