Raijan palsta: Pankin palvelut taskussa

5.2.2015

Kännykkä on ollut kaverini jo pian kaksikymmentä vuotta. Käyttötavat ovat tuona aikana muuttuneet täysin. Nyt kännykällä voi ryhtyä jo rahastosäästäjäksikin.

Muistan vieläkin ensimmäisen kännykkäni. Se oli mielestäni niin hieno. Todellisuudessa se oli kömpelön näköinen musta mötikkä, jonka päässä sojotti antenni. Siinä ei ollut värinäyttöä tai kameraa, internetistä nyt puhumattakaan. Puhelimen yhteystietoluettelossa suurin osa numeroista alkoi alueellisilla suuntanumeroilla lankapuhelimiin, ja soittaminen oli peijakkaan kallista. Kännykkä ei ollut vielä kaikkien suomalaisten juttu.

Jos joku olisi minulle tuolloin kertonut, mitä kaikkea vielä tulen kännykälläni tekemään, olisi ilmeeni ollut todennäköisesti yhtä epäuskoinen kuin pojallani hänen kuullessaan, että sain ensimmäisen oman kännykkäni kaksikymppisenä opiskelijana.

Hipaisuilla rahastosäästäjäksi

Matkapuhelimista on tullut yhä älykkäämpiä arjen apureita. Eräs useimmin käyttämistäni sovelluksista on nykyään S-mobiili. Toissa syksynä lanseerattu S-mobiili on kehitetty yhteistyössä asiakkaiden kanssa, ja se on jo reilun vuoden ikäisenä oppinut paljon uusia temppuja. Kaupparyhmän kaukosäätimeksikin kutsuttu sovellus kokoaa yhteen henkilökohtaisten bonustietojen seuraamisen, ketterän mobiilipankin, asiakasomistajien parhaat edut, sähköiset takuukuitit ja paljon muuta.

Viimeisimpänä toivottuna uudistuksena S-mobiilissa näkyvät nyt myös rahastot. Voit muun muassa siirtää Bonukset valitsemaasi S-Säästörahastoon, seurata rahastojen kehittymistä tai tehdä ylimääräisen kertamerkinnän. Näet S-mobiilissa kaikki omassa omistuksessasi olevat rahastosijoitukset, halutessasi myös FIMin kautta tehdyt sijoitukset.

Kännykät ovat kehittyneet paljon siitä, mitä ensimmäiset kapulat tarjosivat. Sovellukset vauhdittavat osaltaan kehitystä. Otamme mielellämme jatkossakin vastaan kehitysideoita S-mobiiliin vaikkapa Facebook-sivullamme.

Talvisin terveisin

Raija

Raija Gynther on S-Pankki-konsernin viestintäjohtaja.