Siirry suoraan sisältöön

Näin tunnistaudut puhelinpalveluun

Autamme sinua mielellämme puhelinpalvelussamme. Tunnistautuminen puhelinpalveluumme uudistui helmikuussa 2023. Jotta asiointisi olisi sujuvaa ja voimme opastaa sinua omissa pankkiasioissasi, on sinun tunnistauduttava heti puhelun aluksi S-mobiililla tai tunnuslukutaulukolla soittaessasi asiakaspalveluumme. Tunnistautuminen etukäteen nopeuttaa asiointia, sillä asiakasneuvojamme voivat keskittyä entistäkin enemmän asiakkaidemme auttamiseen henkilökohtaisissa pankkiasioissa. Helpoiten tunnistaudut S-mobiili-sovelluksella. Kerromme tällä sivulla tarkemmin, miten tunnistautuminen tapahtuu.

Näin tunnistaudut S-mobiililla

Tarvitset tunnistautumiseen verkkopankin käyttäjätunnuksen ja sinulla tulee olla puhelimessasi ladattuna S-mobiili-sovellus. Näin otat S-mobiilin käyttöön

  1. Valitse soittaessasi linjan valinta 1, eli tunnistaudu S-mobiililla.
  2. Anna linjalle verkkopankin käyttäjätunnuksesi (6-8 numeroa) kokonaisuudessaan ja paina ruutua (#). Mikä on käyttäjätunnus?
  3. Lähetämme tunnistuspyynnön S-mobiiliin, jossa voit hyväksyä sen omalla S-mobiilin tunnusluvullasi, sormenjäljelläsi tai Face ID:llä. Avaa S-mobiili sulkematta puhelua. Valitse S-mobiilista Minä-osio ja klikkaa Hyväksy tapahtuma. Voit hyväksyä tunnistuspyynnön, jonka lähettäjänä on S-Pankin asiakaspalvelu. Tunnistuspyynnössä näkyy myös linjalla kuulemasi tunnistuspyynnön yksilöintitunnus.
  4. Saat linjalla tiedon onnistuneesta tunnistautumisesta. Valitse seuraavaksi asiointisi aihe ja odota rauhassa vapaata asiakasneuvojaa. Pyrimme vastaamaan puheluusi mahdollisimman nopeasti.

Huomaathan, että tunnistautuminen ei onnistu, jos verkkopankkitunnuksesi ovat lukittuneet. Lukittuneet tunnukset voi avata asiakaspalvelupisteellämme passin tai henkilökortin kanssa.

Näin tunnistaudut tunnuslukutaulukolla

Tarvitset tunnistautumiseen verkkopankkitunnukset eli verkkopankin käyttäjätunnuksen, salasanan ja tunnuslukutaulukon. Lisäksi lähetämme tekstiviestillä vahvistuskoodin tiedossamme olevaan puhelinnumeroosi.

Miten voin rekisteröidä tai vaihtaa puhelinnumeroni, johon saan tekstiviestivahvistuksen? 
Näin saat käyttöösi S-Pankin verkkopankkitunnukset

  1. Valitse soittaessasi linjan valinta 2, eli tunnistaudu tunnuslukutaulukolla.
  2. Anna linjalle verkkopankin käyttäjätunnuksesi (6-8 numeroa) kokonaisuudessaan ja paina ruutua (#). Mikä on käyttäjätunnus?
  3. Seuraavaksi anna verkkopankin salasanasi ja paina ruutua (#). Mikä on salasana?
  4. Anna vielä tunnuslukutaulukostasi pyydetty tunnus ja paina ruutua (#). Mikä on tunnuslukutaulukko?
  5. Lähetämme sinulle vielä vahvistuskoodin tekstiviestillä puhelimeesi. Avaa tekstiviesti sulkematta puhelua. Anna linjalle tekstiviestinä saamasi vahvistuskoodi ja paina ruutua (#). Mikä on tekstiviestivahvistus?
  6. Saat linjalla tiedon onnistuneesta tunnistautumisesta. Valitse seuraavaksi asiointisi aihe ja odota rauhassa vapaata asiakasneuvojaa. Pyrimme vastaamaan puheluusi mahdollisimman nopeasti.

Huomaathan, että tunnistautuminen ei onnistu, jos verkkopankkitunnuksesi ovat lukittuneet. Lukittuneet tunnukset voi avata asiakaspalvelupisteellämme passin tai henkilökortin kanssa.

 

Muista turvallinen pankkiasiointi

Tunnistautuminen puhelinpalveluun on turvallista ja linja on suojattu. Tunnistautuneena asiointi parantaa pankkiasiointisi turvallisuutta ja voimme näin ollen olla varmoja, että keskustelemme pankkiasioista aina oikean henkilön kanssa.

Muistathan, että verkkopankkitunnukset ovat henkilökohtaiset. Niitä ei tule antaa kenenkään muun, edes puolison tai perheenjäsenen käyttöön. Turvallisuussyistä tunnuksia tulee säilyttää huolellisesti ja aina erillään toisistaan. Älä tallenna verkkopankkitunnuksia käyttämällesi laitteelle vaan opettele ne ulkoa. Näin ehkäiset tunnusten joutumisen väärin käsiin.

Varo myös huijauksia, joita esiintyy pankkien nimissä esimerkiksi tekstiviestinä, sähköpostilla, huijaussivustoilla sekä puhelimitse. Ethän anna pankkitunnuksiasi tai korttitietojasi sivustolle, johon olet saanut linkin puhelimeesi viestinä tai sähköpostitse. S-Pankki ei koskaan kysy verkkopankkitunnuksiasi, korttitietojasi tai muita arkaluonteisia tietoja tekstiviestillä, pikaviestipalveluissa, sähköpostiviestillä tai soittamalla kysyen verkkopankkitunnuksiasi. Jos epäilet saaneesi huijausviestin, älä avaa viestiä tai sen linkkejä vaan poista viesti.

Lue lisää turvallisesta pankkiasioinnista

Usein kysyttyä

Kun soitat asiakaspalveluumme, sinun tulee ensin tunnistautua. Valitse siis ensimmäisessä valikossa, miten haluat tunnistautua:

  • Valitse 1, jos haluat tunnistautua S-mobiililla.
  • Valitse 2, jos haluat tunnistautua tunnuslukutaulukolla.
  • Valitse 3, jos korttisi on kadonnut. Puhelu yhdistyy korttien sulkupalveluun.
  • Valitse 4, jos verkkopankkitunnuksesi ovat kadonneet. Puhelu yhdistyy verkkopankkitunnusten sulkupalveluun.
  • Valitse 5, jos sinulla ei ole S-Pankin verkkopankkitunnuksia tai et muusta syystä voi tunnistautua.

Tunnistautumisen jälkeen voit valita asiointisi aiheen:

  • Valitse 1, jos asiasi koskee tilejä, maksamista, tai vakuudetonta S-Lainaa.
  • Valitse 2, jos asiasi koskee pankki- tai luottokorttia.
  • Valitse 3, jos asiasi koskee Säästäjää, rahastoja tai muita säästämisen ja sijoittamisen palveluita.
  • Valitse 4, jos asiasi koskee asuntolainoja, opintolainoja ja muita vakuudellisia lainatuotteita.
  • Valitse 5, jos asiasi koskee S-mobiilia tai verkkopankkitunnuksia.

Kyllä voit. Puhelun voi laittaa kaiuttimelle, jolloin puhelimen käyttäminen puhelun aikana voi olla helpompaa. Puhelimet toimivat hieman eri tavalla, mutta kaikissa puhelimissa on mahdollista avata saapuneet tekstiviestit ja S-mobiilin tunnistamispyyntö samalla, kun puhelu on käynnissä. Yleensä tämä onnistuu painamalla puhelimen valikkonäppäintä, jolla saat auki puhelimen valikon. Valikosta voit avata tekstiviestit tai S-mobiilin.

Lähetämme tunnistuspyynnön S-mobiiliisi, kun valitset puhelinpalvelussa tunnistamisen tavaksi S-mobiilin. Tunnistuspyynnön lähettäjänä näkyy S-Pankin asiakaspalvelu. Tunnistuspyynnössä näkyy myös linjalla kuulemasi tunnistuspyynnön yksilöintitunnus.

Jos puhelusi jostakin syystä katkeaa, voit soittaa uudelleen. Sinun tulee tunnistautua uudelleen uudessa puhelussa.

Kyllä on. Tunnistautuminen puhelinpalveluun on turvallista ja linja on suojattu. Tunnistautuneena asiointi parantaa pankkiasiointisi turvallisuutta ja voimme näin ollen olla varmoja, että keskustelemme pankkiasioista aina oikean henkilön kanssa.

Muistathan kuitenkin, että S-Pankki ei koskaan kysy verkkopankkitunnuksiasi, korttitietojasi tai muita arkaluonteisia tietoja tekstiviestillä, pikaviestipalveluissa, sähköpostiviestillä tai soittamalla kysyen verkkopankkitunnuksiasi. Jos epäilet saaneesi huijausviestin, älä avaa viestiä tai sen linkkejä vaan poista viesti.

Jos et ole vielä asiakkaamme, voit toki olla meihin yhteydessä puhelimitse. Voimme kertoa yleisellä tasolla pankkipalveluistamme. Tunnistautuneita asiakkaitamme voimme taas palvella monipuolisemmin henkilökohtaisissa pankkiasioissa. Valitse soittaessasi linjan valinta 5 eli tunnistamattomat asiakkaat. Odota rauhassa vapaata asiakasneuvojaa. Pyrimme vastaamaan puheluusi mahdollisimman nopeasti.

Voit tulla käymään myös asiakaspalvelupisteellemme. Suosittelemme varaamaan etukäteen sinulle sopivan ajan verkkosivuillamme. Muistathan ottaa mukaasi henkilökortin tai passin tunnistamista varten.

Käyttäjätunnus löytyy pankkitunnussopimukseltasi tai pankkitunnussopimuksen tekemisen yhteydessä saamaltasi erilliseltä kirjeeltä. Käyttäjätunnuksessa on 6-8 numeroa.

Oletko unohtanut käyttäjätunnuksesi?
Voit myös tarkistaa käyttäjätunnuksen maksutta S-mobiilin Minä-osiosta.

Haluaisitko kirjautua ilman käyttäjätunnusta ja salasanaa?
Ota S-mobiilin tunnistaminen käyttöön.
Jos et löydä käyttäjätunnustasi, uusimme verkkopankkitunnuksesi kokonaan asiakaspalvelupisteessä (5 €).

  • Verkkopankin salasana on itse keksimäsi 4-6 numeron sarja.
  • Ensimmäisellä kirjautumiskerralla salasanasi on syntymäaikasi muodossa ppkkvv (pp tarkoittaa päivää, kk tarkoittaa kuukautta ja vv vuosiluvun kahta viimeistä numeroa). Jos syntymäaikasi olisi esimerkiksi 12.5.1960, olisi salasana ensimmäisellä kerralla 120560.
  • Ensimmäisen kirjautumiskerran yhteydessä järjestelmä pyytää sinua vaihtamaan salasanan itse keksimääsi salasanaan. Jos et kirjaudu verkkopankkiin 3 kuukauden kuluessa verkkopankkitunnusten avaamisesta, salasanasi lukittuu automaattisesti.
  • Jos olet tilannut uuden salasanan postitse unohtuneen tilalle, kirjaudu postitse saamallasi kertakäyttöisellä salasanalla. Kirjautumisen yhteydessä pääset vaihtamaan kertakäyttöisen salasanan omaksi, itse keksityksi salasanaksi.

Lue lisää

Tunnuslukutaulukko sisältää kertakäyttöisiä tunnuslukuja, jotka kysytään satunnaisessa järjestyksessä. Jos verkkopankki esimerkiksi pyytää "Anna tunnusluku kohdasta B 10", sinun tulee syöttää tunnusluku sarakkeesta B riviltä 10.

Lue lisää

Käytämme tunnuslukutaulukolla kirjautumisen yhteydessä satunnaisesti tekstiviestivahvistusta. Sen avulla vahvistat kirjautumisen koodilla, jonka saat tekstiviestinä matkapuhelimeesi. Lähetämme vahvistuksen, kun vahvistat maksuja tunnuslukutaulukon avulla sekä joidenkin verkkopankissa tekemiesi muutosten yhteydessä. Tekstiviestivahvistusta ei tarvita välttämättä joka kerta. Esimerkiksi verkkopankkiin kirjautuessa vahvistuskoodia ei tarvita jokaisella kirjautumisella. Käytämme antamaasi puhelinnumeroa vain vahvistuskoodien toimittamiseen.

Lue lisää

Voit muuttaa tekstiviestivahvistuksen puhelinnumeroasi verkkopankissa S-Pankin tunnuslukutaulukolla tunnistautuen tai verkkosivuillamme kirjautumalla toisen pankin tunnuksilla. Huomaathan, että turvallisuussyistä sinun tulee päivittää numerosi kahteen kohtaan. Päivitä puhelinnumero sekä yhteystietoihisi että tekstiviestivahvistukseen.

S-Pankin verkkopankissa voit muuttaa numeron kohdassa Asetukset - Vaihda tekstiviestivahvistuksen puhelinnumero. Muista kirjautua verkkopankkiin tunnuslukutaulukon avulla, jotta pääset päivittämään tekstiviestivahvistuksen numeron.

Muuttaessasi tekstiviestivahvistuksen puhelinnumeroa, sinulla tulee olla edelleen käytettävissä myös tekstiviestivahvistuksessa käytössä oleva numero, johon lähetetään muutoksen vahvistuskoodi. Jos vanhaa numeroa ei ole enää käytettävissä, voit muuttaa numeron asiakaspalvelupisteellämme henkilökortin tai passin kanssa.

Huomaathan, että tekstiviestivahvistuksessa käytettävä puhelinnumero ei muutu, vaikka päivittäisit puhelinnumerosi esimerkiksi S-käyttäjätilillä. Numero muuttuu vain, kun se on muutettu verkkopankin valikossa Vaihda tekstiviestivahvistuksen puhelinnumero tai päivittämällä asiakastietosi toisen pankin tunnuksilla.