Jos pitäisi valita, jonottaako tankkaamaan edullista polttoainetta vai keventääkö kaasujalkaa ajaessaan, kannattaa valita jälkimmäinen. Taloudellinen ajotapa säästää varmemmin kuin alennus bensalitran hinnassa.
”Taloudellinen ajaminen on monen tekijän summa. Säästö syntyy pienistä elementeistä, joista voi valita itselleen sopivimmat”, sanoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Samat keinot, jotka pienentävät polttoainekuluja, säästävät myös luontoa ja lisäävät liikenneturvallisuutta.
Ennakoiva ajotapa ratkaisee
Ruuhkassa ei tule ajatelleeksi, että pienikin siirtyminen jonossa on uusi liikkeellelähtö, joka nielaisee aimo annoksen polttoainetta. Jos voi välttää ruuhkaisimpia aikoja ja reittejä, voi esimerkiksi työmatkoissa säästää tuntuvasti.
Liikennevaloissa kulut pysyvät kurissa, kun välttää pysähtymistä.
”Nostamalla jalan kaasulta ajoissa ja rullaamalla moottorijarrutuksella ilmaiseksi eteenpäin”, Vesalainen vinkkaa.
”Myös alamäissä kannattaa hyödyntää moottorijarrutusta. Nosta kaasu ylös jo hieman ennen mäen lakipistettä, niin saat mahdollisimman pitkän nollakulutusjakson.”
Polttoainetta säästyy myös välttämällä tyhjäkäyntiä. Uusissa autoissa on usein start & stop -järjestelmä, jota kannattaa käyttää. Se sammuttaa moottorin, kun se tulkitsee tyhjäkäynnin olevan turhaa esimerkiksi liikennevaloissa.
Säästämisen apuna turvaväli
Riittävä turvaväli vähentää jarrutusten ja kiihdytysten tarvetta ja siten polttoaineen kulutusta. Vesalainen neuvoo pitämään vähintään neljän sekunnin turvaväliä.
”Kun edellä ajava ohittaa esimerkiksi sillan varjon, opastetaulun tai liikennemerkin, ala laskea rauhallisesti neljään. Kun olet laskenut, saat itse olla samaisen kiintopisteen kohdalla.”
Toinen hyvä keino liittyy etäisyyden säätelyyn:
”Jos pystyt säätelemään etäisyyttä edellä ajavaan pelkän kaasun avulla, on turvaväliä riittävästi. Jos taas joudut vähän väliä painamaan jarrua, ajat liian lähellä.”
Pudota auton painoa
”Ylimääräinen paino lisää polttoaineen kulutusta, joten autoa ei kannata pitää varastona. Taakkateline ja suksiboksi lisäävät myös ilmanvastusta ja voivat nostaa kulutusta jopa puolitoista litraa sadalla kilometrillä”, Vesalainen sanoo.
Osittain juuri tästä syystä uusissa autoissa on harvoin vararengasta. Paino pidetään säästö- ja päästösyistä alhaisena.
Säännölliset huollot säästävät
”Säännöllisesti huollettu, kunnossa oleva auto on taloudellinen”, Vesalainen muistuttaa.
Hän suosittelee ohjauskulmien tarkastamista aika-ajoin ja jarrujen puhdistamista ja herkistelyä säännöllisesti. Jarruhuolto ei yleensä kuulu autojen varsinaiseen huolto-ohjelmaan, mutta se vaikuttaa paitsi polttoainetta säästävään rullautuvuuteen myös esimerkiksi ABS- ja ajonvakautusjärjestelmien toimivuuteen.
”Rengaspaineet tulisi tarkastaa kerran kuussa ja aina, kun auton kuormausta olennaisesti muutetaan.”
Paineet tarkistetaan kylmästä renkaasta korkeintaan kahden kilometrin ajon jälkeen.
Taloudellinen talviajo
Säästäväinen autoilija puhdistaa autonsa huolellisesti lumesta, sillä lumikuorma lisää ilmanvastusta ja polttoaineen kulutusta.
Mitä vanhempi auto, sitä enemmän on hyötyä moottorin esilämmittämisestä. Lämmitysaika kannattaa pitää maltillisena, varsinkin jos käytössä on myös sisätilalämmitin, jotta energiankulutus ei syö polttoainesäästöä.
”Sähkölaitteet, kuten istuinlämmittimet ja ratinlämmitin, lisäävät ajomukavuutta talviajossa, mutta mukavuus maksaa, joten lämmittimet kannattaa kytkeä pois päältä heti, kun niitä ei enää oikeasti tarvita”, Vesalainen muistuttaa.
Tekniikka opastaa uusissa autoissa
Taloudellisen ajon perusperiaatteet toimivat kaikilla autoilla iästä ja merkistä riippumatta. Samat taloudellisen ajon perusperiaatteet toimivat manuaali- ja automaattivaihteisilla autoilla iästä ja merkistä riippumatta. Uusimmissa on lisäksi tekniikkaa, joka auttaa vähäpäästöisessä ja taloudellisessa ajamisessa. Oman auton erityispiirteistä ja asetuksista saa lisätietoa auton käyttöohjekirjasta.
Ajoja kannattaa yhdistellä
Vesa Peltola on tutkinut ja edistänyt taloudellista ajoa työurallaan eri tehtävissä. Hänet on omassa autoilussa yllättänyt suunnittelun merkitys:
”Luulin, että korvaamalla parin kilometrin päivittäisen automatkan liityntäpysäköintipaikalle pyöräilemällä tai kävelemällä, olisin saanut vähennettyä vuotuista autoilua eniten. Havaitsin kuitenkin, että pari kolme kertaa kuukaudessa tehty ostosmatka lähikaupunkiin toi monin verroin lisää kilometrejä, joten lopetinkin ne.”
Omia ajoja on helppo tarkastella ja suunnitella pitämällä jonkun aikaa ajopäiväkirjaa.
Hae auton hankintaan lainaa S-Pankista – ilman vakuuksia ja takaajaa.