Näin tunnistaudut puhelinpalveluun
Autamme sinua mielellämme puhelinpalvelussamme. Tunnistautuminen puhelinpalveluumme uudistui helmikuussa 2023. Jotta asiointisi olisi sujuvaa ja voimme opastaa sinua omissa pankkiasioissasi, on sinun tunnistauduttava heti puhelun aluksi S-mobiililla tai tunnuslukutaulukolla soittaessasi asiakaspalveluumme. Tunnistautuminen etukäteen nopeuttaa asiointia, sillä asiakasneuvojamme voivat keskittyä entistäkin enemmän asiakkaidemme auttamiseen henkilökohtaisissa pankkiasioissa. Helpoiten tunnistaudut S-mobiili-sovelluksella. Kerromme tällä sivulla tarkemmin, miten tunnistautuminen tapahtuu.
Näin tunnistaudut S-mobiililla
Tarvitset tunnistautumiseen verkkopankin käyttäjätunnuksen ja sinulla tulee olla puhelimessasi ladattuna S-mobiili-sovellus. Näin otat S-mobiilin käyttöön
- Valitse soittaessasi linjan valinta 1, eli tunnistaudu S-mobiililla.
- Anna linjalle verkkopankin käyttäjätunnuksesi (6-8 numeroa) kokonaisuudessaan ja paina ruutua (#). Mikä on käyttäjätunnus?
- Lähetämme tunnistuspyynnön S-mobiiliin, jossa voit hyväksyä sen omalla S-mobiilin tunnusluvullasi, sormenjäljelläsi tai Face ID:llä. Avaa S-mobiili sulkematta puhelua. Valitse S-mobiilista Minä-osio ja klikkaa Hyväksy tapahtuma. Voit hyväksyä tunnistuspyynnön, jonka lähettäjänä on S-Pankin asiakaspalvelu. Tunnistuspyynnössä näkyy myös linjalla kuulemasi tunnistuspyynnön yksilöintitunnus.
- Saat linjalla tiedon onnistuneesta tunnistautumisesta. Valitse seuraavaksi asiointisi aihe ja odota rauhassa vapaata asiakasneuvojaa. Pyrimme vastaamaan puheluusi mahdollisimman nopeasti.
Huomaathan, että tunnistautuminen ei onnistu, jos verkkopankkitunnuksesi ovat lukittuneet. Lukittuneet tunnukset voi avata asiakaspalvelupisteellämme passin tai henkilökortin kanssa.
Näin tunnistaudut tunnuslukutaulukolla
Tarvitset tunnistautumiseen verkkopankkitunnukset eli verkkopankin käyttäjätunnuksen, salasanan ja tunnuslukutaulukon. Lisäksi lähetämme tekstiviestillä vahvistuskoodin tiedossamme olevaan puhelinnumeroosi.
Miten voin rekisteröidä tai vaihtaa puhelinnumeroni, johon saan tekstiviestivahvistuksen?
Näin saat käyttöösi S-Pankin verkkopankkitunnukset
- Valitse soittaessasi linjan valinta 2, eli tunnistaudu tunnuslukutaulukolla.
- Anna linjalle verkkopankin käyttäjätunnuksesi (6-8 numeroa) kokonaisuudessaan ja paina ruutua (#). Mikä on käyttäjätunnus?
- Seuraavaksi anna verkkopankin salasanasi ja paina ruutua (#). Mikä on salasana?
- Anna vielä tunnuslukutaulukostasi pyydetty tunnus ja paina ruutua (#). Mikä on tunnuslukutaulukko?
- Lähetämme sinulle vielä vahvistuskoodin tekstiviestillä puhelimeesi. Avaa tekstiviesti sulkematta puhelua. Anna linjalle tekstiviestinä saamasi vahvistuskoodi ja paina ruutua (#). Mikä on tekstiviestivahvistus?
- Saat linjalla tiedon onnistuneesta tunnistautumisesta. Valitse seuraavaksi asiointisi aihe ja odota rauhassa vapaata asiakasneuvojaa. Pyrimme vastaamaan puheluusi mahdollisimman nopeasti.
Huomaathan, että tunnistautuminen ei onnistu, jos verkkopankkitunnuksesi ovat lukittuneet. Lukittuneet tunnukset voi avata asiakaspalvelupisteellämme passin tai henkilökortin kanssa.
Muista turvallinen pankkiasiointi
Tunnistautuminen puhelinpalveluun on turvallista ja linja on suojattu. Tunnistautuneena asiointi parantaa pankkiasiointisi turvallisuutta ja voimme näin ollen olla varmoja, että keskustelemme pankkiasioista aina oikean henkilön kanssa.
Muistathan, että verkkopankkitunnukset ovat henkilökohtaiset. Niitä ei tule antaa kenenkään muun, edes puolison tai perheenjäsenen käyttöön. Turvallisuussyistä tunnuksia tulee säilyttää huolellisesti ja aina erillään toisistaan. Älä tallenna verkkopankkitunnuksia käyttämällesi laitteelle vaan opettele ne ulkoa. Näin ehkäiset tunnusten joutumisen väärin käsiin.
Varo myös huijauksia, joita esiintyy pankkien nimissä esimerkiksi tekstiviestinä, sähköpostilla, huijaussivustoilla sekä puhelimitse. Ethän anna pankkitunnuksiasi tai korttitietojasi sivustolle, johon olet saanut linkin puhelimeesi viestinä tai sähköpostitse. S-Pankki ei koskaan kysy verkkopankkitunnuksiasi, korttitietojasi tai muita arkaluonteisia tietoja tekstiviestillä, pikaviestipalveluissa, sähköpostiviestillä tai soittamalla kysyen verkkopankkitunnuksiasi. Jos epäilet saaneesi huijausviestin, älä avaa viestiä tai sen linkkejä vaan poista viesti.