Siirry suoraan sisältöön

Kuolinpesän asioiden hoitaminen

Läheisen kuolemantapauksesta huolimatta käytännön asioista ja kuolinpesän asiakirjoista tulee huolehtia, mikä voi tuntua raskaalta. Me S-Pankissa teemme parhaamme, että pankkiasiointi on sujuvaa myös näissä tilanteissa.

Voit lukea lisää ohjeita ja tietoa asioiden hoitamisesta kuolemantapauksen sattuessa Suomi.fi-sivustolta.

Näin kuolinpesän hoitaminen etenee

Perunkirjoitus

Vainajan varoista ja veloista on laadittava perukirja kolmen kuukauden kuluessa kuolinpäivästä. Perukirjaan on liitettävä vainajan virkatodistukset 15-vuotiaasta alkaen sekä sukuselvitys, josta käyvät selville kuolinpesän osakkaat. Lue lisää perukirjasta verohallinnon sivulta

Kerää todistukset, maksa laskut ja lopeta vainajan tilit sekä siirrä tai lopeta asiakasomistajuus

Osio otsikolla Todistukset

1. Varmista, että sinulla on todistukset perunkirjoitusta varten

  • Saat todistuksen automaattisesti
    Lähetämme automaattisesti todistukset vainajan S-Pankissa olevista varoista ja luotoista vainajan asiakasrekisteriimme tallennettuun osoitteeseen noin kuukauden kuluessa siitä, kun saamme tiedon kuolemasta väestötietojärjestelmästä. Olethan sopinut Postin kanssa, että vainajan posti tulee sopivaan osoitteeseen. Jos et saa todistuksia, voit tilata ne soittamalla puhelinpalveluumme. Osuuskauppa lähettää osuuskaupan jäsenyydestä kertovan osuusmaksutodistuksen erikseen.​
  • Tilaa lesken saldotodistus puhelinpalvelusta
    Lesken tulee tilata saldotodistus omista tileistään, luotoistaan ja sijoituksistaan. Saldotodistuksen voit tilata puhelinpalvelustamme, puh. 010 76 5800 ma–pe klo 9–16 (pvm/mpm).
Osio otsikolla Laskut

2. Huolehdi vainajan laskujen maksamisesta

  • Varmista vainajan toistuvien ja kuolemantapaukseen liittyvien laskujen maksaminen
    Kuolinpesän osakkaana tai osakkaan valtuuttamana henkilönä voit huolehtia vainajalle osoitettujen sähkö-, puhelin- ja yhtiövastikelaskujen sekä muiden vastaavien laskujen sekä välittömästi kuolemantapaukseen liittyvien laskujen, kuten sairaala-, hautaus- ja muistotilaisuusmaksujen maksamisesta. Nämä laskut voidaan maksaa vainajan nimissä olevalta S-Pankin tililtä.
  • Toimita laskut maksettavaksi S-Pankkiin
    Maksupalvelun osoite on S-Pankki/Maksupalvelu, PL 78, 00088 S-ryhmä. Laskun tulee olla osoitettu vainajalle tai kuolinpesälle ja siitä tulee käydä ilmi maksun peruste. Laskussa tulee olla merkittynä kuolinpesän tilinumero, jolta lasku maksetaan, ja kuolinpesän osakkaan allekirjoitus. Maksuttomia maksupalvelukuoria voit noutaa asiakaspalvelupisteestä. Maksupalvelun kautta maksetusta maksusta veloitetaan hinnaston mukainen maksu (6 €). Huomioithan, että emme palauta maksupalveluun lähetettyjä laskuja.
  • Huomioithan, että muissa asioissa vain kaikki kuolinpesän osakkaat yhdessä voivat käyttää vainajan tilejä
    Tämä tarkoittaa, että kaikkien osakkaiden tulee olla paikalla toimipaikassamme tai että poissaolevat ovat valtuuttaneet jonkun hoitamaan kuolinpesän asioita, kuten nostamaan rahaa kuolinpesän tililtä. Esimerkiksi perintöverot eivät kuulu kuolinpesän velkoihin. Ne voidaan maksaa pesän tililtä vain kaikkien osakkaiden antamalla suostumuksella.

 

Osio otsikolla Tilit ja asiakasomistajuus

3. Lopeta vainajan tilit

  • Vainajan tilin lopettaminen edellyttää kaikkien pesän osakkaiden suostumusta.
  • Jos vainajalla on ollut osuuskaupan jäsenyys, saat osuuskaupalta ohjeet, kuinka siirtää tai lopettaa jäsenyys.​

Vainajan tilillä olevien varojen käyttämiseen ja pankkipalveluiden lopettamiseen tarvitset mukaan ainakin seuraavat asiakirjat:

  • perukirja kokonaisuudessaan, mukaan lukien siihen liitetty sukuselvitys
  • mahdollinen testamentti ja testamentin tiedoksisaanti- ja hyväksymisilmoitukset tai lainvoimaisuustodistus​
  • rekisteröity avioehtosopimus
  • edesmenneen puolison perukirja, jos pesä on ollut jakamaton
  • ositus- ja jakokirja, jos pesä on jo jaettu
  • enintään 12 kuukautta vanha yksilöity valtakirja kaikilta niiltä osakkailta, jotka eivät ole itse paikalla asiaa hoitamassa.

Lataa valtakirja

Jos tarvitset apua kuolinpesän asioiden hoitamisessa, ota yhteyttä puhelinpalveluumme puh. 010 76 5800 ma–pe klo 9–16 (pvm/mpm). Opastamme mielellämme kaikissa aiheeseen liittyvissä kysymyksissä.

Kun hoidat kuolinpesän asioita, otathan mukaan

  • voimassa olevan passin tai henkilökortin. Asiakaspalvelupisteessä voit tunnistautua myös S-mobiilin tunnistamisella.
  • vainajan virkatodistuksen, jolla osoitat että olet kuolinpesän osakas (saat sen Digi- ja väestötietovirastosta tai seurakunnasta)
  • tarvittaessa enintään 12 kuukautta vanha yksilöity valtakirja kaikilta niiltä osakkailta, jotka eivät ole itse paikalla asiaa hoitamassa.

Hoida asiasi jonottamatta ja varaa aika asiakaspalvelupisteeseemme.

VARAA AIKA

Katso lähin toimipaikka

Usein kysyttyä

Heräsikö kysymyksiä?

Soita meille 010 76 5800

Asiakaspalvelumme on tavoitettavissa ma–pe klo 9–16 (pvm/mpm). Tarvitset soittaessasi aina verkkopankkitunnuksia tai S-mobiilin tunnistamista

Varaa aika ja tule käymään

Noin 80 asiakaspalvelupistettämme palvelevat sinua Prismoissa, useimmissa Sokoksissa ja valikoiduissa S-marketeissa kautta maan. Olemme avoinna myös iltaisin ja lauantaisin. Voit hoitaa asiasi jonottamatta, kun varaat ajan toimipaikkaan. 

Varaa aika