Tunnuslukutaulukoiden käyttö jatkuu toistaiseksi

8.8.2019

Verkkopankin tunnuslukutaulukoiden käyttö jatkuu S-Pankissa toistaiseksi entisellään. Jatkossa taulukoiden käyttämiseen on kuitenkin tulossa pankkiasioinnin turvallisuutta parantavia uudistuksia. Jo tällä hetkellä käytössäsi on S-mobiilin tunnistaminen, jolla voit tunnistautua esimerkiksi tunnusluvulla ja sormenjäljellä.

Uusi maksupalveludirektiivi eli PSD2-sääntely tuo muutoksia useille eri osa-alueille pankkitoiminnassa.

Asiakkaille selkeimmin tulevat näkymään muutokset tunnistautumisessa pankkipalveluihin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että nykyisten tunnuslukutaulukoiden rinnalle tulee tietoturvallisempia tapoja tunnistautua.

S-Pankki selvittää parhaillaan useita vaihtoehtoja, joilla tunnistautuminen on jatkossa turvallisempaa. Tulemme ilmoittamaan hyvissä ajoin muutoksista tunnuslukutaulukoiden käyttämisessä.

Huomaathan, että voit jo nyt ottaa käyttöön S-mobiilin tunnistamisen verkkopankissa kirjautumiseen ja tunnistautumiseen. S-mobiililla tunnistaminen tarjoaa aiempaa kätevämmän ja turvallisemman tavan tunnistautua. Lisäksi se täyttää uuden sääntelyn vaatimukset.

S-mobiililla tunnistaminen toimii kuin tunnuslukusovellus, etkä jatkossa tarvitse kirjautumiseen tunnuslukutaulukkoa. Voit kirjautua sormenjäljellä, itse valitsemallasi tunnusluvulla tai Face ID:llä niillä iOS-puhelimilla, joissa on kasvojentunnistustoiminto.
Verkkopankkiin pääset kirjautumaan S-mobiilin tunnistamisen avulla avaamalla aluksi S-mobiilin ja menemällä tämän jälkeen verkkopankin kirjautumissivulle. Verkkopankin kirjautumissivulla voit kirjautua antamalla käyttäjätunnuksesi tai lukemalla puhelimellasi tietokoneen näytöllä näkyvän QR-koodin.

Ota S-mobiili käyttöön lataamalla se ensin puhelimesi sovelluskaupasta.

Varo huijausviestejä

Muistathan myös, että S-Pankin ja muiden pankkien nimissä liikkuu koko ajan erilaisia huijausviestejä, joilla yritetään saada selville verkkopankkitunnuksia ja luottokorttitietoja.

Viestissä voidaan esimerkiksi viitata muutoksiin lainsäädännössä ja kehottaa kirjautumaan verkkosivustolle tai verkkopankkiin lukemaan saapunutta viestiä. S-Pankki ei lähetä sähköpostiin sellaisia linkkejä, jotka vievät verkkopankin kirjautumissivulle. Kirjaudu verkkopankkiin aina S-Pankin omien verkkosivujen kautta.

S-Pankki tai viranomaiset, kuten poliisi, eivät koskaan kysy asiakkaidensa verkkopankkitunnuksia, luottokorttitietoja tai muita arkaluonteisia tietoja sähköpostiviestillä tai soittamalla asiakkaalle. Jos saat huijausviestin, älä avaa sähköpostiviestissä olevaa linkkiä tai anna muuta kautta verkkopankkitunnuksiasi kyselijöille.

Lisätietoa huijausviesteistä ja turvallisesta asioinnista pankin kanssa löydät Turvallinen pankkiasiointi -sivulta. Sivulta löytyvät myös ohjeet huijausviesteistä ilmoittamiseen.