Siirry suoraan sisältöön

Tietoa kiinteistönvälittäjille

Oletko kiinteistönvälittäjä ja asiakkaasi on S-Pankin asiakas? Olemme koostaneet tälle sivulle hyödyllistä tietoa asuntokaupoista S-Pankissa.

Tunnistautuminen puhelinpalvelussa

Tutustuthan tällä sivulla oleviin ohjeisiin ennen soittamistasi asiakaspalveluumme. Moni asia asuntokaupassa hoituu ilman yhteydenottoa asiakaspalveluumme.

Asiakaspalveluun tunnistaudutaan puhelinlinjalla omilla henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla heti puhelun aluksi. Jos soitat asiakaspalveluumme kiinteistönvälittäjänä, et voi tunnistautua omilla henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi. Valitse soittaessasi linjan valinta 5 eli tunnistamattomat asiakkaat ja odota rauhassa vapaata asiakasneuvojaa. Pyrimme vastaamaan puheluusi mahdollisimman nopeasti, mutta on hyvä varautua siihen, että puhelinpalvelumme voi olla ajoittain ruuhkainen. Suosittelemme, että tutustut ennen soittamista tällä sivulla oleviin ohjeisiin.

DIAS eli digitaalinen asuntokauppa

Ennen DIAS-kaupan käynnistämistä ota yhteyttä ostajan henkilökohtaiseen yhteyshenkilöön S-Pankissa, kun kaupat on sovittu toteutettavaksi DIASin välityksellä. Kun olet saanut häneltä luvan käynnistää kaupan, voit aloittaa DIAS-kaupan suoraan käyttämäsi kiinteistönvälitysjärjestelmän kautta. Löydät lisätietoja DIASin verkkosivuilta.

Miksi valita DIAS-kaupat?

DIAS on helppo ja turvallinen tapa solmia asunto-osake- tai kiinteistökaupat ilman käyntiä pankissa.

  1. Ei jonotusta pankkiin. Asuntokauppojen tekeminen ei ole enää aikaan ja paikkaan sidottua.
  2. Maksut sisältyvät aina. Maksut suoritetaan pankkien toimesta sovitun aikataulun mukaisesti osana DIAS-kauppaa.
  3. Omistuksen rekisteröinti. Pankit huolehtivat osakekirjojen siirron tai omistusmerkinnän hakemisen. Panttikirjojen siirtositoumus sisältyy automaattisesti.
  4. Seuraa omasta järjestelmästä kaupan etenemistä. Kaikki kaupan osapuolet voivat allekirjoittaa kaupan etänä.

 

Asuntokauppa, jossa S-Pankki toimii rahoittajana

Kun myönnämme asiakkaallemme asuntolainan, on hänellä oma henkilökohtainen yhteyshenkilö S-Pankissa. Myös kiinteistönvälittäjien tulee olla kaupantekoon liittyvissä asioissa yhteydessä tähän yhteyshenkilöön. Hän on parhaiten perillä asiakkaan tilanteesta ja kaupanteon yksityiskohdista. Yhteyshenkilön yhteystiedot saat helpoiten asiakkaalta itseltään.

Vakuuden tilaaminen kaupoille, kun myyjä on S-Pankin asiakas

Vakuus tulee tilata vähintään seitsemän pankkipäivää ennen kauppapäivää, kun ostajalla on rahoitus. Mikäli ostajalla ei ole rahoitusta toimeksiannon käsittelyaika voi olla pidempi ja annamme erikseen kirjallisesti luvan kauppapäivän sopimiseksi toimeksiannon käsittelyn edetessä. Voit toimittaa alla listatut tiedot sähköpostitse osoitteeseen vakuudenpalautus@s-pankki.fi. Halutessasi voi olla yhteydessä myös puhelimitse asiakaspalveluumme, numeroon 010 76 5800 (ma–pe klo 9–16, pvm/mpm). Pyrimme vastaamaan puheluusi mahdollisimman nopeasti, mutta on hyvä varautua siihen, että puhelinpalvelumme voi olla ajoittain ruuhkainen.

Nämä tiedot tarvitset vakuuden tilaamiseksi, kun OSTAJALLA ON RAHOITUS:

  • Myyjäasiakkaan nimi ja syntymäaika
  • Myytävä kohde (As Oy:n nimi ja osakenumerot / kiinteistönumero ja osoite)
  • Kauppapäivä ja kellonaika
  • Kauppahinta
  • Myytävään kohteeseen liittyvä yhtiölainan määrä ja ottaako ostaja sen vastatakseen
  • Välityspalkkion suuruus
  • Ostajan pankin nimi ja käyntiosoite
  • Ostajan pankin yhteyshenkilö ja sähköpostiosoite/sähköpostiosoite johon siirtositoumus halutaan
  • Ostajan pankin y-tunnus
  • Onko kyseessä yksi- vai kaksiosainen kauppa?
  • Jos kaksiosainen:
    - Alkukauppahinta ja loppukauppahinta
    - Arvio loppukaupan ajankohdasta
  • Toimita lisäksi kauppakirjaluonnos viestin liitteenä

Yllä pyydetyt tiedot tulee toimittaa meille vähintään seitsemän pankkipäivää ennen kauppapäivää, jotta toimeksianto voidaan ottaa vastaan. Toimeksiannot käsitellään saapumisjärjestyksessä.

Nämä tiedot tarvitset vakuuden tilaamiseksi, kun OSTAJALLA EI OLE RAHOITUSTA:

  • Myyjäasiakkaan nimi ja syntymäaika
  • Ostaja-asiakkaan nimi ja syntymäaika
  • Ostaja-asiakkaan sähköpostiosoite panttikirjan siirtoa varten
  • Myytävä kohde (As Oy:n nimi ja osakenumerot / kiinteistönumero ja osoite)
  • Kauppahinta
  • Myytävään kohteeseen liittyvä yhtiölainan määrä ja ottaako ostaja vastatakseen
  • Välityspalkkion suuruus
  • Minkä pankin tililtä kauppahinta tullaan siirtämään S-Pankkiin
  • Onko kyseessä yksi- vai kaksiosainen kauppa?
  • Jos kaksiosainen:
    - Alkukauppahinta ja loppukauppahinta
    - Arvio loppukaupan ajankohdasta
  • Toimita lisäksi kauppakirjaluonnos vastausviestin liitteenä

Kun olemme saaneet yllä pyydetyt tiedot kauppaan, jossa ostajalla ei ole rahoitusta, annamme erikseen kirjallisesti luvan kauppapäivän sopimiseksi sekä ohjeet kauppahinnan maksamiseksi S-Pankin kauppahintatilille toimeksiannon käsittelyn edetessä. Toimeksiannot käsitellään saapumisjärjestyksessä. 

Jos ostajalla ei ole rahoitusta, välittäjän tulee toimittaa välityspalkkiolasku suoraan myyjälle ja sopia sen maksamisesta suoraan hänen kanssaan. Emme hoida välityspalkkiolaskua niin sanotussa käteiskauppatilanteessa.

Usein kysyttyä

Kun ostajalle ei tule rahoitusta S-Pankista tulee kauppa-aika järjestää myyjän pankissa tai välitystoimistolla.

Ostaja voi maksaa kauppahinnan myyjän pankille tavallisena tilisiirtona verkkopankin kautta kauppojen aikana. Tällöin ostajan tulee etukäteen ennen kauppoja tarkistaa S-Pankin tilinsä vuorokausikohtainen maksuraja ja tarvittaessa korottaa maksuraja kauppapäivälle asiakaspalvelumme kautta.

Mikäli ostajan tekemä oma tilisiirto ei riitä kauppahinnan maksamiseen myyjän pankille tai maksu pitää suorittaa pikasiirtona, voi ostaja soittaa asiakaspalveluumme kauppojen aikana, jolloin me teemme pikasiirron myyjän pankkiin. Tällöin asiakkaan tulee tunnistautua puhelussa S-Pankin verkkopankkitunnuksilla, varat tulee olla ostajan S-Pankin tilillä ja tiedossa tulee olla tilinumero, jonne voimme maksaa kauppahinnan. Pikasiirrosta veloitamme hinnaston mukaisen kulun. Yhteydenotto asiakaspalveluun voi kestää hetken mikä kannattaa huomioida etukäteen.

Myyjän pankilta kannattaakin selvittää onko kauppahinta mahdollista siirtää etukäteen myyjän pankin kauppahintatilille odottamaan kaupan toteutumista.

Laina-asiakkaillamme on oma henkilökohtainen yhteyshenkilö S-Pankissa. Yhteyshenkilön yhteystiedot saat helpoiten asiakkaalta itseltään.

Kyllä. Ennen DIAS-kaupan käynnistämistä ota yhteyttä ostajan henkilökohtaiseen yhteyshenkilöön S-Pankissa. Kun olet saanut häneltä luvan käynnistää kaupan, voit aloittaa DIAS-kaupan suoraan käyttämäsi kiinteistönvälitysjärjestelmän kautta. Löydät lisätietoja DIASin verkkosivuilta.

Tarkista ohjeet yltä, kohdasta ”Vakuuden tilaaminen kaupoille, kun myyjä on S-Pankin asiakas”.

Toimintatapa riippuu siitä, oletko ostajan vai myyjän asialla.

Jos olet ostajan asialla:

Laina-asiakkaillamme on oma henkilökohtainen yhteyshenkilö S-Pankissa. Ole yhteydessä yhteyshenkilöön, joka on parhaiten perillä asiakkaan tilanteesta. Yhteyshenkilön yhteystiedot saat helpoiten asiakkaalta itseltään.

Jos olet myyjän asialla:

Kaupat järjestetään yleensä ostajan pankissa. Suosittelemme olemaan yhteydessä ostajan pankkiin, poikkeavissa tilanteissa olethan yhteydessä yhteyshenkilöön, joka on parhaiten perillä asiakkaan tilanteesta. Yhteyshenkilön yhteystiedot saat helpoiten asiakkaalta itseltään.