Milloin korttini voidaan joutua sulkemaan ja kuinka silloin toimin?
Pankki voi joutua sulkemaan asiakkaan kortin erilaisissa tilanteissa. Jos korttisi on kadonnut tai varastettu, soita välittömästi korttien sulkupalveluun ja sulje korttisi väärinkäytösten ehkäisemiseksi. Pankki saa myös tietoja Visalta ja viranomaisilta silloin, kun heille on syntynyt epäily korttitietojen mahdollisesta joutumisesta vääriin käsiin. Tietojen vaarantuminen on saattanut tapahtua esimerkiksi kaupassa tai verkkopalvelussa, jossa korttia on käytetty. Tällöin kortti suljetaan ja lähetämme tiedon sulkemisesta tekstiviestillä tai verkkopankin viestillä. Viestissä on myös korttiturvallisuuslinjamme puhelinnumero, josta voi tarvittaessa kysyä lisätietoja. Korttiturvallisuusnumero on +358 10 435 5993, ma–pe kello 8–17 (pvm/mpm). Pankeille ei välity tietoa siitä, mihin toimijaan epäily tietojen joutumisesta vääriin käsiin kohdistuu. Korttien sulkeminen on normaaliin pankkitoimintaan liittyvä ennakoiva varotoimenpide, jolla suojelemme korttien omistajia mahdollisilta väärinkäytöksiltä.
Jos korttisi suljetaan turvallisuussyistä, lähetämme sinulle uuden kortin maksutta. Uusi kortti toimitetaan postitse kotiin noin 1-2 viikon sisällä. Kortin tunnusluku toimitetaan erillisellä kirjeellä, jos olet valinnut postitse toimitettavan tunnusluvun. Tunnusluvun voi tarkistaa myös verkkopankista. Muistathan ilmoittaa uuden kortin saatuasi kortin tiedot niihin palveluihin (esim. ABC-mobiilitankkaus), joissa maksaminen toimii kortin avulla.
Vaikka korttisi olisi suljettu, voit kuitenkin edelleen käyttää tiliäsi sekä verkkopankkia. Käteistä rahaa on mahdollista nostaa asiakaspalvelupisteistämme henkilöllisyystodistuksen kanssa. Jos kortin sulkeminen aiheuttaa sinulle hankalan tilanteen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Yritämme aina löytää ratkaisun, jolla tilannetta voidaan helpottaa.