Pankkien palvelumaksuista voi vuodessa syntyä 150 euron säästö

1.4.2016

Alle puolet suomalaisista tietää, kuinka paljon pankkien palvelumaksuista kertyy maksettavaa vuositasolla. Tulos selviää S-Pankin TNS Gallupilla teettämästä tutkimuksesta.

Pankkien erilaisista palvelumaksuista voi kertyä vuodessa jopa 150* euroa maksettavaa. Vaikka summa tuntuu kuluttajan lompakossa, suurimmalle osalle suomalaisista pankkiasioinnin hinta on hämärän peitossa. Tämä selvisi, kun S-Pankki teetti TNS Gallupilla tutkimuksen palvelumaksuista. Vastaajista vain vähän alle puolet (49 %) tiesi kuinka paljon he maksavat pankilleen palvelumaksua vuositasolla.

– Palvelumaksut koostuvat usein pienistä palasista, joten kokonaiskustannuksia voi olla vaikea hahmottaa, sanoo S-Pankin peruspankkiliiketoiminnasta vastaava johtaja Sanna Holm.

Tutkimus osoitti myös, että vastaajista noin puolet tutustuu hinnastoon valitessaan pankkia. Hinnoittelun selkeydelle vastaajat antoivat kuitenkin täystyrmäyksen: 60 prosenttia vastaajista koki, ettei hinnoittelu ole selkeää.

– Epäselvä hinnoittelu tekee pankkien vertailun vaikeaksi. On hyvä miettiä, tarvitseeko todella useita palveluja samaan käyttötarkoitukseen. Moni maksaa turhaan päällekkäisistä palveluista, kuten ylimääräisistä maksukorteista, Holm toteaa.

Vertailu kuitenkin kannattaa, sillä pankkien välillä on eroja. S-Etukortin käyttäjät saavat S-Pankista ilmaisia pankkipalveluja: S-Pankissa tilistä, debit-kortista tai verkkopankkitunnuksista ei peritä kuukausi- tai vuosimaksua.

TNS Gallup teki tutkimuksen S-Pankille maaliskuussa 2016. Siihen vastasi 1 011 suomalaista.

Lisätietoa:
Sanna Holm, johtaja, peruspankkiliiketoiminta, S-Pankki Oy