Lue artikkeli: Viisi vinkkiä henkilökohtaiseen tietoturvaan
S-Pankilla on 3,2 miljoonaa asiakasta, 2,7 miljoonaa kansainvälistä maksukorttia ja 2,3 miljoonaa verkkopankkitunnusta. Kymmenet miljoonat kuukausittaiset pankkiasioinnit ovat houkutteleva kohde myös verkkorikollisten hyökkäyksille.
Miten S-Pankki huolehtii asiakkaidensa asioinnin turvallisuudesta, tietoturvapäällikkö Janne Eskelinen?
Pyrimme varmistamaan asioinnin turvallisuuden mahdollisimman kokonaisvaltaisesti: teknisen tietoturvan avulla, järjestelmien ulkopuolisella auditoinnilla, henkilöstöä kouluttamalla ja asiakkaita opastamalla.
Usein kyse on erilaisista asiakkaisiin kohdistuvista huijauksista, joilla yritetään kalastella esimerkiksi pankkitunnuksia tai korttitietoja. Meillä on käytössämme erilaisia teknisiä kontrollitapoja, joilla pyritään tunnistamaan verkkorikollisia. Rikolliset ovat kuitenkin hyviä keksimään uusia huijaustapoja sekä etsimään kiertoteitä kontrollien ohittamiseksi. Töitä on tehtävä jatkuvasti pysyäksemme huijareiden edellä.
Uhat on hyvä tunnistaa jo ennalta. Hyödynnämme paljon erilaisia uhkatiedon lähteitä. Voimme esimerkiksi teknisistä tiedoista päätellä, onko verkkopankkiin yrittävä käyttäjä mahdollisesti verkkorikollinen ja pyrkiä tarvittaessa mahdollisesti rajoittamaan asiointia tämän pohjalta.
Toisaalta autamme myös yksittäisiä huijatuksi tulleita asiakkaita. Sitä kautta saamme itsekin tietoa, miten huijaus on ollut mahdollista. Käytämme hyväksi tätä tietoa ja kaikkea oppimaamme tietoturvan kehittämisessä ja selvitämme, voidaanko vastaavia huijauksia jatkossa teknisillä menetelmillä torjua automaattisesti.