Kuusamolainen Maarit Korpua on hoitanut pankkiasioita sekä edesmenneen miehensä että appiukkonsa kuoleman jälkeen.
Lue myös: Edunvalvontavaltuutus kuntoon ajoissa – siis nyt
Lue myös: Mitä tapahtuu pankkiasioille, kun omainen kuolee? S-Pankin asiantuntija vastaa kysymyksiin
Kuusamolainen taksiyrittäjä Maarit Korpua, 48, kertoo näin omasta kokemuksestaan asioiden hoitamisesta omaisen kuoleman jälkeen:
”Mieheni kuoli 40-vuotiaana äkilliseen sairaskohtaukseen kymmenen vuotta sitten. Lapset olivat tuolloin 9-, 16- ja 18-vuotiaita. En ollut koskaan ajatellut, että joutuisimme yhtäkkiä valitsemaan heidän isälleen arkkua.
Meillä oli kuitenkin aina puhuttu raha-asioista ja riskeistä avoimesti, ja se auttoi, kun asioita piti alkaa järjestellä surun keskellä. Oli henkivakuutukset, lainaturvat sekä molemmilla omat käyttötilit, joilta olimme siirtäneet rahaa yhteiselle tilille juoksevia asioita varten.
Halusin hoitaa asiat nopeasti. Mieheni kuoli perjantaina, ja maanantaina kävin jo hautaustoimistossa ja pankissa. Käytin yhteistä tiliämme kuten ennenkin, mutta miehelle tulleet ja hautajaisiin liittyvät laskut vein pankkiin, ja ne maksettiin hänen tililtään. Asunto- ja autolainan lyhennykset pistettiin heti tauolle vakuutuskorvauksia odottamaan.
Melko pian aloin myös hoitaa perunkirjoitusta. Valitsemani asianajaja kehotti heti hakemaan verottajalta lisäaikaa, ja sain häneltä myös selkeän listan hoidettavista asioista. Hautaustoimiston virkailija puolestaan vinkkasi mieheni työpaikan ryhmähenkivakuutuksesta, jonka korvausta oli tajuttava hakea itse.”