Monipuolinen urapolku finanssialalla loi vankan perustan
Juhlin tänä vuonna 18-vuotista taivalta finanssialan ammattilaisena! Pankkitoiminta on tässä ajassa muuttunut ehkä enemmän kuin koskaan. Opiskellessani yliopistossa kauppatieteitä, tein samalla monipuolisesti finanssialan asiakaspalvelutyötehtäviä niin vakuutus- kuin pankkialalla. Asiakasrajapinnassa työskentely on ollut arvokas pohja niin asiakkaan kohtaamismallin kehittämisessä kuin pankkialan lainalaisuuksien ja sääntelyn vaateiden huomioon ottamisessa osana normaalia pankkiarkea.
Asiakasneuvojan työtehtävä vaati laajaa yleisosaamista "kaikesta maan ja taivaan väliltä", ymmärrystä asiakkaan asiasta ilman, että tämä osasi sanoittaa sitä täysin sekä hyvää tilannetajua tunnelmasta huolimatta.
Aloitin virallisesti S-Pankin työntekijänä keväällä 2014, jolloin LähiTapiola Pankki ja S-Pankki fuusioituivat yhdeksi täyden palvelun lainapankiksi. Toimin tuolloin S-Pankkiirina neuvotellen asiakkaidemme kanssa pääasiassa asuntolainaratkaisuista, mutta jo pienemmässä LähiTapiola Pankissa olin vastannut asiakkaiden kokonaisratkaisuista päivittäispalveluineen sekä rahoitus- ja sijoitustarpeineen. Ehdinpä erikoistua myös Private Banking -asiakkaiden rahoitusratkaisuihin.
S-Pankkiirin työstä sain mahdollisuuden siirtyä alueellisen myyntipäällikön tehtävään. Käytännössä sain oman alueen asiamiesverkostossamme ja toimin osuuskauppojen partnerina heidän tuottaessaan päivittäispalveluita S-Pankin asiakkaille. Myyntipäällikkönä sain tehdä paljon yhteistyötä pankin muiden myyntikanavien ja kehitystiimien kanssa edustaessani omaani. Erilaiset projektit, kuten S-Pankin asiamiestoiminnan uudistaminen sekä koulutusten ja valmennusten suunnittelu ovat valmistaneet minua nykyiseen tehtävääni.
Valmentamisen ytimessä on vaikuttava asiakaslähtöisyys
Nykyinen tehtäväni valmennuspäällikkönä on verrattain uusi organisaatiossamme, vain noin kolme vuotta vanha ja olen saanut lähes vapaat kädet sen kehittämiseen. Valmennuspäällikkönä vastuullani on S-Pankin henkilöavusteiset myyntikanavat. Käytännössä tämä tarkoittaa, että suunnittelen ja tuen asiakasrajapinnassa toimivia henkilöitä heidän kohtaamisissaan asiakkaiden kanssa; kohtaamme asiakkaat arvostavasti ja huomioimme heidän todelliset tarpeensa. Tämän lisäksi toimin esihenkilönä kuuden henkilön tiimille. Tiimimme koostuu hyvin erilaisista ja eritaustaisista ihmisistä, jotta pystymme tarjoamaan mahdollisimman monipuolista valmennusta ympäri Suomen.
Valmennuspäällikön tehtävään kuuluu myös erilaiset projektivastuut, joista yksi hyvin mielenkiitoinen on vasta alkanut! Suunnittelemme kovaa vauhtia uusien työkavereiden saapumista Handelsbankenin henkilöasiakasliiketoimintojen oston jälkeen. Olemme uuden äärellä rakentamassa uutta S-Pankkia yhdistäen kummankin vahvuuksia. Saamme ison määrän kokemusta ja osaamista asiakkaita auttamaan ja haluamme hyödyntää sen mahdollisimman hyvin alusta saakka, samalla toivottaen lämpimästi uudet työkaverimme tervetulleiksi.
Luottamus on kaiken lähtökohta
Olen hyvilläni luottamuksesta ja joustosta, jota olen S-Pankilta urapolkuni aikana saanut. Jokaisen esihenkilöni kanssa keskusteluyhteys on ollut avoin ja välitön, ja on ollut turvallista olla myös eri mieltä.
Monipuoliset työtehtävät ja yllättäen eteen tulevat mahdollisuudet johtuvat pankin verrattain pienestä koosta ja ketteryydestä sekä luottamuksesta, jota olen pikkuhiljaa ansainnut esihenkilöiltä ja kollegoilta.