Maaliskuussa Suomeen toden teolla rantautunut koronakriisi näkyy suomalaisten lompakoissa. S-Pankin Kantarilla teettämässä Arjen raha-asiat ja korona -kyselyssä (PDF) joka kolmas kertoo miettivänsä kriisin takia aiempaa tarkemmin rahankäyttöään.
S-Pankki ja muut pankit ovat pyrkineet pitämään talouden pyörät pyörimässä tarjoamalla lainoihin lyhennysvapaita ja muita joustoja. Kyselyn perusteella 29 prosenttia kaikista asuntolainaa ottaneista suomalaisista onkin turvautunut pankkien tarjoamiin lyhennysvapaisiin. Innokkaimpia lyhennysvapaiden hyödyntäjiä ovat johtavassa asemassa työskentelevät, joista 37 prosenttia on tarttunut mahdollisuuteen. Myös S-Pankin asuntolaina-asiakkaista noin kolmannes on hakenut lyhennysvapaata.
Kysely paljastaa myös suomalaisissa heränneen auttamishalun. Joka neljäs (25 %) kertoo esimerkiksi tukeneensa tietoisesti itselleen tärkeitä pienyrityksiä ostamalla heiltä palveluita tai valitsemalla heidän tuotteitaan kaupassa. Pääkaupunkiseudun asukkaista näin on tehnyt lähes kolmannes, 29 prosenttia. Pieni osa (7 %) puhuu raha-asioista avoimemmin läheistensä kanssa.
Tilausruoka vaihtuu ravintolakäynteihin
S-Pankin 2,3 miljoonan kortin käytöstä kerättyjen anonyymien ostotietojen perusteella koronakriisi leikkasi kulutusta kymmeniä prosentteja välittömästi.
Hiljalleen kuitenkin eri toimialoilla on ollut nähtävissä hienoista nousua, ja myös ympäröivän yhteiskunnan rajoituksia on alettu purkaa. S-Pankin kyselyssä suomalaisilta tiedusteltiin, miten he arvioivat rahankäyttönsä muuttuvan, kun suomalainen yhteiskunta palaa takaisin normaalitilaan.
Vastausten perusteella suomalaiset aikovat käyttää enemmän rahaa etenkin kotimaan matkailuun (33 % sanoo rahankäytön lisääntyvän), ravintoloissa syömiseen ja juomiseen (31 %) ja kulttuuritapahtumiin (26 %). Lähes neljännes (23 %) naisista aikoo panostaa ulkonäköön liittyviin palveluihin kuten kampaajaan. Noin viidesosa arvioi sen sijaan käyttävänsä vähemmän rahaa kotiin kuljetettaviin aterioihin. Moni aikoo käyttää myös vähemmän rahaa ulkomaan matkailuun ja isoihin hankintoihin, kuten autoihin ja asuntoihin.
"Monet haaveilevat jo paluusta normaaliin arkeen, kun voi jälleen käydä ostoksilla, tavata muita ihmisiä ja vaikkapa hemmotella itseään. Toisaalta oman talouden kannalta on hyvä, jos rahankäyttöä on tullut nyt poikkeustilanteessa mietittyä ja seurattua aiempaa tarkemmin", sanoo korttien tuoteryhmäpäällikkö Marketta Lundell S-Pankista.
Lue lisää Arjen raha-asiat ja korona -kyselystä
Lisätietoja:
S-Pankin viestintä, +358 50 573 5855, viestinta@s-pankki.fi
Kantar TNS toteutti S-Pankin toimeksiannosta tutkimuksen suomalaisten arjen raha-asioista koronan aikaan. Tutkimusaineisto kerättiin Kantarin internet-paneelissa 30.4.–6.5.2020. Tutkimukseen vastasi 1 110 täysi-ikäistä suomalaista. Vastaajajoukko edustaa 18–74-vuotiaita suomalaisia sukupuolen, iän ja asuinpaikan suhteen. Virhemarginaali korkeintaan 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa koko vastaajajoukossa.