Siirry suoraan sisältöön

Ethän luovuta korttitietojasi tai pankkitunnuksiasi kenellekään – myöskään verkon kauppapaikoilla

7.6.2022

Rikolliset yrittävät kalastella asiakkaiden korttitietoja ja pankkitunnuksia monin eri tavoin. Viime aikoina ovat yleistyneet huijaukset verkon maksuttomilla kauppapaikoilla. Muistathan, että saadaksesi rahaa sinun tarvitsee antaa lähettäjälle vain tilinumero.

Huijauksia tehdään useiden eri yritysten ja pankkien nimissä. Tärkeintä on muistaa, että tunnuslukuja tai korttitietoja ei pidä luovuttaa kenellekään. Älä myöskään syötä niitä sivustolle, jonne olet saanut linkin sähköpostitse tai puhelimeesi viestinä.

Viime aikoina asiakkailta on huijattu pankkitietoja muun muassa verkossa maksuttomilla käytetyn tavaran kauppapaikoilla, kuten tori.fi-sivustolla. Torin käyttäjälle saattaa tulla ostajalta pyyntö antaa korttitietonsa tai pankkitunnuksensa erillisellä sivustolla maksun vastaanottamista varten. Sivusto voi olla taidokkaasti naamioitu esimerkiksi Postin sivuksi.

Omia kortti- tai pankkitietoja ei kuitenkaan pidä luovuttaa ulkopuolisille missään tilanteessa. Ottaaksesi vastaan rahaa sinun ei tarvitse antaa lähettäjälle muuta kuin tilinumerosi. Varmistaaksesi turvallisen asioinnin käytäthän vain itsellesi ennalta tuttuja rahansiirto- ja maksutapoja.

Tietoonsa saamilla tunnuksilla rikolliset voivat pyrkiä myös lataamaan S-mobiilin asiakkaan nimissä. Jos saat puhelimeesi yllättäen vahvistuskoodin S-mobiilin lataamiseksi etkä ole itse juuri S-mobiilia ladannut, niin älä anna koodia kenellekään vaan ole yhteydessä S-Pankkiin. Koodia ei käytetä muuhun kuin S-mobiilin lataamiseen.

Kokosimme neljä vinkkiä turvalliseen pankkiasiointiin.

  1. Älä luovuta pankkitunnuksia, korttitietojasi tai muita arkaluontoisia henkilötietoja kenellekään. Viranomaiset ja pankit eivät koskaan pyydä luovuttamaan henkilökohtaisia tietojasi puhelimessa, sähköpostissa, tekstiviestillä, sosiaalisen median kanavissa tai kasvotusten tulemalla käymään kotiovella. S-Pankki ei myöskään koskaan pyydä sinua lähettämään kuvaa tunnuslukutaulukosta tai yllättäen passista.
  2. Jätä vastaamatta epämääräisiltä vaikuttaviin yhteydenottoihin. Älä klikkaa oudolta vaikuttavia linkkejä tai avaa epäilyttävien sähköpostien liitteitä. Jos et ole varma yhteydenoton aitoudesta, niin voit aina etsiä yrityksen tai muun lähettäjän yhteystiedot esimerkiksi heidän omilta verkkosivuiltaan ja olla yhteydessä kyseisen yrityksen asiakaspalveluun.
  3. Kirjaudu S-Pankkiin S-mobiililla tai S-Pankin omien verkkosivujen kautta. Emme lähetä sähköpostiin sellaisia linkkejä, jotka vievät S-Pankin verkkopankin kirjautumissivulle. Emme myöskään koskaan pyydä etäyhteyttä asiakkaidemme tietokoneeseen. Turvallisin tapa kirjautua verkkopankkiin on kirjoittaa itse selaimen osoitekenttään S-Pankin verkkosivujen osoite, eli www.s-pankki.fi. Älä mene verkkopankkiin käyttämällä hakukonetta.
  4. Ole tarkkana myös verkkokaupassa. Varo liian hyvältä kuulostavia tarjouksia ja pyri varmistumaan verkkokaupan turvallisuudesta. Täältä löydät lisää tietoa turvallisesta maksamisesta verkossa. Maksamalla luottokortilla saat paremman turvan mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Pankkitunnusten ja korttien sulkeminen

Jos olet antanut pankkitunnuksiin tai maksukorttiin liittyviä tietojasi, ilmoita siitä välittömästi pankkitunnusten osalta pankkitunnusten sulkupalveluun 09 6964 6820 (pvm/mpm) ja maksukorttien osalta korttien sulkupalveluun 020 333 (pvm/mpm). Molemmat numerot ovat avoinna 24 h/vrk.

Turvallisuushavainnoista ilmoittaminen

Jos olet saanut huijausviestin sähköpostiisi, voit lähettää saamasi viestin edelleen osoitteeseen turvallisuus@s-pankki.fi. Poista tämän jälkeen viesti avaamatta siihen liittyviä liitteitä tai linkkejä. Huomioithan, että lähettämääsi sähköpostiin ei vastata.

Lisätietoa huijausviesteistä ja turvallisesta asioinnista pankin kanssa löydät Turvallinen pankkiasiointi -sivulta.

Näin päivität korttisi turvarajat